• konkelbär

Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!

Har varit vegetarian sedan 1997 och alltid tänkt på hur BRA det är att Malaco gör Gott & Blandat utan gelatin.

Sitter här i godan ro och äter min påse Gott & Blandat när en kompis talar om för mig att det innehåller djur. Forskar lite i det och det stämmer ju bra. Och inte vilket djur som helst, utan insekter. Löss; Kochenillsköldlus. E 120, rött färgämne.

Mysigt. Har lust att tvätta munnen med tvål och köra ner fingrar i halsen och kräkas upp alltihop. Så VIDRIGT. Känner mig lurad...

www.food-info.net/uk/e/e120.htm

sv.wikipedia.org/wiki/Karmin

sv.wikipedia.org/wiki/Kochenillsköldlus

• Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!
  • Tristanya

hehe, har vetat om det i mååånga år nu.. finns ju ett rött ämne i de lössen, som dom tar tillvara på..

finns mycket smaskit i annan mat också.. äter du ost? innehåller komage..
    sen innehåller Lätt o lagom nått rengöringsmedel som används o göra rent avlopp med..
    finns med andra ord lite allt möjligt gott i våra livsmedel!

• konkelbär

bisektris skrev 2008-12-06 19:41:31 följande:

Haha. Själv är jag oberörd. I vissa länder är insekter och alla möjliga kryp att betrakta som delikatesser - och inte alltid på tillagat vis heller - så nog kan jag leva med det. Det smakar ju inte annorlunda bara för att jag vet vad som är i - och om jag inte tyckte att det var gott så skulle jag ju inte ha ätit det alls.
    Men för MIG som inte äter djur (trodde jag) känns detta helt enormt äckligt. Har dessutom en obotlig och utarbetad fobi mot just insekter. Kan inte ens röra ett foto av en insekt.
  • konkelbär

Tristanya skrev 2008-12-06 19:42:02 följande:

hehe, har vetat om det i mååånga år nu.. finns ju ett rött ämne i de lössen, som dom tar tillvara på.. finns mycket smaskit i annan mat också.. äter du ost? innehåller komage.. sen innehåller Lätt o lagom nått rengöringsmedel som används o göra rent avlopp med.. finns med andra ord lite allt möjligt gott i våra livsmedel!
    Jag köper västan 10%. Innehåller inte löpe (löpmage).
  • bisektris
    Svar på #12
    Då blir det ju något annat, ja.
  • konkelbär

Ska man inte kunna lita på livsmedelstillverkarna? Finns det något företag som gör BRA grejer??

• LindaL1983
    konkelbär skrev 2008-12-06 19:42:54 följande:
    bisektris skrev 2008-12-06 19:41:31 följande: Men för MIG som inte äter djur (trodde jag) känns detta helt enormt äckligt. Har dessutom en obotlig och utarbetad fobi mot just insekter. Kan inte ens röra ett foto av en insekt.
    Du äter allt djur oftare än d tror, mååånga E-nr som är djur
    Filippa December 06 Bebis December 08
  • Runguska

Jag köpte en e-uppslagsbok till svärmor och ja, det är mycket underligt som hamnar i magen.

• konkelbär

LindaL1983 skrev 2008-12-06 19:45:11 följande:

Du äter allt djur oftare än d tror, mååånga E-nr som är djur
    Fast jag äter aldrig mat med E-ämnen, förutom just godis. Och det enda godis som jag köper är Gott och Blandat eftersom att det inte innehåller gelatin. Men nu är det slut på det roliga tydligen.
  • katten

ja tror till och med att de va i när o fjärran dessutom dom berättade även att de lössen ofta används i läppstift med inte lika ofta nu för tiden som förr dock

Annani skrev 2008-12-06 19:41:48 följande:
    Välkommen till verkligheten. Det är många år sedan det gjordes reportage om att man får röd färg av en viss sorts löss... Reportern visade tom genom att ta en nypa löss i handflatan och mosa dem och det blev bara en röd smet kvar...
  • poik07
    konkelbär skrev 2008-12-06 19:41:53 följande:
    poik07 skrev 2008-12-06 19:40:32 följande: Du kan inte hitta dokumentären eller klipp från den på youtube eller så tror du?
    Har provat med och hittar den inte. Tror det var på SVT om du vill testa själv
Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!