• 4barnsMom

    Godisråttornas tillhåll del 12

    Vi är alla godisråttor! Vi har alla kvalat in på nåt vis

    Vi som härjar härinne har gemensamt att vi fick barn i februari 2006, eller där i kring  

    Livet rullar på, några har fått små syskon, några andra har gift sig, flyttat, bytt jobb Skrattande

    Men vi uppdaterar varandra med lite nyheter så gott vi kan Fundersam

     ALLA inlägg ärlika viktiga!



    Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • Svar på tråden Godisråttornas tillhåll del 12
  • 4barnsMom

    Klart du skulle Jag snodde grunden i din ts

    Jag hinner inget alls, vet att jag borde svara på dina mess ibland men så kommer nåt mellan
    Flåt...

    Kram på er!


    Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • hild

    Är såå imponerad av er som klarar av livet med fler än två barn! Hur orkar ni? Själv så har den stora tröttheten slagit till-verkar som om det första hormonpåslaget är borta nu..
    Kasper är 8 veckor nu o är vaken en och en halv timme på natten-jag försöker sova men han grymtar o sprattlar så att det är lite svårt. Förra gången gick jag upp o tittade på tv om det var så men nu bara måste jag försöka sova eftersom jag aldrig får tillfälle på dagarna.

    Har ni något tips på hur man hinner prata med sin man? Melker läggs kl. sju o jag somnar vid nio. Däremellan är väl både jag o mannen i koma..

  • 1638

    Hild
    Ge det tid, även vi luttrade morsor har haft nyföddhets kriser ska du veta... ujujuj lita på det...
    Innan man liksom får kläm på det hela o innan HELA familjen fått rutin o anpassat sig...
    Och så kommer ny utvecklingsfas på det äldre syskonen lagom som något hos den minsta passerat efter en jobbig period..
    Så håller det på tills de flyttar hemifrån...


    We´ll never walk alone.....
  • morotsjos

    Hild, jag säger som 1638, man lär sig. Men mellan varven är det jäkligt körigt och det får man tycka. Igår var alla tre till salu, men en promenad i regnet och mörkret var vad som krävdes för att få alla tillbaka "på banan" igen. Jag skulle nog säga att de tre första månaderna med tvåan är jävligast, när det fortfarande är undantagstillstånd som gäller (dvs inga rutiner på plats), i alla fall var det så hos oss. När A&E var 3 månader började vi kunna förutsäga något sånär deras vanor och då blev det lättare. Sen är det ju en tung tid med vinter och mörker.

    Prata med sin man är en lyx. Som det ju förstås är bra om man lyckas med, men som iaf jag och morotsmannen sagt att vi får ha förståelse för att vi inte hinner med när det är körigt med barnen. Annars får man be om barnvakt ibland. Lycka till och kämpa på, det blir bättre!

    Morotsnytt: vi har köpt alla julklappar utom dem till varandra. Nöjd. Och jag var ute och sprang igår. Ännu mer nöjd. Och så har jag fått utökat ansvar på jobbet, tokmycket att göra men SÅ KUL! På det stora hela så blomstrar morotslivet (och jag hinner till och med prata med morotsmannen allt som oftast ).

  • Snuttan77
    hild - jag kommer nog oxå bli varse om det du upplever nu, men det blir bättre, du kommer ju inte amma i all evighet och barnen blir större, jag tror som de andra att boka en barnvakt så det verkligen inte blir en massa störande, än så länge är ju Kasper så pass liten och väldigt beroende av dig, men sen när han är lite större ska du se att tiden kommer finnas, när ni alla vant er vid den nya situationen.

    Här är det som vanligt och inte, jag jobbar bara 2 veckor till och sen befinner jag mig lite i ingenmansland, får väl se vad som händer. Ida och jag har våra duster, mor och dotter-duster, väldigt påfrestande vissa dagar, men hon är go ändå.
    Ida mars -06 bebis maj-09
  • 4barnsMom

    Hej!! Vad kul att se flera här!

    hild, Ja, jag hade en "lätt" tvåa så jag kan inte sätta mej in i just det.. Men min första var ingen lek dock.. Vi var vakna till ett jag och Samuel och vaknade väl vid middag dagen därpå och så höll det på länge.. Sov gjorde vi dåligt han var vaken och lekte.. Och skrek...

    Missade tider på bvc och så.. Mannen var iof ganska frånvarande då så det slet på oss.. Elin kom och jag kände att jag fick rutin på livet igen och vägrade tappa greppet igen..

    Men jag har haft mina dagar/nätter när man nästan längtade till tiden innan man fick barn...

    Nu har jag vant mej att få ca 5 timmars sömn/natt. Jag vet att det inte är bra för kroppen, men det känns som att jag inte fixar allt annars.. Jag får väl sova när jag blir gammal eller nåt.. Inatt sov både Saga och Elias hela natten, vaknade 9.20.. Det är inte så ofta de gör det...

    Det blir bättre, de första månaderna är inte så kul alla gånger, och som morot säger så är det mörkt nu.. Men hos oss är massor, massor av snö idag Så allt blir ljusare..

    En vän till mej var så trött jämt, visade sig att hon tömt sina järndepåer under sina grav och fick tabletter, nu är hon mycket piggare.

    Saga är en liten vilding.. Jag har aldrig haft en sån liten rackarunge, kommer väl att bli en riktig liten Madicken av henne Hon klättrar på ALLT, vi har vänt pallen åt alla håll och hon klättrar iallafall upp den, på bara pinnarna... Trappan är skitkul försås... Alla mina barnvagnar klättrara hon upp i och fastnar, under bågen, ramlar ner och slår sig i öppna spisen... Men hon gråter sällan, hon är tålig...

    Men jag blir lite slut ja.... Jagar och förebygger hemmet hela dagarna


    Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • hild

    ja Kasper är ínte så jobbig men det är kombinationen av en trotsig två o halv åring som samtidigt är väldigt klängig o klättrig o fartig som tär på mig -jag är så sömnberoende har alltid gått o lagt mig vid tio när jag jobbat ( har i o för sig gått upp vid halv sex då) så det är lite slitigt för mig att sova så pass mycket mindre -ändå så går jag alltid o lägger mig senast halv tio men oftast vid nio.

    Men det är som någon av er skrev mycket bättre de dagar när jag är ute o rör på mig utomhus o får frisk luft. Järnbrist har jag inte -kollade i alla fall en vecka efter förlossningen + att jag under själva grav inte behövde ta järntabletter.

    Sen är det så slitigt tycker jag att både jag o min man är så trötta samtidigt o så är barnen pigga..passar sig liksom inte..

    Låter jobbigt med Saga 4barnsmom, med hennes klättrande..Melker klättrade aldrig o började gå först vid 15 mån så han har i princip aldrig gjort sig illa, peppar peppar... men han klättrar å andra sidan nu på allt..

    Morot, heja,heja vad duktigt med julklappsköp o jogging!! Här kom grannen in med jultidningar idag så julen nalkas allt..

Svar på tråden Godisråttornas tillhåll del 12