• didda

Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?

Är i valet och kvalet...jag och min sambo bor i ett urgammalt och sjukt omodernt hus (byggt i slutet av 1700-talet) och vi har såklart planerat att göra en helrenovering så småningom.

Allt behöver renoveras; taken ska höjas, väggar ska flyttas, golv ska rivas upp, nyy badrum, ny el, nytt kök, nytt värmesystem, huset ska isoleras osv, osv. Under tiden detta pågår kan vi naturligtvis inte bo i huset men då har vi ett annat hus precis bredvid som vi kan bo i (det huset är bara för sommarboende och det är minst lika omodernt som huset vi bor i nu). (Och lugn, vi ska bevara det gamla så inga påhopp för detta tack har läst lite gamla trådar).

Vi hade som sagt tänkt vänta några år med renoveringen men nu när räntorna gått ner så dramatiskt plus att regeringen infört rotavdraget så känner vi oss lite sugna på att dra igång till våren- MEN; jag kommer att föda vårt första barn i maj!

Kommer vi att orka bo ännu mer omodernt än vi redan gör och kommer vi orka med renoveringen när vi har en nyfödd? Planen är att min sambo ska göra mycket av arbetet eftersom han är gammal snickare (arbetar inte med det nu) men såklart får vi anlita en massa hantverkare också.

Vad tror ni? är det bättre att vänta något år innan vi börjar? Nackdelen med det är att vi då får genomlida ytterligare en vinter i ett hus utan ackumulatortanar och med urkass isolering och då dessutom med en liten bebis...när vi är själva är det jobbigt men inte omöjligt att gå upp på morgonen när det är 12 plusgrader i sovrummer och 10 i köket men med en liten lär det ju bli sjukt vidrigt...nästan barnmisshandel....om vi börjar med renoveringen i vår så lär vi ha ett jobbigt halvår framför oss men sen är det ju klart...

Råd?

• Svar på tråden Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?
  • Champagne

Fördelen med att renovera när barnet är nyfött, är att det sover mycket . Att ha ett barn som vill krypa omkring i byggröran är inte att rekommendera.

Jag tror att ni kan räkna med att allting tar dubbelt så lång tid som ni beräknat. Det dyker nästan alltid upp nåt oförutsett och man tvingas göra på ett annat sätt än vad man har tänkt från början. Men det är ju bra att ha en plan

Lycka till

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Hägris

Jag renoverade med en 6 månaders det var pest och pina, men jag gjorde jobbet själv. Om man har anställda som jobbar och man själv bara behöver hålla sig ur vägen med ungen så är det nog ingen sak..

Men SUUUUUUUG!
  • Goziz

sover och sover. Min nyfödda dotter var hur pigg som helst och ville knappt sova nånting förutom när vi gick o bar henne. Men detta är väldigt olika från barn till barn

• Mälaröbo

Risken är stor att du blir hushållerska på heltid och din man mest renoverar hela tiden.
    Det funkar för vissa, men risken att det leder till skilsmässa i slutänden är större.

Använd det första året med barnet till att skapa familjeband istället för fina ytskick!

• Blå Flygare

Jag hade aldrig orkat, vi var helt slut båda två. Fast vi fick också höra från andra att vår dotter var "ktiv" och "bestämd". Det lär ju även finnas bäbisar som sover själva utan att man bär på dem, som kan ligga själva i 5 min eller längre, som inte ammas nonstop från 19-22. Ni kan ju ha två planer och se vilket det blir utifrån hur ni mår efter förlossningen och vilket humör bebben är på.

• mama no1

Precis så hadde vi, det är inte färdigt än och han är 5 år nu. Ting tar tid, det är bara så. Ingen ide att stressa och bi sliten, ni har ju hela livet på er att renovera färdig, så länge det är beboeligt så går allting bra.

• johandra

Se till att fixa isolering,uppvärmning och en bra fungerande toa så klarar ni er fint..att saker är fula spelar ju ingen roll,men det andra skulle jag nog inte rekomendera att vara utan med ett litet barn hemma..

Förbered er på att det är tufft bara och se till att planera in lediga dagar då ni bara umgås...annars är det lätt att det smyger sig på och så står man där mitt i krisen sen..

Ni klarar det om ni vill men håll ambitionerna nere lite,det behöver inte bli klart på en gång!

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • kleopatra

självklart, bästa tiden o då har ni huset i ordning när bäbben börjar fara omkring.

• didda

Tack för alla synpunkter! Jag var kanske inte helt tydlig i mitt första inlägg men grejen är att vi inte kan renovera lite i taget....eftersom det är så mycket som måste göras (vi ska i princip blåsa ut all inredning och bara låta stommen och bärande väggar finnas kvar) så kan vi inte renovera lite i taget eller ett rum i taget. Det är allt eller inget liksom...

Men det behöver ju absolut inte vara helt färdigt innan vi kan flytta tillbaka in igen, bara det mest elementära är klart så kan man ju bo i huset även om det inte är färdigt.

Min sambo planerar att vara delvis tjänstledig för att kunna lägga mer tid på renoveringen men det är klart att kvällar och helger kommer att gå åt också...

Återigen; tack för era synpunkter, vill gärna ha fler

• Supertesco

Jag kan ju säga att vår renovering har stått stilla sen sonen tittade ut. Nu är inte vi i behov av så omfattande renovering som ni är utan vårt hus är fullt funktionsdugligt som det är. Iofs så skriver jag på mitt examensarbete också så mycket tid lägger jag där istället. Men rent generellt så kan jag säga att jag skulle ALDRIG orka renovera så mycket med en liten bebis. Men alla är olika och man vet inte innan hur bebisen är när den kommer ut.

Svar på tråden Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?