• TheFamily

Nybörjare på Amning...hjälp nån?

Hej alla....har precis fått en liten dotter den 29/11 och har lite frågor ang amning...nån som är gammal i gemet och kan hjälpa mig?

1. Hur lång tid tar det innan bröstvårtorna inte gör ont?
    2. Nu har mjölken runnit till ordentligt, när jag inte har ammat på ett tag ömmar brösten och känns lite varma..är det normalt?.
    3. På toppen av bröstvårtan finns ett ljusare parti med hud vad är det?...inte svamp väl?
    4. Hur länge ammar ni och ammar ni på varje bröst?
    5. Är det normalt att vara så stel i ryggen. Har köpt amningskudde så jag hoppas det blir bättre snart....

Tack alla för hjälpen!

• Svar på tråden Nybörjare på Amning...hjälp nån?
  • Hefa 79

Hej o grattis!!

Här kommer mina svar:
    1. Tja, några veckor har jag haft lite ont i vårtorna, men det ska ju inte bli värre o värre.

2. Låter normalt i mina öron. Ingen feber väl?

3 Nej, tror inte det är svamp, jag hade så och det är nog sugblåsor, dvs det blir blåsor på bröstvårtan när barnet suger. Det kan ömma lite, men försvinner.

4. Jag ammar ganska länge, tills barnet verkar nöjt. Eller somnar. Byter först om det verkar vilja ha mer, när bäbis är så liten som din.

5. Jam, det är lätt att bli stel när man sitter mycket o ammar. Försök slappna av, hoppas kudden fungerar. Har du provet att ligga o amma??
    Lycka till o GRATTIS igen!!! Kram kram från en som också ammar

• goshheidi

1, för mig tog det 2 veckor. Smörjde ofta med bepanthen i förebyggande syfte
    2, vet ej... du kan pumpa men bara litegrann om de känns sprickfärdiga. Pumpa ej mycket för det ökar mjölkproduktionen.
    3, nej det tror jag inte. jag hade oxo så. Löst skinn s.a.s
    4, i början drack min pojke jätteofta och bara 5 - 10 min åt gången. Nu dricker han ända upp till 30min
    5. ja :)

• PetraMunchen

Tog nån vecka 10 dagar för mig...

2. Nu har mjölken runnit till ordentligt, när jag inte har ammat på ett tag ömmar brösten och känns lite varma..är det normalt?.
    Ja, men om de spänner för mycket kan du handpumpa ur lite. Får du feber eller om det börjar göra mycket ont kan du ha fått mjölkstockning.

3. På toppen av bröstvårtan finns ett ljusare parti med hud vad är det?...inte svamp väl?
    Kliar det? Behöver inte vara svamp, kan också vara att din lilla sugit en del och du har fått lite hudflikar etc.

I början jättelänge. Men när tekniken på min lilla kommit igång ca 10-15 minuter. När han gick in i "snuttläge", dvs snutta och sen vila, snutta och sen vila etc drog jag ut den.

5. Är det normalt att vara så stel i ryggen. Har köpt amningskudde så jag hoppas det blir bättre snart....
    Prova att variera ställningen, tex kan du "liggamma". Jag har haft problem med ryggen rätt rejält och man sitter ju rätt stelt. Fast man lär sig så småningom också hur man ska sitta. Sträck på ryggen och luta dig inte framåt när du ammar. Ta barnet till bröstet istället för bröstet till barnet. Nu har jag dock varit hos en Osteopat och ryggen är mycket bättre sen jag fick behandling.

Du kan också läsa vidare på http://www.amningshjalpen.se/

• Squeezetoy
    Det kan ta ett tag innan ömheten lägger sig och kroppen vant sig
    Det är vanligt att det blir så men om det går så långt att det blir riktigt ömma hårda partier och mycket värme och hudrodnad så är risken stor att du råkat ut för mjölkstockning, då kan du även få feber.
    Det är nog inte svamp, snarare lite gammal hud, fick också så emellanåt när jag ammade.
    Barn äter olika snabbt, vissa äter och är klara på 15min, andra tar 45min på sig. Jag hade en liten snabbammare som åt sig mätt på ett bröst på ca15 min. Det är också olika om man behöver amma från ett eller två bröst per tillfälle. Runt 3v ålder brukar många barn ha en tillväxtperiod så bli inte orolig om hon helt plötsligt vill amma mycket mer då, det gör hon för att anpassa mjölkmängden till nya behov. Likaså när det blir mer "normala" (för er två normalt alltså) amningstillfällen när det gäller tiden hon ammar och uppehållen, så är det för att mjölkproduktionen anpassat sig.
    Om du är stel i ryggen är det säkert för att du inte sitter jättebekvämt. Blir det inte bättre med kudde så kan ja rekommendera att lära sig amma liggande. Det kan vara mycket skönt på natten också. Det kan vara lite trixit och kanske inte funkar direkt men prova flera gånger innan ni ger upp.
  • JeanneDArc

hej hej Grattis! Flör mig tog det ca 2 månader innan det inte gjorde ont längre, det försvann helt plötsligt.Tycker inte det låter som nåt farligt du har direkt..Du kan smörja bröstvårtorna med bröstmjölk eller salva från apoteket (speciell till tuttarna). Lufta mycket, finns plastkoppar att sätta över som fångar upp mjölk men ändå har lufthål. I början ammade jag lääääänge på varje bröst och typ hela tiden. Efter ett tag brukar de suga kortare stunder, så oroa dig inte när det händer. då har de fattat tekniken och suger mer effektivt.Ont i ryggen fick jag med i början, man lär sig efter ett tag. Massa kuddar är bra, men bekvämast är att ligga ner och amma, speciellt om nätterna eller när det är dags att sova middag.

• AnnaSvea

Så här har det varit för mig:
    Efter 1 vecka var det som värst, efter två var det uthärdligt igen, dvs ok, men inte smärtfritt. Kommer inte ihåg exakt när det slutade helt att göra ont.

Andra barnet: Har haft bröstvårtsskydd (nipple ease) mellan amningarna för att bröstvårtorna skall få vara ifred. Bröstvårtorna fastnade i amningsinläggen och det gjorde inte det hela bättre direkt.

Första barnet: Gjorde fruktansvärt ont, amningsnapp räddade mig. Nackdelen är att det är lite bökigt att hålla på med i längden och inte helt enkelt att sluta med igen.

Hmmm, första veckan är det definitivt normalt. Så länge där inte är knölar efter att du ammat och du får hög feber.

Med första barnet var brösten ömma från och till hela amningperioden pga att jag hade för mycket mjölk ...

Med andra har jag haft mer lagom mycket mjölk och då har brösten bara varit ömma precis före det varit dags att amma.

Tror jag inte, är nog hud som kommer att trilla av. Tar ett tag innan bröstvårtorna vänjer sig ... tyvärr.

I början ammade jag på ett bröst varje gång. När barnen blev lite äldre ammade jag på båda varje gång.

Andra barnet: 5-10 minuter per bröst. Har bara ätit och aldrig varit intresserad av att ligga och gosa vid bröstet. Däremot gärna i famnen.

Första barnet: upp till 20-30 minuter per bröst i början, kortare tid efter 1-2 månader. Fast han gillade att ligga vid bröstet länge på kvällarna även när han var äldre.

Barn är väldigt olika.

Hmmm, nej det tror jag inte. Får du däremot känningar som att du skulle få influensa typ så kan det vara mjölkstockning.

• WochE

Hej Grattis till Dottern.
    Jag Fick en son 29/11 så vi hade BF samma dag. Har också undrat detsamma man blir lätt lite stressad av allt prat om ammning mm och att det ska gå och hur går det osv....

• JeanneDArc

Alltså ska jag ge ett råd är det nog att sluta stressa och fundera så mycket. testa er fram till vad som funkar för er och ta det lugnt. Lyssna på bebisarna och låt dem bestämma för då justerar kroppen mängden mjök optimalt så att det passar efterfrågan. Då är det inte så stor risk för komplikationer som mjölkstockning osv heller. Nojja inte att mjölken har sinat så fort bebisen beter sig annorlunda för bebisar är helt ologiska. Om barnet mår bra och utvecklas och går upp i vikt så är allt bra.

• SanSin

1. Min bröstvårtor ömmar som TUSAN i kanske 2 veckor, sen blev det lite bättre, men det kan ta längre tid också. deppa inte ihop för det =) Ta en sån här värmekudde när du ammar, och lägg den över bröstet du inte ammar på under tiden du ammar på det andra, det lindrar lite

2. Jepp, det tar ett tag för kroppen att ställa in sig på hur mycket bebisen äter av dig.

3. Jag fick som lite hud som föll av efter ett tag. Det kan ju vara nånting sånt...det är ju en enorm påfrestning i början.

4. Jag ammade cirka 35 minuter på ett bröst, sen nästa gång 35 minuter på det andra. Min son somnade oftast i början, så man fick killa honom lite under fötterna. =)

5. Rekommenderar liggaamning när du fått lite kläm på hur hon ska ta tag i brösten.

• TheFamily

Tack alla för så fina svar!....vet inte vad jag skulle göra utan er här på FL......

KRAM

• Skeppsbron

1. Det kan ta eviga tider (sorry, inte så uppmuntrande). Jag är inne på vecka 6 och först nu börjar det bli uthärdligt, men det är tydligen ovanligt att det är så jobbigt så länge. Detta trots rätt teknik och hjälp av amningsmottagning. Ta hjälp av ersättning då och då om du vill, så får bröstvårtorna lite mer tid på sig att läka mellan amningstillfällena. Pumpning är ofta lite mindre påfrestande för bröstvårtorna, så du kan alltid pumpa ur och ge i flaska ibland.

2. Ja, det är normalt. Ibland skriker brösten efter en bebis.. eller en pump. Om du känner att du måste pumpa ut för att bebisen inte är hungrig kan du alltid frysa in mjölken, kan vara bra att ha när du är ute och någon annan har hand om bebisen. Blir brösten mycket ömma och känns knöliga är det nog början till mjölkstockning. Amma (hellre än att pumpa) och massera samtidigt bort knölarna genom att massera försiktigt i riktning mot bröstvårtan. Får du feber ska du ringa läkare, de skriver ibland ut antibiotika för det. Men en bebis är bästa och enklaste sättet att bryta en mjölkstockning, se till att amma tills det känns som om bröstet är tomt.

3. Vet inte om man kan se att man själv har svamp, det är lättare att se om bebisen har det (vit beläggning på insidan av kinderna och/eller på tungan). Om du misstänker svamp; gå till läkaren på en gång. Inte för att det är farligt utan för att det är så vansinnigt plågsamt och det är bättre att få hjälp på en gång eftersom det tar någon vecka innan det lägger sig med hjälp av medicin. Be om medicin för bebisen också, även om hon/han inte har symptom på det, annars är risken stor att ni ger det fram och tillbaka till varandra. Svamp innebär ofta också att sår på bröstvårtorna inte läker, vilket orsakar ytterligare smärta.

4. Jag fick veta att jag bara skulle amma på ett bröst i taget, men har hört att folk gör lite olika. Se dock också ovan om att "amma färdigt" ordentligt på ett bröst, för att undvika mjölkstockning.

5. Jag har också svårt att hitta en bra ställning när jag ammar, särskilt som man ju vill att bebisen skall få ett bra grepp (minskar risken för ont i bröstvårtan). Du kan prova att amma liggande i sängen, med bebisen liggande mot dig, det kanske kan avlasta ryggen för dig.

• Skeppsbron

Förlåt, glömde helt att säga grattis till den lilla tjejen!!

Svar på tråden Nybörjare på Amning...hjälp nån?