• PixieApa

Min arm var "död"

Sedan ett tag tillbaka när jag (ibland) vaknat på natten har en arm sovit. Det har stuckit och pirrat som det brukar göra när en kroppsdel "har somnat".
    Vad jag råkade ut för i natt var betydligt värre. Jag vaknade mitt i natten och hela min högerarm var "död". Jag kunde absolut inte röra den. Den var verkligen död. Detta var jätteobehagligt och jag fick en extrem dödsångest. Jag lyckades till slut väcka armen till liv med hjälp av att med vänsterhanden massera den.
    Någon som råkat ut för något liknande? Detta var alltså inte som att armen hade somnat utan den fanns verkligen inte.

• Svar på tråden Min arm var "död"
  • k girl

Det händer att jag ligger på min arm och då får jag känselbortfall - hela armen somnar. Det har hänt att jag har blivit irriterad på maken och försökt slänga undan den, men det går ju inte. Då har ju armen totalsomnat, efter ett tag börjar den vakna till liv igen och sticka och pirra.

• Joonas

Det kan vara så att du har karpaltunnelsyndrom. Då svullnar det i sengångarna  när man lägger sig ner, så trycker det på nerver som gör att armen domnar. Detta kan man åtgärda, jag är opererad en gång och ska nu opereras en gång till efter tio år. Oftast får man det vid graviditet eller om man har ett job som gör att handen skakar mycket.

Sök vård hos din läkare!

http://www.akademiska.se/templates/page____29225.aspx

• Fia96

ja det har hänt flera ggr. Jag vaknar av att jag ligger på något och då är det armen, den är helt död, måste använda kroppen och den andra armen för att få över den över sängkanten så blodet kan rinna fritt igen. Det ska tydligen kunna vara skadligt och ge upphov till blodproppar..

• JEZICA

Hej hej.. ofta har detta domnade i armar, händer och även ben med att göra att man har knutor på vissa ställen i ryggmuskulaturen.
    Prova och gå till en massör några gånger som kan massera upp dessa åt dig, samt att du tänker på att röra armarna när du är ute och promenerar. Simning är ju kanon med.

Jag har likadant.., och håller på nu och försöker återgärda detta. Har gått 4v. nu ungefär, och jag märker redan en viss skillnad på att armarna inte "somnar" lika lätt.

Och jag har haft detta i ca: 3år ..

Man får helt enkelt prova sig fram när inte läkare kan ge en svar...

God Jul !!    PS: Gott och höra att man inte är ensam. DS.

• Firefairy

nerver i nacken som kommer i kläm, det är mitt problem. musklerna i nacken/axeln är för spända och krampar/klämmer på nerverna - vilket gör att armen domnar...

massage och sjukgymnastik är mitt råd

• Lille Fi

Så har ja de nästan varje natt, har karpaltunnelsyndrom..Ibland vaknar ja av att de värker som f-n i hela armen, ibland e den död, ibland e de båda armarna som försvinner. Fruktansvärt irriterande. Tar ett bra tag innan de e normala igen. Fick de när ja jobba som städerska, men de försvann när ja blev gravid?! (Brukar va tvärtom) Men nu har de kommit tillbax o e ännu värre.

Prata me din doktor så du får hjälp..

Harry 8 feb ´08
  • Little Ms Chatterbox
    Joonas skrev 2008-12-07 00:04:27 följande:
    Det kan vara så att du har karpaltunnelsyndrom. Då svullnar det i sengångarna  när man lägger sig ner, så trycker det på nerver som gör att armen domnar. Detta kan man åtgärda, jag är opererad en gång och ska nu opereras en gång till efter tio år. Oftast får man det vid graviditet eller om man har ett job som gör att handen skakar mycket.Sök vård hos din läkare!www.akademiska.se/templates/page____29225.asp...
    Carpaltunneln sitter i handleden så det kan inte påverka hela armen. Carpaltunneln sitter runt nerven till tumme, pekfinger och långfinger, ring och lillfingers nerv går på utsidan av av benen i handleden och påverkas inte om karpaltunneln klämmer på nerven.
    Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • MaijaO

Jag har haft det i perioder. Vissa gånger var det riktigt traumatiskt när jag vaknade av att en arm tryckte över min hals. Sekunderna det tog innan jag insåg att det var min egen helt bortdomnade arm var länga och hemska. Men detta har gett med sig av sig själv var gång. Jag vet ärligt talat inte varför det blir så här för mig ibland. Perioderna kan vara i flera månader.

• Joonas
    Zander O Cayenne skrev 2008-12-07 18:31:01 följande:
    Carpaltunneln sitter i handleden så det kan inte påverka hela armen. Carpaltunneln sitter runt nerven till tumme, pekfinger och långfinger, ring och lillfingers nerv går på utsidan av av benen i handleden och påverkas inte om karpaltunneln klämmer på nerven.
    Det finns ett liknande tillstånd, kubitaltunnelsyndrom, i armbågen där en nerv kommer i kläm. Eftersom jag själv både har, och har tidigare haft, karpaltunnelsyndrom och nu dessutom inpingement i axel, vet jag att nerver kan bli irriterade och man kan få inflammationer i området som kan leda till ytterligare besvär. När handen domnat sprider sig känslan uppåt. Jag har tydliga besvär i armbågen, antingen pga, axel eller pga handled. Läkaren ansåg inte det relevant vilket det var eftersom han var säker på att problemet i armbåge försvinner efter ingreppen som görs i axel o hand!
  • JEZICA

...Inga fler med något liknande symtom.. ??

• Anonym hahsjdbdbdndo

Omg jaaa! Jag var med om precis samma händelse här om veckan, så sjukt obehagligt! Armen verkligen bara hängde och jag hade ingen känsel i den eller kunde röra den! Den va riktigt död för 15 sekunder!!

• Mkfndbwbsksö

Hej! Jag har haft så vid flertalet tillfällen. Anledningen att man får så är att det är trånga blodkärl endera vid armbåge eller uppe i axeln. Vet ibland när jag börjar på att få så att jag får masers handen och kämpa för att röra på den för att liksom "få igång" funktionen igen. Har du övervikt kan detta va en av anledningarna till att det är trängre i kärlen och blodtillförseln blir sämre. Motion är en lösning på mycket, men är du orolig ska du absolut söka för det. I regel beror det ju på att man "stängt" blodtillförseln.

Svar på tråden Min arm var "död"