• Cornflakes

Ökningsperiod vid amning

Hur lång tid brukar det ta när mjölken ökat så mycket som lillan vill? Tycker hon har tuttat mycket nu i flera dagar och hon verkar aldrig bli nöjd.
    Hoppas att det är en ökningsperiod och den snart är över för jag hade så mycket mjölk i början och vill verkligen inte att den ska sina.

Och ett annat problem: hon vill tutta mycket (och det får hon, hon har fri tillgång sas), verkar inte bli nöjd, sliter och drar i tutten (kvittar vilket bröst, men mest på höger) men vill ändå inte ha mer efter 10 minuters ätande (om ens det någon gång).
    Har provat att handmjölka för att se om det finns mjölk och det gör det (har lyckats träffa henne i ögat ett par ggr, tyvärr). Sen efter bara fem minuter ligger hon och suger på sina händer, men när jag ger henne bröstet så vägrar hon det. En timme efteråt vill hon äta igen (då tar hon iallafall bröstet när jag erbjuder det) och då upprepas samma procedur. Har gett henne ersättning två kvällar i rad så att hon ska komma till ro och sova en stund iallafall.

Rapar henne alltid när hon ätit och hon har haft problem med luft med i magen, men det är mycket bättre nu.

Är det som jag tror, en ökningsperiod?
    Men varför äter hon sig inte mätt? (hon har napp, men när hon vägrar den så får hon bröstet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-26 17:19:04:
    Lillan är snart två månader.

• Svar på tråden Ökningsperiod vid amning
  • kixan

Du skriver att du ammar fritt, men lite längre ner skriver du "hon har napp, men när hon vägrar den så får hon bröstet", det tolkar jag som att du hellre erbjuder napp än bröst om hon är snuttig? Är det så tycker jag att du ska prova att skippa nappen helt och bara erbjuda bröstet istället, eller bara ha nappen som sista åtgärd, en del barn suger tyvärr för mycket på napp så att inte brösten stimuleras nog mycket.
    Tänk också på att vila så mycket det går, sov gärna tillsammans hud mot hud (nattamning är extra bra för produktionen) och drick ordentligt, det går åt någon liter vatten extra/dag när man ammar.

• Cornflakes

Jag ammar fritt även om hon får napp. När hon bara vill snutta/ha närhet så blir hon f-bannad när det kommer mjölk, därför har jag introducerat napp. Brukar bära henne som om jag ammar henne då...

Ammar redan liggande på natten, ibland även på dagen. Vilar så mycket jag kan och äter som en häst. Tycker jag dricker så mycket att jag mem bor på dass när jag är vaken (sprang inte så här mycket på toa ens när jag var gravid).

Frågan kvarstår: varför äter hon inte "klart"? Hon vill inte ha mer fastän det finns mjölk, men är inte helt mätt eller nöjd heller.

• Sara78

Sådär var Karin ett tag också... jag fick då som tips att amma lite mer sällan, så hon var riktigt hungrig när hon väl fick bröstet och då åt hon mycket bättre. Inget lekande med tutten eller sånt trams
    När hon bara vill snutta eller ha närhet så har vi alltid gett napp och det har funkat bra. Det märks direkt om hon vill ha mat istället, men det är sällan. Nu när hon är äldre har hon ju tydligare signaler när hon är hungrig men sådär i början är det ju inte alltid så lätt. Man erbjuder ju bröstet i första hand jämt... & inte nekar dom det... dom snuttar ju på.... fast sen inser dom ju att dom redan är mätta och då blir dom ju arga för dom får ont i magen eller liknande...
    Vår tjej har nästan alltid bara gnällt när hon är trött... så det kan ju vara att hon är gnällig av andra orsaker än att hon är hungrig... eller så är hon hungrig men får ont i magen när hon äter.... & inte kan äta mer därför. Vi körde med minifom tills vår tjej var 3 mån....

• Cornflakes

Jo, jag tycker mig veta när hon bara vill snutta och när hon vill ha mat. Det är bla då jag erbjuder nappen och då tar hon den om hon inte vill äta. Bestämd har hon varit från början så det har inte gått att missa. Gnäller gör hon när hon vill sova, men det är ett annat gnäll än när hon är hungrig.

Det är inte så att jag erbjuder bröstet så fort hon låter utan jag gör det när jag tror hon är hungrig eller när inget annat "hjälper" (dvs, hon vill inte sova, ren blöja etc etc).

Hade en sån här period när lillan var en månad och då väntade jag till hon var riktigt hungrig, men nu funkar det inte. Antar för att jag inte har tillräckligt med mjölk just nu (ökningsperiod?).

Så valet är: en liten som inte blir nöjd (som hon iofs inte blir nu heller) eller hålla stenhårt på att inte krångla vid bröstet, vilket inte har funkat hittills.

Vill ju inte att det ska gå helt fel med amningen, men det känns som vi är på väg dit. Vi är helt ur fas nu...

• Sara78

Varje gång hon snuttar, oavsett om det bara är 5 min så stimuleras ju brösten att producera mer mjölk.... så det verkar väl inte direkt vara det som är problemet. Men annars brukar det väl ta 2-3 dagar innan det stabiliseras... och man kan märka att de äter och äter och äter
    Annars kanske hon har magont?!

• Cornflakes

Fast hon skriker inte efter maten längre. Det gjorde hon i början och då gav vi minifom, vilket vi fortfarande använder. Hon rapar mitt i maten samt efter maten. Inga dåliga rapar heller

Jag har inget emot att hon vill ha bröstet ofta egentligen utan det är snarare det här att hon vägrar det fastän det finns mjölk. Och det här dragandet och skrikandet vid tutten. Förstår inte vad det beror på och var jag läser henne fel

Tack för hjälpen

• Sara78

Hon kanske bara har en sån period just nu, det är inte alltid så lätt att förstå sig på dem.... Hon vet ju kanske inte själv heller
    Prova en annan ställning när du ammar... när Karin är som värst går jag runt och ammar henne Men oftast är ju anledningen att hon inte alls är hungrig....

• Pallas

En ökningsperiod kan vara från ett par dagar upp till ett par veckor, det beror lite på hur känslig produktion man har. Fortsätt bara som du gör, det låter bra, det kommer gå över.

• Cornflakes

Jag har provat alla ställningar jag kommer på: liggandes (vilket inte passar mig bra, men henne super, funkar bäst just nu), sittandes, gåendes, hon liggandes åt "fel" håll (vilket hon inte alls gillade) och bara stående...

Ja, ja det ger sig väl tillsut. Har ju väntat på att nåt ska gå "fel" och det är väl det här då...

Tack för hjälpen Skönt att få pratat med någon om det.

• Cornflakes

Pallas: Vad är det som låter bra? Jag är inte helt säker på vad du tycker jag gör rätt...

• Marlene

Om man ammar helt fritt så brukar det där lösa sig efter några dagar upp till en vecka, du kanske ska försöka undvika nappen och amma istället. Bebisar brukar lära sig efterhand att myssnutta när dom inte vill ha mjölk. Det är vanligt med strul perioder men det viktigaste är ju att hon mår bra och pinkar som hon ska.
    Risken finns att hon har blivit lite lat om du har gett flaska och det är därför hon blir otålig och inte verkar bli nöjd.

• Sara78

Kan ju vara så att ju mer det strular desto mer stressad blir du och då kanske det "låser" sig och du hamnar i en ond cirkel... Fortsätt bara och ge inte upp! Om det inte ger med sig tycker jag du ska prata med BVC. De har säkert några bra tips till dig.

Svar på tråden Ökningsperiod vid amning