Nybörjare på Amning...hjälp nån?
1. Hur lång tid tar det innan bröstvårtorna inte gör ont?
Tog nån vecka 10 dagar för mig...
2. Nu har mjölken runnit till ordentligt, när jag inte har ammat på ett tag ömmar brösten och känns lite varma..är det normalt?.
Ja, men om de spänner för mycket kan du handpumpa ur lite. Får du feber eller om det börjar göra mycket ont kan du ha fått mjölkstockning.
3. På toppen av bröstvårtan finns ett ljusare parti med hud vad är det?...inte svamp väl?
Kliar det? Behöver inte vara svamp, kan också vara att din lilla sugit en del och du har fått lite hudflikar etc.
4. Hur länge ammar ni och ammar ni på varje bröst?
I början jättelänge. Men när tekniken på min lilla kommit igång ca 10-15 minuter. När han gick in i "snuttläge", dvs snutta och sen vila, snutta och sen vila etc drog jag ut den.
5. Är det normalt att vara så stel i ryggen. Har köpt amningskudde så jag hoppas det blir bättre snart....
Prova att variera ställningen, tex kan du "liggamma". Jag har haft problem med ryggen rätt rejält och man sitter ju rätt stelt. Fast man lär sig så småningom också hur man ska sitta. Sträck på ryggen och luta dig inte framåt när du ammar. Ta barnet till bröstet istället för bröstet till barnet. Nu har jag dock varit hos en Osteopat och ryggen är mycket bättre sen jag fick behandling.
Du kan också läsa vidare på http://www.amningshjalpen.se/