Inlägg från: Mimmsa67 |Visa alla inlägg
  • Mimmsa67

Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?

Åh fy, vet exakt hur hemskt det är. Vår son gjorde likadant under tiden vi låg på neo. Han var då också i vecka 35. Fem gånger på en dag gick dykreflexen in och han blev grå och slapp. Har ni apnélarm? Vad har de sagt på Neo om detta? Vi fick prata med en läkare som sa att de kommer i gång av sig själva även om man inte gör något, men det går fortare om man flödar upp dem med syrgas och ibland kan man behöva suga....Varför har hon problem med segt slem, är hon förkyld? Jag hade tagit kontakt med Neo och frågat om detta.

Humle82, det är helt rätt att blåsa, men det är mer när de "hakar upp sig" i andningen. Ibland kan små bebisar "glömma bort" att andas och ibland äter de så fort att andningen liksom inte hänger med. Då funkar det bra att blåsa på dem, även om de blir lite sura då

• Mimmsa67

Nej jag tror inte att det är bra att blåsa i TS situation. Hennes dotter har ju problem med segt slem också.

Min son är också prematur och i början när han ammade så klunkade han på alldeles för fort och andningen hakade upp sig på något sätt. När jag blåste på honom gjorde hans reaktion att han kom i gång att andas igen. Att blåsa på sitt barn någon enstaka gång är säkert inte farligt.

• Mimmsa67

Men om man sväller av luftvägarna så är det lättare för henne att bli av med slemmet. Kanske skulle hon behöva inhalera?
    Det dom menar på Neo med dykreflexen är att när små barn får ner vätska i luftvägarna, så går dykreflexen in och förhindrar att vätskan rinner ner i lungorna. Det är ju en bra reflex på det viset. Det är samma reflex som barnet använder vid babysim, därför de kan simma under vattnet. Det är hemskt otäckt, men inte farligt.

• Mimmsa67

Med inhalationer menar jag mediciner som man använder vid t.ex. astma. Många prematurer har problem med trånga luftvägar och då blir det ju jättejobbigt vid förkylningar. Inhalationerna gör att luftvägarna sväller av - inte bara näsan då - och att slemmet minskar. Om hon har mycket problem med slem så hade jag nog åkt till akuten med henne om jag var du....

• Mimmsa67

MsBeauty skrev 2008-12-04 17:43:50 följande:

det hände också min son när vi var på NEO, exakt samma sak och till oss sa de att vi fick absolut inte stanna kvar hemma om det händer igen. dvs. då skulle vi få flytta tillbaks och stanna tills de tror att risken är över.
    Vi fick så många olika besked på Neo om detta, så vi kände själva att vi inte vågade gå hem innan det slutat. Det konstiga var att detta började i vecka 34-35, trots att han inte gjort så tidigare. Då sa en sjuksköterska att det var vanligt att prematurer gör så här, men att hon tyckte det var märkligt att han började med detta så sent. Efter det kände vi oss allt annat än trygga att gå hem! Stannade kvar i 2 veckor till och kände verkligen att vi var JOBBIGA för att vi var så oroliga. Det är ju fruktansvärt obehagligt att sitta med sitt barn då det blir alldeles grått och slappt och höra Nelcorn larma för fullt. Han vart ju alldeles tagen efteråt och vi med! Det hjälper inte riktigt att de säger att de klarar av att komma igång själv, den lilla stunden då de inte andas känns som evighetslång.
  • Mimmsa67

Jag visste inte heller vad en Näsfrida var innan och jag har 4 barn Du kan köpa en i en leksaksaffär eller barnvagnsaffär. Det är en sorts nässug som man kan använder för att "snyta" barnet då de är förkylda. Kanonbra uppfinning! Använd när Nezerilen fått verka en stund.

• Mimmsa67

Det underlättar ju så mycket för henne om hon kan andas genom näsan. Vi droppade sonen med Nezeril och sög med Näsfridan 2 gånger per dag i början. Det blev lättare för honom att andas och han åt mycket bättre och då fick han inte så många andningsuppehåll.

Hoppas att du har nytta av råden du får här. Jag glömmer ibland bort hur det var när jag fick första barnet och hur lite jag kunde då Känn dig inte dum för att du frågar. Vi är många mammor här som fått prematura barn och alltid finns det någon som kan svara!

Hoppas att både lilla Mimmi och ni får en lugn natt.

• Mimmsa67

Man är ju så himla känslig också efter att ha fött en liten prematur och det behövs ju inte mycket för att man ska bli helshispig!

Svar på tråden Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?