• Dixabilly

Tips för att få en katt tjockare?

Min hona fick kattungar för ett tag sen, de hann fylla 12 veckor och finns inte kvar här. Hon får bra foder, Iams torrfoder som innehåller allt som hon ska ha. Men tycker inte att hon går upp till som hon var förut..

Nån har något tips på hur jag kan göda henne lite?

Dock inte göra henne fet, så inga onormala fet-tips tack..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Vår älskade bebis kommer snart ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Tips för att få en katt tjockare?
  • Lina 1987

Kan de inte vara så att hon fått mask så att du skulle behöva avmaska henne eller så?

• Dixabilly

Ja, satt faktiskt och funderade på det precis. Ska nog ner och köpa avmasknings medel imorgon och börja där iallafall.

Lina 1987 skrev 2008-12-05 00:51:28 följande:
    Kan de inte vara så att hon fått mask så att du skulle behöva avmaska henne eller så?
  • Lina 1987

Ja gör de :) Annars har jag inget annat tips, har ingen katt själv, är typ rädd för alla djur :)

• Familjen Båge

Bästa rådet jag kan komma på om det inte är mask hon har är att gå in i en riktig djuraffär och prata med dom som jobbar där.. Finns ju foder för alla katter, dom som är för smala, för tjocka, innekatter och utekatter.
    Personalen där vet ju bäst. Lycka till!

• Em00

Kolla om mask först,
    annars brukar kattmjölk kunna få katten att svälla lite!

• Majsan70

Det finns foder för smala katter hos veterinären. Sen finns det en slags näringspasta i djuraffären som heter nutrical och som ger både aptit o tillför hög energimängd.

Anderssons välling ger mycket xtra näring o även äggulor innehåller en hel del bra.

• Dixabilly

Ah tack så hemskt mycket för era tips!

• Spegellandet

Hill's Indoor cat är ett tips. Vi brukade köpa Hill's Adult, men tänkte att de borde få lite variation. Således köpte vi 5 kg Indoor för att se om de tyckte lika bra om det. Våra katter goffade i sig varje måltid på ett par minuter och var jämt jamiga och sugna när vi hade det, fast vi gav dem normaldos. När vi gick tillbaka till vanligt Adult-foder blev de inte alls glada och åt till en början lite dåligt, men nu äter de normalt och har tappat fluffet de lade på sig under Indoor-tiden.

• tvål

Spegellandet skrev 2008-12-05 12:05:48 följande:

Hill's Indoor cat är ett tips. Vi brukade köpa Hill's Adult, men tänkte att de borde få lite variation. Således köpte vi 5 kg Indoor för att se om de tyckte lika bra om det. Våra katter goffade i sig varje måltid på ett par minuter och var jämt jamiga och sugna när vi hade det, fast vi gav dem normaldos. När vi gick tillbaka till vanligt Adult-foder blev de inte alls glada och åt till en början lite dåligt, men nu äter de normalt och har tappat fluffet de lade på sig under Indoor-tiden.
    va? trodde indoor skulle MOTVERKA tjockhet..tur man inte gick på den bluffen då...
    mina katter äter hill`s sensitive stomach,de blir fina på endast 30g/dygn var...
  • Euforia

Mat för kattungar är mer kaloririk utan att vara onyttig. Den innehåller mer protein och fett, har jag för mig.

Kommer ihåg att en uppfödare jag känner brukade ge sin katt det när hon fått kattungar och var smal som en sticka.

• Pappatilltwins

Det bästa du kan ge är proteiner och fett.
    det finns det gott om i blötmat som tex Mjau. att blötmat bara innehåller vatten baseras på okunskap. I torrsubstans är blötmaten bättre för katten.

När vi göder upp vår hon använder vi RC babycat och blötmat.

• ming
    Spegellandet skrev 2008-12-05 12:05:48 följande:
    Fast Indoor innehåller ju inte lika mycket fett som vanlig adult, så det är ju inget bra förslag om man vill att katten ska gå UPP i vikt.
    Kanske dina katter kände sig mer hungriga när de åt indoor eftersom det inte innehåller lika mycket som vanlig adult, och därför kanske de åt mer av indooren än vad som var rekommenderat och därmed gick upp i vikt.

Ts: Jag skulle råda dig att gå till en djuraffär och få råd från de som jobbar där, de går utbildningar inom maten och borde kunna rekommendera mat till din katt.
    Själv har jag en smal katt på ca 5 år som just ska börja med Iams special care senior plus. Den ska vara lite fetare, så hon förhoppningsvis lägger på sig lite, samt att den är utvecklad för min katts ålder, då hon inte är purung längre (även om hon inte är senior riktigt än). Den andra ska gå på lightfoder.
  • ming
    Pappatilltwins skrev 2008-12-05 12:27:59 följande:
    Det bästa du kan ge är proteiner och fett. det finns det gott om i blötmat som tex Mjau. att blötmat bara innehåller vatten baseras på okunskap. I torrsubstans är blötmaten bättre för katten. När vi göder upp vår hon använder vi RC babycat och blötmat.
    Den är inte baserad på endast vatten, men jag har för mig att det är ca 84% vatten, samt att katten måste äta 400g i dagsranson för att må bra. Vilket innebär att de ska äta ca 10% av kroppsvikten (för en genomsnittskatt) varje dag. Det tycker jag är väldigt mycket.
  • Powerwoman

Råa kycklingvingar, fläskfärs, äggulor & laktosfri grädde är kanon för smala katter:)

• ming

Jo, just det. Jag har också provat RC kitten till katten här hemma för att göda henne lite. Det funkade bra, men så fort hon gick tillbaka till den vanliga maten så rasade hon i vikt igen.
    Däremot tror jag att kitten/babycat funkar för de allra flesta katter, de har svårare att gå ner än vad hon har. Så det kan ni ju också köra ett litet tag (typ en sån 300g-påse) och se om ni märker någon skillnad.
    (Min katt blev dock alldeles galen i det där underbart feta goda maten att hon blev alldeles besatt och sedan kissade överallt när hon inte fick mer.)

• Spegellandet

ming skrev 2008-12-05 15:19:30 följande:

Fast Indoor innehåller ju inte lika mycket fett som vanlig adult, så det är ju inget bra förslag om man vill att katten ska gå UPP i vikt. Kanske dina katter kände sig mer hungriga när de åt indoor eftersom det inte innehåller lika mycket som vanlig adult, och därför kanske de åt mer av indooren än vad som var rekommenderat och därmed gick upp i vikt.
    Gav dem lika mycket av Indoor som vi gjort med Adult innan och med tanke på att bitarna är mindre och fyller ut måttkoppen bättre tror jag nästan det får plats mer i gram av Indoor än Adult. Runda blev de i alla fall! Nu är de normalsmala och fina igen. Bara lite "fetthäng" på magen, men lite gör nog inget.

Har hört att man kan ge kattungefoder till kattmammor minns jag, nu när jag läste det ovan. Om man ger blöt- eller torrfoder kan jag tänka mig beror lika mycket på kattens smaklökar (våra avskyr blötfoder) som husses och mattes åsikter. Torrt eller blött är ju något av en religionsfråga för många
  • ming
    Spegellandet skrev 2008-12-05 15:51:37 följande:
    ming skrev 2008-12-05 15:19:30 följande: Gav dem lika mycket av Indoor som vi gjort med Adult innan och med tanke på att bitarna är mindre och fyller ut måttkoppen bättre tror jag nästan det får plats mer i gram av Indoor än Adult. Runda blev de i alla fall! Nu är de normalsmala och fina igen. Bara lite "fetthäng" på magen, men lite gör nog inget. Har hört att man kan ge kattungefoder till kattmammor minns jag, nu när jag läste det ovan. Om man ger blöt- eller torrfoder kan jag tänka mig beror lika mycket på kattens smaklökar (våra avskyr blötfoder) som husses och mattes åsikter. Torrt eller blött är ju något av en religionsfråga för många
    Men man räknar ju dagsportionerna i gram och inte i volym, så det var säkert därför de gick upp i vikt.
  • Dixabilly

Är personligen emot mjukmat, skräp enligt min åsikt och attans vad de pissar=/

Laktosfri grädde tyckte jag verkade vara en snabb bra lösning för att slippa köpa ännu mer toff foder, (köpte nyss en 15 kg säck Iams)
    Är det själva laktoset katterna inte tål i mjölk ex?

Tack för alla tips annars!

• Pappatilltwins

ming skrev 2008-12-05 15:42:01 följande:

Den är inte baserad på endast vatten, men jag har för mig att det är ca 84% vatten, samt att katten måste äta 400g i dagsranson för att må bra. Vilket innebär att de ska äta ca 10% av kroppsvikten (för en genomsnittskatt) varje dag. Det tycker jag är väldigt mycket.
    Om katten väger 3kg skriver RC att de ska äta 30gram Exigent/dag.
    Exigent innehåller 16gram fett/100gram= 4,8gram fett/dag
    proteiner 33gram/100gram torrfoder= 9,9gram/dag

Mjau blötmat:
    Per 100gram:
    Innehåller 10,5% protein 5% fett
    Vilket gör att om katten äter bara 100gram så får den i sig mera
    proteiner och fett än 30gram torrfoder

Då ska man tänka på att RC torrfodret även innehåller icke animaliska proteiner som inte katten kan tillgodogöra sig.
    Visst, om katten drar i sig 100gram torrfoder/dag så blir det ju andra siffror men nu gick jag efter vad tilverkaren rekommenderar

Jag använder själv RC och är nöjd med det. Men man ska inte lura sig själv men vad maten innehåller.
  • Kantarellen

Det är som med katter som med andra djur, vill du att katten skall lägga på sig fett skall du ge kolhydrater (läs torrfoder) så att insulinfrisättningen ökas och kroppen lagrar in fett. Är det däremot en sund ökning av hullet så är det fett och proteiner du bör ge (läs blötmat) då katten själv reglerar energiomsättningen på ett annat sätt. Bortsätt från bra blötmat så kan man tillsätta laktosfri grädde, äggula, RÅA kycklinvingar eller annat animaliskt fett och animaliska proteiner.

Svar på tråden Tips för att få en katt tjockare?