1. Det kan ta eviga tider (sorry, inte så uppmuntrande). Jag är inne på vecka 6 och först nu börjar det bli uthärdligt, men det är tydligen ovanligt att det är så jobbigt så länge. Detta trots rätt teknik och hjälp av amningsmottagning. Ta hjälp av ersättning då och då om du vill, så får bröstvårtorna lite mer tid på sig att läka mellan amningstillfällena. Pumpning är ofta lite mindre påfrestande för bröstvårtorna, så du kan alltid pumpa ur och ge i flaska ibland.
2. Ja, det är normalt. Ibland skriker brösten efter en bebis.. eller en pump. Om du känner att du måste pumpa ut för att bebisen inte är hungrig kan du alltid frysa in mjölken, kan vara bra att ha när du är ute och någon annan har hand om bebisen. Blir brösten mycket ömma och känns knöliga är det nog början till mjölkstockning. Amma (hellre än att pumpa) och massera samtidigt bort knölarna genom att massera försiktigt i riktning mot bröstvårtan. Får du feber ska du ringa läkare, de skriver ibland ut antibiotika för det. Men en bebis är bästa och enklaste sättet att bryta en mjölkstockning, se till att amma tills det känns som om bröstet är tomt.
3. Vet inte om man kan se att man själv har svamp, det är lättare att se om bebisen har det (vit beläggning på insidan av kinderna och/eller på tungan). Om du misstänker svamp; gå till läkaren på en gång. Inte för att det är farligt utan för att det är så vansinnigt plågsamt och det är bättre att få hjälp på en gång eftersom det tar någon vecka innan det lägger sig med hjälp av medicin. Be om medicin för bebisen också, även om hon/han inte har symptom på det, annars är risken stor att ni ger det fram och tillbaka till varandra. Svamp innebär ofta också att sår på bröstvårtorna inte läker, vilket orsakar ytterligare smärta.
4. Jag fick veta att jag bara skulle amma på ett bröst i taget, men har hört att folk gör lite olika. Se dock också ovan om att "amma färdigt" ordentligt på ett bröst, för att undvika mjölkstockning.
5. Jag har också svårt att hitta en bra ställning när jag ammar, särskilt som man ju vill att bebisen skall få ett bra grepp (minskar risken för ont i bröstvårtan). Du kan prova att amma liggande i sängen, med bebisen liggande mot dig, det kanske kan avlasta ryggen för dig.