• elims

BEHÖVER SNABBT SVAR! Hur fungerar det att frysa in egen lax??

Gick förbi ica och såg att de säljer hel/halv lax för 39,90:- Det är ju jättebilligt, iallafall där vi bor!!
    så jag tänkte att man kanske kunde köpa på sig lite och frysa in portionsbitar själv det som blir över. funkar det??

hur packar man isåfall in laxen på bästa sätt och hur länge tror ni att den håller sig i frysen????

/laxomanen elims

• Svar på tråden BEHÖVER SNABBT SVAR! Hur fungerar det att frysa in egen lax??
  • MosterMaggi

Shoppa på du och frys in. Upp till ett halvår borde inte vara några bekymmer, fast lax är en fet fisk. Fryspåsar på rulle eller såna plastlådor man fryser in mat i blir bra.

Välj själv hur stora bitar du vill frysa in. Hur vill du äta dem? Kotletter, sidor, filéer... Låt dina favvorecept styra.

//Hungriga laxomanen Maggi

• elims

MosterMaggi

ÅH, tack för svaret, vad glad jag blev!!

ska kila ner till affären strax... får se vad det blir för bitar.

men visst är lax gott, vad är ditt favoritrecept?!!!!!

• MosterMaggi

Mmmmm *drelar och drömmer* min fasters (hon är tyvurr inte kvar i livet) ugnsstekta inkokta lax i folie gjord i ugn med dill i magen. Serveras med kokt potatis som skalats innan kokningen och med salt och en klivk smör i kokvattnet, och så dillmajonnäs med vispad grädde och majonnäs. Och så kokta grönsaker till det, och en fräsch grönsallad. Åååååå jag dööör av hunger!! *smask smask*

• MosterMaggi

Jämrans vilket tangentsnubbel i förra svaret. *suck*

Iallafall älskar jag också gravad lax, om man gör den hemma enligt konstens alla regler blir den tusen gånger godare än den färdigköpta från affären. Loooove it! Det blir faktiskt riktigt bra på odlad lax också, sån billig "pink" eller vad den kallas som man köper billigt i djupfrysta bitar. Yummie!

• Pallas

Gudars, klockan är 4:30 på morgonen och jag vakar med sjuk ettåring. Jag läste TAX i rubriken!

• elims

guud så gott det där lät!

tycker också om egen gravad lax, smaken blir helt annorlunda.

gillar lax i alla former faktiskt - några favoriter är laxburgare med garam masala, laxpaket med apelsinsmör, stekt lax med massor av ingefära på och teriyakilaxwok.

mmmm!

• MosterMaggi

> Pallas: MMMm gravad TAX så smaskigt.... *ASG* näeh du, jyckarna pussar jag och kramar. Men äter upp dem - naaaaaäääeh :D

>elims: en laxkotlett med bara salt o vitpeppar på, grillad över träkolsglöd. Serverad med kokt färskpotatis med mycket assalt och dill i kokningen. Och så en gräddfilssås med fint hackad färsk citrontimjan, en smula finhackad färsk oregano,lite finhackad rödlök, en smula senap och lika lite majonnäs för avrundning av smaken. Till det en tomat-och basilikasallad med olivolja och balsamvinäger... *aaaarghh*

• elims

forellromsås och kolgrillad lax måste nog vara världens bästa uppfinning annars!
    *slurp och dreggel*

mwn du, vad är assalt för nåt?

• MosterMaggi

ojjjjjj hopppsan.......... Ja det lät inte så gott iallafall.....

• lata kocken Johanna

lax håller inte jättebra i frysen

tre månader om ni har -17-18 grader i frysen
    sex månader om ni har ca -20-21

och har ni -25 grader så kan den hålla ända upp till ett år

det som händer är att fettet härsknar - så den luktar äckligt och smakar lite konstigt men det är inte alls farligt bara obehagligt

• elims

lata kocken Johanna,

tack för tipsen,
    ska kolla temperaturen i vår frys.

Svar på tråden BEHÖVER SNABBT SVAR! Hur fungerar det att frysa in egen lax??