Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?

Skulle ni tillåta att 15-åringens pojkvän/flickvän sov över i barnets rum?

Är rätt säker på att jag inte skulle det!
    Och skulle nog absolut inte låta dom sova över hos pojkvänner.

Hemma i kalla sverige igen !!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?
  • Matillin
    JeanneDArc skrev 2008-12-08 14:04:25 följande:
    är en fest med ff bättre än att få älska i ens trygga hem då?
    men då kanske man ser till att ens 15 åring inte går på ff fester?

Är förvånad att så många hade sex som 15 åringar, i min klass vet jag att det var få både tjejer och killar som hade haft det i den åldern, eller som ens hade riktiga pojkvänner?
    Visst hångla dom vilt men att ha sex är ju att gå rätt långt?
    Och ja jag tror att man uppmuntrar till sex genom att dom får umgås själva hemma speciellt på natten.
    Och hur många 15 åringar vill seröst bli av med oskulden på en skoltoalett eller buske? 
  • Matillin
    m00nfl0wer skrev 2008-12-08 14:09:10 följande:
    Nu är det iofs mååånga år kvar tills tösen är 15år. Men jag svarar Ja, absolut! För då får jag träffa honom och får se vad han är för en person. Annars kanske dom hålelr sig undan och jag vet ingenting om honom och är istället orolig för att det ska hända någonting ute.Jag sov över hos en pojkvän när jag var 14år. Sen hade jag ett 11mån långt förhållande som 15åring och han fick självklart sova hos oss och jag hos honom, för han bodde i Uppsala och jag i Sthlm. Inget konstigt. Han var förövrigt 17år.Tycker inte att man kan förbjuda. Jag har även sovit hos killkompisar när jag var 15-16år gammal. Enda problemet var att INGEN hade pratat om skydd med mig, så jag blev gravid som 16åring och behöll. Jag kommer nog nästan vara tjatig angående skydd när min dotter kommer upp i åldern lite.
    Måste man sova över för att träffa den som ens barn är tillsammans med?

Kan man inte förbjuda ens barn att göra saker som man vet inte är till någon fördel för dom som att dricka, röka ha sex i för tidig ålder?
  • Matillin
    Miss Lau skrev 2008-12-08 14:17:02 följande:
    På vilket sätt är sex som 15-åring jämförbart med att dricka och röka?
    Nej det är väl inte jämförbart det sa jag inte heller.
    Jag undrar bara hur man resonerar när man säger att man inte kan förbjuda sina barn att göra saker som man tycker är dåligt själv?
    Det finns dom som tro det eller ej inte tycker 15 åringar bör ha sex liksom det finns dom som tycker att rökning inte är ok.
    Lite lättare att hindra sin tonåring från att röka i och för sig

Jag kommer varken uppmuntra mina barn att ha sex röka eller dricka som 15 åringar.
    Sen om dom gör som jag säger är en annan sak
  • Matillin
    Beckah82 skrev 2008-12-08 14:31:33 följande:
    jag tycker att det är lite sorgligt att du bakar ihop sex med alkohol och cigaretter...
    ? Läste du att jag skrev att det inte var samma sak ?
    Jag tycker också cigg och alkohol är värre men måste man tycka att det är ok med sex som 15 åring för det?
    Jag tror få speciellt tjejer är redo för sex i den åldern och eftersom man vet hur killar i den åldern "oftast" fungerar så vill jag så klart skydda dom från att bli sårade.
    Hur många 15 åriga killar är kära när dom har sex?
    Däremot är det väl oftast så att tjejerna är kära i den kille dom har sex med?
  • Matillin

Undra hur en sån här omröstningstråd i något annat land typ usa skulle se ut

• Matillin
    Ejin skrev 2008-12-08 14:41:12 följande:
    Matillin skrev 2008-12-08 14:40:04 följande: neeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjj skulle dom ju antagligen skrika.. men så tycker jag dom är lite knäppa där ibland oxå...
    Precis

Men här i sverige är man ju tydligen en hemsk mamma som inte tycker att ens stackars 15 åring bör ha sex ännu

Det är ju inte speciellt konstigt att så få som svarat nej inte skrivit här i tråden.
  • Matillin

Kom och tänka på en sak.
    Hur kommer det sig egentligen att det är förbjudet att ha sex innan man fyllt 15 år?
    Någon som vet?

• Matillin
    diamanten skrev 2008-12-08 14:50:38 följande:
    Matillin skrev 2008-12-08 14:47:52 följande: För att skydda barn från att bli utnyttjade. Ganska uppenbart...
    Ja det är uppenbart att det är därför lagen finns *suck*
    Frågan var varför man satt just 15 år som gräns?
    Om nu någon vet?
  • Matillin
    Beckah82 skrev 2008-12-08 14:48:41 följande:
    För det är mycket skonsammare att hålla på sig tills man är 20, varit ihop med killen i 3 år och sedan gör han slut veckan efter sexet?Livet är hårt. man blir sårad titt som tätt, men det hjälper inte barnen att lida in dem i bomull.Självklart finns det gränser för när det är okej att ha sex och intemen det finns också gränser för hur mycket en förälder borde lägga sig i sina barns privatliv. faktiskt.när man är 15 år är man byxmyndig, det finns en anledning till att åldern är 15 år och inte 18 år eller 12 år.
    Så om man inte är 15 år så måste man vara 20 första gången?
    Det är ju milsvid skillnad på att vara 13 år mot 15, och på att vara 15 eller 17 år.
    Som 18 åring tror jag dom flesta är redo för sex och vissa 15 åringar kanske är det med men tror dom är få.
    Bara för att man tänker på sex och vill ha sex betyder det ju inte att man är redo eller hur?
    För i så fall skulle ju alla 12 åringar också vara redo för det?
  • Matillin
    JeanneDArc skrev 2008-12-08 15:06:32 följande:
    Vad innebär "att vara redo för sex" egentligen? Jag kan inte se att det funnits någon sådan ålder i mitt liv där jag magiskt var redo iaf. Jag blev inte tvingad till något så jag antar att jag var redo eftersom jag ville göra det.
    Det är väl när man känslomässigt, mentalt och fysiskt redo kanske?
  • Matillin
    talare skrev 2008-12-08 19:27:08 följande:
    det är ju lätt att lura sina föräldrar ang detta. bara att säga att man ska sova hos en kompis och så sover man hos flickvän/pojkvän istället. jag vet många som gjorde så när man var i den åldern själv.
    Jo det kan ju vara lätt.
    Men om jag själv tyckte det var ok att mitt barns pojkvän/flickvän sov över skulle jag så klart kolla upp att det vore ok även för pojkvännens/flickvännens föräldrar med?
    Man vet ju som sagt att många tonåringar ljuger.
  • Matillin
    3xmamma skrev 2008-12-09 14:18:00 följande:
    Funderar på om ni som röstar nej tycker det är fel att tonåringar har sex och förhindrar det genom att säga stopp eller vill ni bara inte sanktionera och bli indragna i era tonåringars sexliv?Jag har själv alltid haft ett mycket öppet förhållande till mim mamma och det är vad jag vill ha till mina barn också. Hellre än att riskera att de råkar illa ut, blir misshandlade, våldtagna, gravida etc. så kommer de att få ta hem sina pojk/flickvänner (kommer dock att bli ett visst motstånd från min man) jag kan även tänka mig att fixa preventivmedel om det behövs.
    Lite har jag ändrat mig sen jag startade tråden faktiskt.
    När jag gjorde den så tänkte jag mer på att man ofta har nya pojkvänner varje vecka i den åldern och att sådana inte skulle få sova över.
    Men det är så klart att vissa faktiskt har "seriösa" förhållande redan då.
    Hade dom varit tillsammans länge och jag visste vem killen var, att han var "shyst" så skulle jag nog vara ok med det.
    Kommer däremot verkligen "predika" avhållsamhet för mina barn i den åldern, tycker speciellt att tjejer är alldeles för unga för sex då.
    Man är ju inte ens färdigutvecklad i könsorganen i den åldern har jag läst.
    Sen måste man naturligtvis upplysa dom om preventivmedel osv om dom nu inte gör som man själv vill
  • Matillin
    stinaohenkan skrev 2008-12-10 18:06:35 följande:
    Matillin skrev 2008-12-10 09:27:48 följande: Varför e just tjejer för unga för sex? Måste tjejer hålla på oskulden längre än killar?
    Generellt är det så att flickor ofta är kära när dom har sex med någon medans det mer sällan handlar om kärlek för pojkar.
    Jag syftar alltså på att tjejer oftare blir utnyttjade av killar speciellt i den åldern.
    Det är väl mest det jag personligen är rädd för att ens flickor ska bli utnyttjade.
    3xmamma skrev 2008-12-10 13:46:08 följande:
    Matillin skrev 2008-12-10 09:27:48 följande: Nå jag tror få i tråden tänker sig hotellverksamhet i hemmet...Har ingen erfarenhet från min ungdom av att byta pojkvän varje vecka(inte mina kompisar i den åldern heller!) - gör de verkligen det nu? Har svårt att tänka mig min kloka tolvåring strula så.Var har du läst det där om att man inte är färdigutvecklad och på vilket sätt i så fall. Vad jag har hört (bara allmänt kan inte ange källa) så är man väl snarast ofta både mest kåt och mest fertil i tonåren, sen att det kan få tråkiga sociala konsekvenser är ju en annan femma.
    Nog förstod du väl att jag inte bokstavligen menade varannan vecka.
    Jag menar att vem man är kär i skiftar oftast rätt fort i den åldern och det är väl relativt ovanligt med riktigt seriösa förhållanden mellan 15 åringar?

Mäns sexuella topp är runt 20 och kvinnors runt 30 men jag har faktiskt svårt att tro att man skulle vara kåtare då än när man är 15

Jag läste en länk i en annan diskussion på fl för längesen där det stog att kvinnans könsorgan inte är färdigutvecklade helt förrens vid 16 års ålder så detsamma kanske gäller pojkars?
    Och det låter ju inte helt konstigt då man utvecklas kroppsligen fram till dess?
Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?