• Hundtok

Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....

Är många beteenden man undrar och är nyfiken över. Ställ din fråga här i tråden så sätter vi igång och löser det.

T.ex min hund, han ska alltid ha kontakt med mig, står vi och pratar med någon så lutar han sig alltid mot mitt ben. Flyttar jag mig så ramlar han, så pass mycket "hänger" han på mig.

Vad tror ni om det beteendet?

Självklart vet jag redan svaret som det proffs jag är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 18:21
    I denna tråd är givetvis inga svar fel utan det är upp till ägaren att välja och tolka vilket svar man vill ha.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-06 16:37
    uppmaningar att korrigera hundens beteende med våld inte är OK och därmed OT

• Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....
  • Hundtok

Vad är det som inte funkar med ögonkontakten?

Hur tränar du kontakt?

Funkar inte kontakten så funkar inget annat heller. Det är det ABSOLUT viktigaste att träna om du ska kunna få en god lydnad och relation med din hund.

jaf skrev 2008-12-07 13:57:10 följande:
    ja vi gör så gott vi kan men det funger inte ed ögonontakt
  • Hundtok

Hahaha.. fan skrämmande.
    Sniglar och Krut skrev 2008-12-07 13:58:01 följande:

Det fungerar, när han har lärt sig ordentligt.Hur tränar ni ögonkontakt?
  • jaf

han sitter ner och han titta hela tiden åt andra håll dåsäger jag hans namn eller titta då kollar han då får han godis.. så gör vi några gånger om dagen...men närman ska göra de ute så fungera de inte

• Hundtok

Du ska inte säga hans namn... Då ber du honom om kontakt.. Det är han som ska be om din kontakt....

I början ska du träna kontakt när ni är helt själva, absolut ingen störning ska finnas...

Sätt hunden framför dig och stå bara där.. tyst och stilla. Efter en stund så börjar hunden bli rastlös och undra vad du sysslar med. Förhoppningsvis söker han då din ögonkontakt... Och då berömmer du massor och ger honom det godis han älskar mest. Om han så bara ger dig ögonkontakt 1 tiondels sekund.

jaf skrev 2008-12-07 13:59:41 följande:
    han sitter ner och han titta hela tiden åt andra håll dåsäger jag hans namn eller titta då kollar han då får han godis.. så gör vi några gånger om dagen...men närman ska göra de ute så fungera de inte
  • köttbullelydnad

Hur har det gått på träningen hos Sara?
  • Sniglar och Krut
    Det fungerar inte ute eftersom det inte sitter tillräckligt starkt i hunden att det är ögonkontakten som gäller.
    Hundträning är inte alltid en enkel sak, det är tidskrävande och mellan varven skittrist och kan kännas hopplöst.
    Men det är bara att kämpa på. Man måste vara konsekvens, men vänlig. Man måste ha sitt tydliga mål utan att sätta ribban för högt.
    Steg för steg, bit för bit.

Fortsätt jobba på kontaktövningarna hemma, och utveckla dom. Försvåra med tiden. Gör kontaktövningar mest hela tiden i vardagen, vis mat, vid dörrar, vid bilen, osv, osv.
    Tillslut förstår hunden vilket håll det är ni jobbar åt.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • jaf

oki jaaa tack ska ni ha för svaren men hemma behöver vi knappt säga nåt då titta han på oss direkt...mne ute e det tvärt om där lyssna haninte på ögonkontakten...jo dehar gått bra där =) det e ju lut nu!

• Hundtok

Kör ögonkontakt övningar hela tiden... Var ni än är.. Alltid nåt gott eller roligt med till hunden. Inte bara köra kontakten när det "händer" nåt som vid möten. Utan hela hela tiden.

jaf skrev 2008-12-07 14:11:02 följande:
    oki jaaa tack ska ni ha för svaren men hemma behöver vi knappt säga nåt då titta han på oss direkt...mne ute e det tvärt om där lyssna haninte på ögonkontakten...jo dehar gått bra där =) det e ju lut nu!
Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....