Inlägg från: Joonas |Visa alla inlägg
  • Joonas

Min arm var "död"

Det kan vara så att du har karpaltunnelsyndrom. Då svullnar det i sengångarna  när man lägger sig ner, så trycker det på nerver som gör att armen domnar. Detta kan man åtgärda, jag är opererad en gång och ska nu opereras en gång till efter tio år. Oftast får man det vid graviditet eller om man har ett job som gör att handen skakar mycket.

Sök vård hos din läkare!

http://www.akademiska.se/templates/page____29225.aspx

• Joonas
    Zander O Cayenne skrev 2008-12-07 18:31:01 följande:
    Carpaltunneln sitter i handleden så det kan inte påverka hela armen. Carpaltunneln sitter runt nerven till tumme, pekfinger och långfinger, ring och lillfingers nerv går på utsidan av av benen i handleden och påverkas inte om karpaltunneln klämmer på nerven.
    Det finns ett liknande tillstånd, kubitaltunnelsyndrom, i armbågen där en nerv kommer i kläm. Eftersom jag själv både har, och har tidigare haft, karpaltunnelsyndrom och nu dessutom inpingement i axel, vet jag att nerver kan bli irriterade och man kan få inflammationer i området som kan leda till ytterligare besvär. När handen domnat sprider sig känslan uppåt. Jag har tydliga besvär i armbågen, antingen pga, axel eller pga handled. Läkaren ansåg inte det relevant vilket det var eftersom han var säker på att problemet i armbåge försvinner efter ingreppen som görs i axel o hand!
Svar på tråden Min arm var "död"