• Ganidu

Cockerpoo!!!

Vill veta allt om denna "ras"!

Bl a, fäller de? Spanielhundar fäller ju, pudlar fäller inte. Hur vet man vilket en cockerpoo gör?

Hur stora brukar de bli? Kan man veta när de är valpar ungefär hur stora de blir?

Berätta allt, ni som vet! Tack!!!

• Svar på tråden Cockerpoo!!!
  • Pilloppan

Jag träffade 2 st Cockerpoo förra veckan. Den ena var ljus, typ gulbeige och lockig, inte lika krullig som pudeln, såg mer ut som en cocker i exteriören.
    Den andra var svart och såg ut nästan exakt som en miniatyr av Flatcoated retriever.
    Båda var väldigt söta och mycket trevliga och glada!

• Blommiga tjejen

i usa är den erkänd som ras har jag för mig.
    inte i sverige!.
    men det finns någon förening för alla som har cockerpoo/spaniel poo.

• Blommiga tjejen

Dom kan se ut antingen som en pudel eller en cocker.
    kända för sitt trevliga psyke.
    det jag däremot är lite fundersam över är att cockerspanieln har blivit en så avlad ras med rätt mycket hälsoprobelm och även aggressivitet.
    och många pudlar är också nippriga till sättet.
    Har personligen träffat ett mardrömsexempel på en cockerpoo varken barnglad eller människoglad över huvudtaget,bitsk och skällig.
    så det är viktigt att kolla upp så att uppfödaren har kollad hälsostatus på sina hundar som den kan visa upp.
    Alltså på mamman och pappan.

• Baba Screetch
    Svar på #10
    Kantarellen skrev 2008-12-07 10:49:52 följande:
    Baba Screetch skrev 2008-12-07 01:38:54 följande: Bara för en författare skriver om en blandning blir det ingen ras...
    självklart inte! Så långt är jag åxå med!

Saken är den att jag hittade hunden i en RASBOK!

Alltså en sådan där alla möjliga olika rasen presenteras, och man kan läsa om vad det är för typ av hund, storlek, ursprung, användnnigsomräde mm....

Detv ar i DEN boken jag såg bild på- och information om en cockerpoo!
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • DenDär
    Svar på #14
    Men den rasboken är ursprungligen inte en svensk... om jag inte har fel så är den skriven av Bruce fogel
    Baba Screetch skrev 2008-12-07 13:04:05 följande:
    Svar på #10 självklart inte! Så långt är jag åxå med! Saken är den att jag hittade hunden i en RASBOK! Alltså en sådan där alla möjliga olika rasen presenteras, och man kan läsa om vad det är för typ av hund, storlek, ursprung, användnnigsomräde mm.... Detv ar i DEN boken jag såg bild på- och information om en cockerpoo!
    Man kan aldrig vara helt säker på hur pälsen blir på en blandras. Man kan ju se hur föräldrardjuren är och sedan få en LITEN uppfattning om hur avkomman blir. Men garantier kan man aldrig få (inte inom rasavel heller för den delen). som svar på inlägg #2.

varför är pälsen viktigast? Koncentrera dig på psyket istället, det är ju det som är avgörande.
  • Baba Screetch
    DenDär skrev 2008-12-07 19:05:35 följande:
    Man kan aldrig vara helt säker på hur pälsen blir på en blandras. Man kan ju se hur föräldrardjuren är och sedan få en LITEN uppfattning om hur avkomman blir. Men garantier kan man aldrig få (inte inom rasavel heller för den delen). som svar på inlägg #2. varför är pälsen viktigast? Koncentrera dig på psyket istället, det är ju det som är avgörande.
    Stämmer, DEN boken var det!
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • DenDär
    Svar på #17
    misstänkte det.
    Det är ju upp till författaren att ta med e "raser" de vill ha med. Sedan om allt stämmer i boken eller ej är ju inte helt säkert och speciellt när det gäller de olika nationerna.
    Baba Screetch skrev 2008-12-07 19:40:00 följande:
    Stämmer, DEN boken var det!
  • Vad skall jag göra

Hehehe. Bor i simrishamn. 2 är gula och 4 svarta (någon med lite vitt i. Dom kommer snart ut på blocket. så bara att hålla utkik. //Lycka till.

Ganidu skrev 2008-12-07 00:12:11 följande:
    Vilken färg har de? Hundarna alltså, inte grannen...
  • Ganidu

The Mrs skrev:

"varför är pälsen viktigast? Koncentrera dig på psyket istället, det är ju det som är avgörande."

Självklart är psyket det allra viktigaste på en hund!!! Men när jag nu har kommit så långt att jag vet att jag gillar både pudelns och cockerspanielns kynne kommer de andra frågorna. Bl a den om pälsen. Men det är ju inte det viktigaste, hade jag inte gillat dessa rasers psyke hade jag så klart aldrig funderat på hur deras päls är!

Som jag skrivit innan har jag personligen bara erfarenhet av renrasiga hundar, men de här cockerpoo-hundarna som har dykt upp nu har gjort mig lite nyfiken.
    Framför allt hur man kan "veta" att hundarna "alltid" ärver pudelns egenskap att inte fälla hår. Jag ser mer framför mig hur man får en hund med pudelns rikliga pälsmängd och cockerns förmåga att fälla...

• Vad skall jag göra

Ganidu skrev 2008-12-08 17:05:49 följande:

The Mrs skrev:"varför är pälsen viktigast? Koncentrera dig på psyket istället, det är ju det som är avgörande."Självklart är psyket det allra viktigaste på en hund!!!
    Precis. Det är faktist det viktigaste. Min hund har gigantiska öron, inte den vackraste men för mig är hon helt underbar eftersom hon har ett bra psyke. :o)
Svar på tråden Cockerpoo!!!