• Bevabus

Uttråkad kanin

Jag blir så ledsen för min kanins skull
    Han är så uttråkad nu på vintern när han bor inomhus (vi hade honom ute första vintern men det var alldeles för bökigt att gå ut i kylan så fort vi skulle städa osv. så nu bor han inne). Han har buren öppen hela dagen så han springer in och ut. Han är rädd för att gå på golvet för det är så halt så vi har lagt ut handdukar som han går på. Nu har han sett jätteledsen ut i ett par dagar så jag lät honom vara ute i vardagsrummet,han brukar alltid bli som tokig där när han får nåt nytt att undersöka, men nu bara nosade han runt lite och hoppade in i buren igen sen Jag vet att han kommer bli glad igen när det är varmt ute och han kan studsa runt i gräset men nu lider jag så mycket med honom...Nån idé på vad jag kan göra för att muntra upp honom?

Jag kan ju inte ta ut honom för det är för kallt och han gillar inte att hoppa över hinder..

• Svar på tråden Uttråkad kanin
  • Bevabus

Aa jag var rätt orolig över att han inte hade lika bra aptit längre, han lämnade kvar mat varje dag..Men nu så ser jag att han lämnar lite mat för att han är mätt (tänk, dagen har faktiskt kommit då min kanin är mätt..det lilla matvraket ) och så äter han upp resten en stund senare *pustar ut*

Odile skrev 2008-12-10 21:26:56 följande:
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:22:41 följande:
    vad skönt att höra att han blivit piggare!
  • ludenben

eller så kan marsvinet äta upp all kaninens mat och börja gnaga på kaninens päls så att den ser alldeles skabbig ut jag hade ett marsvin som bodde med en kanin innan den kom hit och hon som hade dom fick sära på dom för kaninen blev en mager, luggsliten stackare-...

tii skrev 2008-12-10 21:27:22 följande:
    Absolut inte ett marsvin!! Ge inte sådana råd utan att ha koll på fakta! (kaniner kan omedvetet sparka ihjäl eller skada marsvin allvarligt, och ska därför INTE hållas ihop. Dessutom är marsvin flockdjur och ska hållas med sina artfränder!)
  • Bevabus

Usch va hemskt

tii skrev 2008-12-10 21:27:22 följande:
    I have a kid skrev 2008-12-10 02:28:38 följande:
    Absolut inte ett marsvin!! Ge inte sådana råd utan att ha koll på fakta!(kaniner kan omedvetet sparka ihjäl eller skada marsvin allvarligt, och ska därför INTE hållas ihop. Dessutom är marsvin flockdjur och ska hållas med sina artfränder!)
    ludenben skrev 2008-12-10 21:31:04 följande:
    eller så kan marsvinet äta upp all kaninens mat och börja gnaga på kaninens päls så att den ser alldeles skabbig ut jag hade ett marsvin som bodde med en kanin innan den kom hit och hon som hade dom fick sära på dom för kaninen blev en mager, luggsliten stackare-...
  • Odile
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:28:30 följande:
    Aa jag var rätt orolig över att han inte hade lika bra aptit längre, han lämnade kvar mat varje dag..Men nu så ser jag att han lämnar lite mat för att han är mätt (tänk, dagen har faktiskt kommit då min kanin är mätt..det lilla matvraket ) och så äter han upp resten en stund senare *pustar ut*
    haha vad bra, det problemet finns även här hemma, han lämnar lite i matskålen till senare på dagen, varför vet jag inte, kanske är det som hos dig att han är mätt för tillfället
  • Bevabus

Aa är nog så

Odile skrev 2008-12-10 21:32:18 följande:
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:28:30 följande:
    haha vad bra, det problemet finns även här hemma, han lämnar lite i matskålen till senare på dagen, varför vet jag inte, kanske är det som hos dig att han är mätt för tillfället
  • ludenben

ja den kaninen tyckte nog det var skönt att slippa marsvinet.... så sätt inte ihop kanin och marsvin. Kan du inte skaffa en annan kanin till din?? Eller det kanske redan har föreslagits??

Bevabus skrev 2008-12-10 21:31:45 följande:
    Usch va hemskt
  • tii

Usch då.. det var ju inte heller roligt. Men man ska aldrig ha kaniner o marsvin ihop. Dessutom så ska inte marsvin och kaniner ha samma mat osv. finns massor av anledningar till att inte ha marsvin och kaniner ihop.
  • tii

tii skrev 2008-12-10 21:35:45 följande:

Usch då.. det var ju inte heller roligt. Men man ska aldrig ha kaniner o marsvin ihop. Dessutom så ska inte marsvin och kaniner ha samma mat osv. finns massor av anledningar till att inte ha marsvin och kaniner ihop.
    Blev mycket "marsvin och kaniner" där.
  • ludenben

nä de är ju olika sorts djur med olika behov...

tii skrev 2008-12-10 21:35:45 följande:
    ludenben skrev 2008-12-10 21:31:04 följande: Usch då.. det var ju inte heller roligt. Men man ska aldrig ha kaniner o marsvin ihop. Dessutom så ska inte marsvin och kaniner ha samma mat osv. finns massor av anledningar till att inte ha marsvin och kaniner ihop.
  • Bevabus

Mja, kommer inte skaffa ett till husdjur
    Han är ju inte ensam, bara uttråkad. Han har oss i familjen som umgås med honom jättemycket och när vi jobbar/är i skolan under dagarna så får han den där ensamtiden som han tycker är så skön (kaniner trivs ju med att vara ensamma även fast dom gillar att mysa).

ludenben skrev 2008-12-10 21:35:22 följande:
    ja den kaninen tyckte nog det var skönt att slippa marsvinet.... så sätt inte ihop kanin och marsvin. Kan du inte skaffa en annan kanin till din?? Eller det kanske redan har föreslagits??
  • ludenben

haha ja...

tii skrev 2008-12-10 21:36:17 följande:
    tii skrev 2008-12-10 21:35:45 följande: Blev mycket "marsvin och kaniner" där.
  • Odile
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:36:57 följande:
    Mja, kommer inte skaffa ett till husdjur Han är ju inte ensam, bara uttråkad. Han har oss i familjen som umgås med honom jättemycket och när vi jobbar/är i skolan under dagarna så får han den där ensamtiden som han tycker är så skön (kaniner trivs ju med att vara ensamma även fast dom gillar att mysa).
    låter sunt. Min är ensam delar av dagen (mitt på dagen) och då ligger han och sover. Sen är han aktiv morgon/fm och sen kväll/natt, då gillar han att gosa, leka, busa, springa runt, runt..
  • Bevabus

hihi det låter som min kanin när han inte är uttråkad

Odile skrev 2008-12-10 21:48:43 följande:
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:36:57 följande:
    låter sunt. Min är ensam delar av dagen (mitt på dagen) och då ligger han och sover. Sen är han aktiv morgon/fm och sen kväll/natt, då gillar han att gosa, leka, busa, springa runt, runt..
  • Charlotta

Ms TB skrev 2008-12-10 21:16:33 följande:

Charlotta skrev 2008-12-10 02:11:57 följande:
    Men gnagar den inte på kablar och möbler när den springer lös?Försökte övertala min sambo att skaffa en kanin men han erkände att han är rädd för deras stora tänder :D
    Det är en gnagare så man får bara vara beredd på att något kan gå sönder. Men det är inte så att han söker upp saker att förstöra, om kablarna ligger längst lister och väggar är det inga problem, det är endast om de kommer i vägen før honom som han gør ett snabbt knips.
Svar på tråden Uttråkad kanin