Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?
Är i valet och kvalet...jag och min sambo bor i ett urgammalt och sjukt omodernt hus (byggt i slutet av 1700-talet) och vi har såklart planerat att göra en helrenovering så småningom.
Allt behöver renoveras; taken ska höjas, väggar ska flyttas, golv ska rivas upp, nyy badrum, ny el, nytt kök, nytt värmesystem, huset ska isoleras osv, osv. Under tiden detta pågår kan vi naturligtvis inte bo i huset men då har vi ett annat hus precis bredvid som vi kan bo i (det huset är bara för sommarboende och det är minst lika omodernt som huset vi bor i nu). (Och lugn, vi ska bevara det gamla så inga påhopp för detta tack har läst lite gamla trådar).
Vi hade som sagt tänkt vänta några år med renoveringen men nu när räntorna gått ner så dramatiskt plus att regeringen infört rotavdraget så känner vi oss lite sugna på att dra igång till våren- MEN; jag kommer att föda vårt första barn i maj!
Kommer vi att orka bo ännu mer omodernt än vi redan gör och kommer vi orka med renoveringen när vi har en nyfödd? Planen är att min sambo ska göra mycket av arbetet eftersom han är gammal snickare (arbetar inte med det nu) men såklart får vi anlita en massa hantverkare också.
Vad tror ni? är det bättre att vänta något år innan vi börjar? Nackdelen med det är att vi då får genomlida ytterligare en vinter i ett hus utan ackumulatortanar och med urkass isolering och då dessutom med en liten bebis...när vi är själva är det jobbigt men inte omöjligt att gå upp på morgonen när det är 12 plusgrader i sovrummer och 10 i köket men med en liten lär det ju bli sjukt vidrigt...nästan barnmisshandel....om vi börjar med renoveringen i vår så lär vi ha ett jobbigt halvår framför oss men sen är det ju klart...
Råd?