• PixieApa

Min arm var "död"

Sedan ett tag tillbaka när jag (ibland) vaknat på natten har en arm sovit. Det har stuckit och pirrat som det brukar göra när en kroppsdel "har somnat".
    Vad jag råkade ut för i natt var betydligt värre. Jag vaknade mitt i natten och hela min högerarm var "död". Jag kunde absolut inte röra den. Den var verkligen död. Detta var jätteobehagligt och jag fick en extrem dödsångest. Jag lyckades till slut väcka armen till liv med hjälp av att med vänsterhanden massera den.
    Någon som råkat ut för något liknande? Detta var alltså inte som att armen hade somnat utan den fanns verkligen inte.

• Svar på tråden Min arm var "död"
  • Okaa san

Ja, jag har haft det ett par år, har dock inte kollat upp det ännu, händer inte jätteofta, men mina armar somnar lätt, högerarmen ahde somnat en gång tog typ 20 min innan den var "igång" igen så att säga..FICK PANIK.. tror inte det är något farligt alls. men kolla upp de iaf :)

Life i fragile
  • PixieApa

Okaa san skrev 2008-12-04 20:34:03 följande:

Ja, jag har haft det ett par år, har dock inte kollat upp det ännu, händer inte jätteofta, men mina armar somnar lätt, högerarmen ahde somnat en gång tog typ 20 min innan den var "igång" igen så att säga..FICK PANIK.. tror inte det är något farligt alls. men kolla upp de iaf :)
    Stack det i din arm då eller hade du absolut ingen känsel alls?
    Jag hade absolut ingen känsel alls och det var det som var så obehagligt
  • Icebear

Japp, känner igen det där. Fast ena benet "dog" också.

Jag skyller på mitt diskbråck. Obehagligt som bara den.

Tack och lov hände det bara en gång bortsett från pirrningarna...

Hoppas det var till nån hjälp.

• yava

Åh det där känner jag igen! Fy va hemskt det är! Nu var det ett tag sen jag fick så hemskt men den gången glömmer jag aldrig. Jag vaknade mitt i natten av att jag låg med båda armarna ner över huvudänden på sängen (kunde inte ha den mot väggen helt då elementet var i vägen). Mitt huvud var oxå en bit över kanten så det var verkligen en konstig sovställning. Vaknade dock av att armarna var borta!!!!! Kände absolut ingenting. Fick panik och skrek på min man....hjälp!!!!! Han fick ta tag i fötterna på mig och hasa mig bakåt så jag kom upp.Fyyyyyy säger jag bara. Det tog ett tag innan armarna vaknade men åh vilken lättnad det var sen.
    Det man ska tänka på när sånt här händer är att man är väldigt försiktig med hur man rör sig osv för det är lätt att göra nåt galet när man inte har nån känsel.

• Let it be

Det är rätt vanligt och ofarligt.

• PixieApa

Känns ju skönt att höra att det nog är ofarligt. Det kändes ju rätt farligt om man säger så
    När jag drog i armen med min andra hand så var den liksom en stor lealös klump (jag inser nu hur mycket en arm egentligen väger).

• dålli

ja det har hänt mig oxå. en gång var extrajobbig när jag yrvaket inte hittade min arm i mörkret och även om det bara tog några sekunder innan jag fann den så var det läskigt.

• Little Ms Chatterbox

Min bror berättad en gång att han hade vaknat av att det låg något över hans bröstkorg. Han kände lite på vad det var och upptäckte att det var en hand med arm. Han liksom tittade på den och lyfte på den, blev skitskraj över vem som skulle kunna gått in i rummet och bara lägga en arm sådär bara. Han började dra i den och försöka få bort den men det gick inte för den satt fast. I hans axel. Det var då som han fattade att det var hans egen arm, han kände absolut ingenting!
    Sen fattade han hur det var, han hade legat på mage med armen hängandes utanför sängen och sen vänt sig om så han låg på rygg, hans arm la sig över bröstkorgen och tyngde ner så han vaknade. Hjärnan reagerade nog som att armen var ett främmande föremål, annars hade han nog inte vaknat av armen över bröstkorgen.

Det var givetvis en hemsk upplevelse för min bror men tyvvärr kan jag inte låta bli att skratta när jag tänker på det. *hmm, vad är detta?*
    Tror det blir totalt känselbortfall om man sover med armen i mycket lägre läge än resten av kroppen en längre stund.

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Okaa san

ingen känsel alls.

PixieApa skrev 2008-12-04 20:35:21 följande:
    Okaa san skrev 2008-12-04 20:34:03 följande: Stack det i din arm då eller hade du absolut ingen känsel alls? Jag hade absolut ingen känsel alls och det var det som var så obehagligt
    Life i fragile
  • Camilla D

Så händer ofta när jag sover. Vänder mig om och armen hänger inte med. Då får man lyfta den och lägga den rätt. Som någon sa, en arm väger mer än man tror.
    Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara farligt, alltid bara trott jag legat konstigt.
    Men som sagt, det händer ett par gånger i månaden.

Svar på tråden Min arm var "död"