poledancing i malmö???
Jag är poledansare. Håller på startar upp det i Umeå nu.
Nelle som driver poledance.se i stockholm är en jätteduktig tjej.
Poledance är dyrt för att det kostar ganska mycket som instruktör att samla kunskapen. Det är inte direkt såå man blir matad av kunskap som det kanske är i aerobic, med en massa tips och ideér, workshops hit och dit och en massa massa utövare. Dessutom är antalet utövare per ledare färre i poledance. Ledaren skall ju hinna hjälpa alla (är endel tekniska grejer som i gymnastik) , samt att man tar ganska mycket plats då man övar stång, så det brukar bara rymmas 11 stänger ungefär.
Det läggs ner väldigt mycket tid och pengar på att lära sig att instruera i det. Att lära sig alla övningar och vad dom heter, ofta får man lära sig tekniken själv också. Det är ingen lätt väg att gå alla gånger. Den som testat vet.
Man stöter oftast på en hel del svårigheter innan man kommit igång.
Hade det funnits kurs att gå hade jag gärna gått den, eftersom det hade sparat mig mycket tid. I stockholm kör dom poledance som en träningsform, men vill man faktist lära sig ordentligt och köra lite hårdare är det jättebra att skaffa sig en egen stång att träna på vid sidan av. Det gör man på www.poledance.nu om man bor i sverige. OBS! Ska man klättra på den bör den köpas därifrån av säkerhetsskäl. X-pole är ett känt märke som anses vara det säkraste på marknaden idag. Vist kan man köpa en stång för under 1000kr också, men jag vet inte om jag skulle vilja lyfta fötterna från marken med en sådan. Det känns viktigt att den sitter fast rejält. Det varnas även om falska X-poles som säljes begagnat, se upp för sådana, dom kan vara riktigt farliga. Det är inte alls samma kvalité.
Någon undrade om man skruvar fast dessi i tak och golv. NEJ, det gör man inte :) Man spänner bara upp dem. Enkelt! :)