• Bevabus

Uttråkad kanin

Jag blir så ledsen för min kanins skull
    Han är så uttråkad nu på vintern när han bor inomhus (vi hade honom ute första vintern men det var alldeles för bökigt att gå ut i kylan så fort vi skulle städa osv. så nu bor han inne). Han har buren öppen hela dagen så han springer in och ut. Han är rädd för att gå på golvet för det är så halt så vi har lagt ut handdukar som han går på. Nu har han sett jätteledsen ut i ett par dagar så jag lät honom vara ute i vardagsrummet,han brukar alltid bli som tokig där när han får nåt nytt att undersöka, men nu bara nosade han runt lite och hoppade in i buren igen sen Jag vet att han kommer bli glad igen när det är varmt ute och han kan studsa runt i gräset men nu lider jag så mycket med honom...Nån idé på vad jag kan göra för att muntra upp honom?

Jag kan ju inte ta ut honom för det är för kallt och han gillar inte att hoppa över hinder..

• Svar på tråden Uttråkad kanin
  • Charlotta

samma som med katter... du placerar en låda med lite hø som den har kissat på på en plats den lætt kommer till. Harald (kaninen) har sitt "rum" på boden, dær har han sin låda och sina matskålar, det ær hans bas. sen så ligger han mest och slappar under køksbordet om dagarna eller hoppar upp i fønstret och spanar på grannarna.

• I have a kid

kaniner är sälskaps djur min kanin dog p.ga av att den bodde själv så se till att skaffe en till vän ett marsvin eller en till kanin.

• Ms TB

Charlotta skrev 2008-12-10 02:11:57 följande:

samma som med katter... du placerar en låda med lite hø som den har kissat på på en plats den lætt kommer till. Harald (kaninen) har sitt "rum" på boden, dær har han sin låda och sina matskålar, det ær hans bas. sen så ligger han mest och slappar under køksbordet om dagarna eller hoppar upp i fønstret och spanar på grannarna.
    Men gnagar den inte på kablar och möbler när den springer lös?
    Försökte övertala min sambo att skaffa en kanin men han erkände att han är rädd för deras stora tänder :D
  • Odile
    I have a kid skrev 2008-12-10 02:28:38 följande:
    kaniner är sälskaps djur min kanin dog p.ga av att den bodde själv så se till att skaffe en till vän ett marsvin eller en till kanin.
    kaniner behöver sällskap, men kan få det lika väl av en människa. Eftersom kaniner är kolonidjur och inte flockdjur mår de bäst av en egen vrå men har gärna sällskap av andra, viktigt är att den får saker att göra, har den inte det kan den bli trött och apatisk.
    Jag vill inte kritisera ditt råd men det är felaktigt att kaniner måste hållas flera eller med marsvin.
  • Bevabus

Vilken rolig idé! Tack :D

yossis skrev 2008-12-09 16:42:23 följande:
    Jag har en aktiveringsboll till min inne kanin, hon älskar den. Fyller den med lite pellets så har hon att göra ett par timmar, eller så får hon leka i en papp påse med bortklippta handtag, när matte gjort ett kartonghus är lyckan gjord då har hon så skoj.
  • Odile

Ms TB skrev 2008-12-10 21:16:33 följande:

Charlotta skrev 2008-12-10 02:11:57 följande:
    Men gnagar den inte på kablar och möbler när den springer lös? Försökte övertala min sambo att skaffa en kanin men han erkände att han är rädd för deras stora tänder :D
    kaniner älskar ju att gnaga, så göm undan sladdar och annat. Sysselsätt honom/henne med saker att gnaga, slänga runt och leka med. Och tålamod, tålamod och återigen..tålamod för att få kaninen rumsren. Min har lärt sig, hoppar in i buren när det är dags eller när han ska äta. Han är lös i lägenheten, funkar fint. Men det tog en månad el två.
  • Bevabus

Tyvärr så gillar inte min kanin snö så mycket, fast nu är det ju inte snö ute så vi kan nog låta honom skutta omkring på marken en stund

Charlotta skrev 2008-12-10 01:01:02 följande:
    Kaniner kan leka ute i snøn ett litet tag. Kaninen vår blir som tokig nær han får bøka runt och græva i snø. Sen sover ju kaniner stora delar av dagen då de ær nattdjur. Vår kanin går fritt hela tiden, men under næstan hela dagen ligger han och slappar under køksbordet. Sen på kvællen och natten ær han helt vild hoppar upp till oss i soffan och glider runt på mattorna.
  • Bevabus

Men min kanin är inte ensam..han är bara uttråkad för tillfället. Men de senaste dagarna har han faktiskt blivit betydligt piggare så det är ingen fara. Inte ätnker jag skaffa ett till husdjur att ta hand om när han redan har oss som sällskap..det är bara det att jag kan inte hålla honom särskilt glad under vintern när han som sagt inte har så mycket att göra. Det handlar inte om att han är ensam.

• Odile
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:22:41 följande:
    vad skönt att höra att han blivit piggare!
  • tii
    Absolut inte ett marsvin!! Ge inte sådana råd utan att ha koll på fakta!

(kaniner kan omedvetet sparka ihjäl eller skada marsvin allvarligt, och ska därför INTE hållas ihop. Dessutom är marsvin flockdjur och ska hållas med sina artfränder!)
Svar på tråden Uttråkad kanin