• didda

Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?

Är i valet och kvalet...jag och min sambo bor i ett urgammalt och sjukt omodernt hus (byggt i slutet av 1700-talet) och vi har såklart planerat att göra en helrenovering så småningom.

Allt behöver renoveras; taken ska höjas, väggar ska flyttas, golv ska rivas upp, nyy badrum, ny el, nytt kök, nytt värmesystem, huset ska isoleras osv, osv. Under tiden detta pågår kan vi naturligtvis inte bo i huset men då har vi ett annat hus precis bredvid som vi kan bo i (det huset är bara för sommarboende och det är minst lika omodernt som huset vi bor i nu). (Och lugn, vi ska bevara det gamla så inga påhopp för detta tack har läst lite gamla trådar).

Vi hade som sagt tänkt vänta några år med renoveringen men nu när räntorna gått ner så dramatiskt plus att regeringen infört rotavdraget så känner vi oss lite sugna på att dra igång till våren- MEN; jag kommer att föda vårt första barn i maj!

Kommer vi att orka bo ännu mer omodernt än vi redan gör och kommer vi orka med renoveringen när vi har en nyfödd? Planen är att min sambo ska göra mycket av arbetet eftersom han är gammal snickare (arbetar inte med det nu) men såklart får vi anlita en massa hantverkare också.

Vad tror ni? är det bättre att vänta något år innan vi börjar? Nackdelen med det är att vi då får genomlida ytterligare en vinter i ett hus utan ackumulatortanar och med urkass isolering och då dessutom med en liten bebis...när vi är själva är det jobbigt men inte omöjligt att gå upp på morgonen när det är 12 plusgrader i sovrummer och 10 i köket men med en liten lär det ju bli sjukt vidrigt...nästan barnmisshandel....om vi börjar med renoveringen i vår så lär vi ha ett jobbigt halvår framför oss men sen är det ju klart...

Råd?

• Svar på tråden Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?
  • johandra

Tror ni att ni kommer hinna med det mesta innan lilla bebis kommer??

Isf,kör på!

Just nu är du ju "bara" gravid vilket är en himla skillnad mot när barnet väl är här...Då försvinner tiden som ett tjoff och du blir hemmafru och din karl jobbar med huset all ledig tid...Svårt att undvika det..

Så ska ni göra det så skulle jag nog börja imorrn om jag vore er!Eller vänta i några år tills barnet är lite större

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • neelliee

Bebisar kräver visserligen tid och energi. Men det gör ettåringar också. Och tvååringar.

Jag skulle _inte_ vilja bo superomodernt med barn öht, men absolut inte med barn som rör sig själva och har fått en uppfattning om vad de tycker om och inte. Små bebisar vet ju ingenting annat och rör sig inte, men tvååringar kan sakna sina leksaker som är nerpackade, sakna att få titta på film, prompt vilja vara med pappa som är på taket, vilja smaka på spikarna etc.

Om ni renoverar med en liten bebis kommer ni ju ändå kunna ge bebisen tid (det är ni ju tvugna till :P ) men renoverar ni med ett större barn är väl risken stor att barnet istället hamnar på dagis långa dagar. En annan fördel med att renovera när bebisen är liten är att den som är ledig (du?) med barnet alltid kan vara hemma för att släppa in hantverkare, elekriker osv. Annars måste man ju krångla med ledighet från jobbet för sådant. Är du hemma på dagarna har du också mer tid för att åka iväg till släktingar för att tvätta (om det är aktuellt) och laga mat som du kan ta med hem och fylla en frysbox med.

Hur ni än gör kommer det säkert bli fullt upp ;) Men det klarar ni!

• Mymlan80

Bara ni har det varmt och skönt, med rinnande vatten, möjlighet att varma mat m.m. i ert tillfälliga boende så borde det väl inte vara några problem.
    Om man ska hårddra det lite, så finns det ju familjer som bor i skjul med mycket sämre förutsätningar och lyckas leva lyckliga.

Men se till att ha tid för varandra och vara tillsammans allihopa som familj så du inte känner dig som en ensamstående Hushållerska.

• Daggdroppen

Vi började bygga vårt hus när sonen var 3 månader gammal. Innan dess var det ju planering, husritning etc. Vi gjorde allt själva (till 99 %) från början till slut, alltså inget elementhus.

I praktiken var det så att maken jobbade heltid dagtid och byggde på kvällarna. Jag skötte sonen och städade på bygget samt målade bräder då jag hann. Då sonen var 1 år började jag jobba heltid och skötte sonen och hjälpte till på bygget på ledig tid.

Så såg vårt liv ut i 1½ år...

Inte alls lätt, att säga annat vore att ljuga! Men att få sitt drömhem kräver en viss insats.

Kanske hinner ni göra mycket nu redan i vinter. Det är ju länge till maj!!!!

♥William och pyret♥
  • didda
    johandra skrev 2008-12-06 23:42:37 följande:
    Tror ni att ni kommer hinna med det mesta innan lilla bebis kommer??Isf,kör på! Just nu är du ju "bara" gravid vilket är en himla skillnad mot när barnet väl är här...Då försvinner tiden som ett tjoff och du blir hemmafru och din karl jobbar med huset all ledig tid...Svårt att undvika det..Så ska ni göra det så skulle jag nog börja imorrn om jag vore er!Eller vänta i några år tills barnet är lite störreLycka till!
    Tyvärr kan vi inte börja ännu eftersom vi inte kan bo i det andra huset nu på vintern, det är bara sommarboende så april/maj är nog det tidigaste vi kan flytta ut...bebis kommer i mitten av maj...det är alltså antingen renovering med nykläckt bebis eller vänta några år till bebis blivit större....
  • didda

Men visst kan vi ju börja förbereda litegrann redan nu...man kan ju börja flytta ut möbler som vi inte använder så mycket osv...men när vi väl ska börja riva då kommer vi inte kunna bo här i huset så är det bara...

Men jag tror mer och mer på att vi nog ska satsa på att börja till våren iaf....jag tänker som så också att det är ju skönt att slippa behöva dra iväg till jobbet och så när hemmiljön är en enda röra...och det lär ju vara enklare med det tillfälliga (och ganska lilla) boendet när bebis är liten och ändå sover i vårt sovrum...det skulle ju bli svårare när barnet börjar bli större och behöver ett eget rum....

Jag tackar allra ödmjukast för alla era kommentarer och synpunkter, det är toppen att få läsa om andras råd och åsikter....ni får gärna komma med fler synpunkter!!!

• och

Klart ni ska sätta igång med renoveringen i vår.

Det kommer att bli urjobbigt, och du får nog vara inställd på att du inte kommer att orka göra något själv, samt att du kanske kommer att tycka att det är rätt så jobbigt med byggarbetare överallt när du ska sätta dig för att amma. Förhoppningsvis har du släkt och vänner i närheten som kan hjälpa er lite med avlastning ibland?

Men alternativet låter inget vidare. Det kommer säkert att gå jättebra att bo i extrahuset när bebisen är så liten. När barnet blir större kommer det knappast att funka särskilt bra, så bit ihop och se till att få det gjort.

Dessutom misstänker jag att priserna kommer att stiga om ROTbidraget får genomslag, så det blir säkert billigare att ta det nu direkt.

• Lukas mamma

Vi har varit i lite samma situation som er. Så jag tänkte berätta hur vi gjorde. Vi skulle renovera ett gammalt hus i början av året. Dock visade det sig ganska snart vara i så dåligt skick att vi var tvugna att riva det. Så det blev till att bygga nytt istället.
    Huset revs i mars, samma månad som vår son föddes. Vi har sedan dess bott i "baracker" på den tomten där vi bygger. (Låter värre än vad det är, 54kvm, vatten och el och allt sånt indraget) Dock VÄLDIGT dåligt isolerat. Detta ledde till olidlig hetta i somras och iskalla rum nu under vintern.

Nu hade ju inte vi så mycket till val om när vi skulle bygga, men jag hade gjort renoveringen/bygget nu om jag kunnat valt också. Vi har iallafall upplevt det som "bättre" att bo såhär nu medan sonen är liten och inte rör sig så mycket än vad det hade varit om han kröp eller gick. Känns lättare att bo lite trängre och primitivt medan barnen är små. Är lättare att aktiviera dom på ett vettigt sätt då. När de blir äldre så vill de ha mer utrymme och kräver mer av sin omgivning är när de är riktigt små.

Just nu börjar det bli jobbigt för oss att bo som vi gör eftersom sonen börjar vilja krypa runt och utforska saker. Det är inte så lämpligt med de iskalla golv vi har här inne. Så vi är hemskt glada att vårt hus förhoppningsvis blir klart här nu i januari så han får varma golv att leka på.

Så om jag vore er skulle jag köra renoveringen så snart som möjligt. Skönt både att få det avklarat och jag tror framförallt att det är lättare att göra medan barnen inte är så rörliga.
    Ett tips är ju att sätta in värmefläktar eller ac i huset så att ni kan hålla värmen någorlunda.

Visst är det jobbigt att både ha ett litet barn och renovera samtidigt. Vi har gjort en hel del av jobbet själva, men vi har helt enkelt turats om att gå ut och snickra och isolera och greja och den andra har varit inne och tagit hand om hushåll och sonen.

Lycka till med husrenoveringen!

• Line79

Känner igen mig fluffiga molns beskrivning. Vi fick bygglovet när jag var höggravid. Vi skulle göra en tillbyggnad på 100kvm & helrenovera det befintliga fritidshuset. När vår dotter var 10dagar började vi borra för grunden & spränga. Vi har hela tiden bott kvar i huset men slussats runt till beboliga delar. Vi har gjort allt som vi kan göra själva, bytt takstolar, rivit kök, skruvat, skruvat & åter skruvat Levt utan toa & vatten i 1månad, utan kök i 3 veckor, utan värme fram till mitten av november, hade 14grader i min dotters rum & 9grader i övriga huset. Köpte en lekhage till min dotter när hon började röra sig mer & på sommaren kan man ju vara ute.
    Nu börjar huset bli färdigt & tack vare att vi haft förståelse för varandra & hjälpts åt har det fungerat bra. Det är jobbigt,jätte jobbigt emellanåt. men tänk vilket fint hus ni kommer att få & hur många underbara år ni kommer att bo där tillsammans

Lycka till!

• Joonas

Nä, det orkar man inte... Men det blir ju inte bättre efter andra eller tredje barnet. Kan ni inte bo ngn annanstans under tiden? Hos föräldrar eller så?
    Med den erfarenhet jag har idag av totalrenoveringar, tillbyggnader osv, hade jag aldrig gett mig in i det igen! Inte om jag måste bo i skiten.

• Ciccilionaa

Jag hade ingen erfarenhet av husrenovering när vi köpte hus så jag! sa typ välkommen tillbax på fika och se hur vi har det i maj (flyttade in i mitten på jan.), till dem vi köpte huset av. De var så nyfikna på vad vi skulle göra nu när vi tog över efter alla deras förverkligande av drömmar...
    I mitt lilla sinne hade jag aldrig kunnat drömma om att det skulle ta sån tid!
    Visserligen blev det 3 stora operationer för mig och missfall och annat skit som satte käppar i hjulen, men vi hade inte kommit alls långt i maj. OCH DÅ HADE VI INGA BARN som krävde sitt, utan bara vi 2 + en liten hund.
    När son1 kom hade vi börjat göra om badrummet och det skulle vara färdigt... men maken tillbringade sina pappadagar med att bygga badrum! Jättepopulärt!
    Son2 så skulle pool+altan vara färdig, och det var det inte heller...
    Som sagt, vi skulle nog inte sätta igång med världens renovering.
    Om vi vetat skulle vi nog gjort allt innan alternativt när båda barnen är minst 4-5 år.

Men det är olika.
    Lycka till!
    C

Svar på tråden Orkar man med en gigantisk husrenovering när man precis fått första barnet?