• AEL

Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?

Nej det skulle jag inte. Även om den är byxmyndig så tycker jag inte att det är okej att ha sex vid den åldern. Då de inte är mogna för det (och finns ingen anledning att skynda heller)

Säger jag ja till något sådant så är det ju lika med att jag godkänner att de har sex. Då säger många att vill de ha sex så har dom det ändå. Det håller jag inte med om. När föräldrarna till båda barnen säger nej till att sova över så har man inte sex, så var det för mig iaf i den åldern. Ju längre jag som förälder kan förhindra det desto bättre. Jag vill inte att mina barn ska bli "lössläpta" och kanske göra saker som dom ångrar.

Har ännu inte funderat ut från när jag tycker att det är okej..
    Tycker nog att båda de involverade ska ha börjat gymnasiet iaf och gärna ha varit tillsammans ett tag så att de är mer säkra på vad de gör.

• AEL

Balehead skrev 2008-12-08 16:17:44 följande:

AEL skrev 2008-12-08 16:08:17 följande:
    Oj oj oj vad vi måste ha levt i skilda världar! Sex kunde man väl ha därhelst man kom åt. Eller hade ni alltid ett vuxet förkläde som följde er vart ni än gick?
    Nej det hade vi såklart inte. Jag hade bara ingen brådska. Sedan hade jag dött av pinsamhet om vi t ex hade gjort det och blivit påkommen av någon av våra föräldrar. Man bodde ju ändå hemma i den åldern. Hade mina föräldrar tyckt att det varit okej att sova över etc så hade det säkert blivit av tidigare. I mitt fall så dröjde det först till jag hade mitt första långa förhållande (1½år) och det är jag glad för!
  • AEL
    prinsesstårtan skrev 2008-12-08 16:24:52 följande:
    BRA SKRIVET! så borde et funka i alla familjer enligt mig.
    Det är ingenting som säger att det blir så. Det kan lika gärna bli så att de ligger med allt och alla (kanske bara för att de tror att man ska det) och sedan mår jätte dåligt av det efteråt. Är ju faktiskt ett ganska vanligt fenomen hos unga tjejer.
  • AEL
    Jordgubbssmak skrev 2008-12-08 16:28:11 följande:
    Okej, men i mitt fall så vet jag i alla fall att min dotter har haft samma pojkvän i över 1,5 år.
    Ja men då är det ju en helt annan grej. Då lär de nog ha tänkt igenom det dom gör. Då tycker jag att det är okej.
  • AEL

vittra skrev 2008-12-08 16:29:38 följande:

Vad är ni rädda ska hända egentligen? Otroligt "barnsligt" faktiskt att förbjuda en femtonåring att sova hos sin egen pojkvän/flickvän.
    barnsligt!? nu är det ju faktiskt så att de ÄR BARN.
    Man vill ju såklart inte att de ska få barn och det är ju faktiskt en risk dom tar när dom ligger med varandra.
    Men har dom varit tillsammans länge och vet vad dom gör så är det ju en annan femma.
  • AEL

Uncovered skrev 2008-12-08 16:31:37 följande:

Tycker inte ni föräldrar som vägrar låta pojkvän/flickvän sova över att det är bättre att era barn är ärliga mot er? Är det sådana relationer ni vill ha..? Kan tillägga att jag verkligen inte blivit en slampa bara för att jag hade tidig debut.
    Känner några som har en tonårsdotter och hon blev av med oskulden när hon var 15. Hon har legat med ca 15 pers redan. Hon har berättat för sina föräldrar och de mår jätte dåligt över det här.
    Hon verkar också må dåligt för den delen men vad kan man göra!?
    I det fallet så känns det som att hon kunde behållit den informationen för sig själv. Jag som förälder vill inte veta hur många lösaktiga förbindelser mina barn har. Den informationen får de gärna behålla för sig själva.
  • AEL

vittra skrev 2008-12-08 16:34:30 följande:

AEL skrev 2008-12-08 16:30:55 följande:
    Vad jag vet är sova och sex verkligen inte att jämställas med varandra.
    Nej det är det inte men det kommer förmodligen att ske tidigare.
  • AEL

Elsie76 skrev 2008-12-08 16:37:03 följande:

Hemma hos oss fanns regler kring detta när jag var 15. Efter fyra månader kunde jag och pojkvännen sova över hos varandra. Idag är jag glad över att mina föräldrar satte denna gräns, för efter denna pojkvän följde ett x antal i ganska snabb takt (ganska oskyldiga dejter utan sex), och det hade inte känts bra att ha alla dessa "i sängen". Så någonstans var det skönt att jag kunde skylla på mamma och pappa när jag kanske själv inte kände för att ha dem hos mig över natten. 15 år är fortfarande ungt i mina ögon.
    Känner igen mig i det du skriver! Ibland är det faktiskt väldigt bra med någon som sätter gränser :)
    Många unga ser nog att det var väldigt bra i efterhand.
  • AEL

Klart att man har svårt att tänka sig att ens barn kommer att byta partner och ligga med många. Men när väl oskulden är rökt så följer nummer två, tre, fyra osv mycket snabbare än om de hade hållt på sig från första början. Om det nu inte håller ihop med sina första men det hör väl inte direkt till vanligheterna men grattis till er som lyckats med det :)

Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?