Inlägg från: Ganidu |Visa alla inlägg
  • Ganidu

Cockerpoo!!!

Vill veta allt om denna "ras"!

Bl a, fäller de? Spanielhundar fäller ju, pudlar fäller inte. Hur vet man vilket en cockerpoo gör?

Hur stora brukar de bli? Kan man veta när de är valpar ungefär hur stora de blir?

Berätta allt, ni som vet! Tack!!!

• Svar på tråden Cockerpoo!!!
  • Ganidu

Får de alltid pudelns päls eller varierar det? Kan man vara säker på att de inte fäller? Det är främst detta jag undrar. För söta är de!

• Ganidu

Vilken färg har de? Hundarna alltså, inte grannen...

• Ganidu

Generellt håller jag med dig, tudis. Har själv aldrig haft annat än renrasig hundar med stamtavla och från seriös kennel.

Men just korsningen cocker och pudel har ju plötsligt (?) blivit så vanlig, att jag är lite nyfiken på den.
    Det jag inte förstår är om hundarna alltid blir likadana, eller om de kan få olika päls, att vissa fäller som en cocker och andra inget som pudeln, hur stora de blir osv.

Oftast tror jag det är bäst att inte blanda raser, men vissa raser känns ju "närmare" varandra än andra. Cocker och pudel känns inte så långsökt att blanda kan jag tycka efter att ha sett hur de ser ut. Men som sagt, det är ju mycket annat att väga in. Och det är därför jag frågar!

• Ganidu

The Mrs skrev:

"varför är pälsen viktigast? Koncentrera dig på psyket istället, det är ju det som är avgörande."

Självklart är psyket det allra viktigaste på en hund!!! Men när jag nu har kommit så långt att jag vet att jag gillar både pudelns och cockerspanielns kynne kommer de andra frågorna. Bl a den om pälsen. Men det är ju inte det viktigaste, hade jag inte gillat dessa rasers psyke hade jag så klart aldrig funderat på hur deras päls är!

Som jag skrivit innan har jag personligen bara erfarenhet av renrasiga hundar, men de här cockerpoo-hundarna som har dykt upp nu har gjort mig lite nyfiken.
    Framför allt hur man kan "veta" att hundarna "alltid" ärver pudelns egenskap att inte fälla hår. Jag ser mer framför mig hur man får en hund med pudelns rikliga pälsmängd och cockerns förmåga att fälla...

Svar på tråden Cockerpoo!!!