• melk

Städfirma

Jag funderar på att anlita en städfirma men jag är osäker eftersom det blir en kostnad på 1500 kr/månad efter de 50% skatt som man drar av.

Det skulle vara bra att använda denna tjänst, mer tid för barnen och familj men de 1500 kr är en del pengar för oss som inte är högavlönad.

Vad tycker ni? Är det ngn som har anlitat?

• Svar på tråden Städfirma
  • vivianne

Hemfrid och Homemaid är, om jag förstått det rätt, de dyrare på marknaden. Bland de lite billigare finns det säkert både himmel och helvete.

Jag ska ha städ med början senare i vår och har många kompisar som jag vet anlitar olika lokala firmor. När det är dags kommer jag att ringa runt i bekantskapskretsen, fråga vilka de anlitar, om de är nöjda samt om de har testat andra innan som de inte var nöjda med. Känns som om jag vill ha rekommendationer innan jag släpper in någon i mitt hem. Så snoka runt lite på hemmaplan!

• Trollet Ludenben
    vivianne skrev 2011-01-11 19:39:16 följande:
    Hemfrid och Homemaid är, om jag förstått det rätt, de dyrare på marknaden. Bland de lite billigare finns det säkert både himmel och helvete.

Jag ska ha städ med början senare i vår och har många kompisar som jag vet anlitar olika lokala firmor. När det är dags kommer jag att ringa runt i bekantskapskretsen, fråga vilka de anlitar, om de är nöjda samt om de har testat andra innan som de inte var nöjda med. Känns som om jag vill ha rekommendationer innan jag släpper in någon i mitt hem. Så snoka runt lite på hemmaplan!
    jag rekomenderar hemfrid
    Älskade ungar
  • vivianne
    Trollet Ludenben skrev 2011-01-11 19:42:47 följande:
    jag rekomenderar hemfrid
    Jag vet! Jag har en kompis som också är överförtjust i dem. Men de är definitivt dyrare så jag ska först kolla om jag kan hitta någon mindre, billigare firma som också är bra.
  • Fantasia78
    Trollet Ludenben skrev 2011-01-11 19:42:47 följande:
    jag rekomenderar hemfrid
    Jag funderar över om det något högre priset, hos de två firmor som ni nämner och som rekommenderas av flera, kanske kan kompenseras med att jag kan få RUT-avdrag för halva kostnaden.
    Visst, man kan få RUT-avdrag på samma sätt om man anlitar en firm som ligger lägre i pris, men det känns ju också jätteviktigt att man blir nöjd...

Känner nästan ingen som anlitar städhjälp, tror jag... Men om jag hittar någon ska jag fråga runt lite för att se om någon har rekommendationer att ge.

En helt annan sak:
    Är städfirmor även vana vid lite värre uppdrag tro, i stil med riktigt stökigt hem där en äldre person som inte själv klarat av städning under några år bott innan han till slut får hemtjänst...?

Finns det någon som kan rekommendera en sådan städfirma, som dessutom visar respekt för äldre, så skulle jag bli jätteglad.

Solig
  • Fantasia78

Jag har kontaktat två större städfirmor, som har bra rykte. Men de städar bara om golven är helt undanplockade, om jag har förstått rätt?. Jag behöver dock hitta en städfirma som kan tänka sig att mot betalning på timbasis även göra den typ av städning när man hjälper en äldre person att skapa grundordningen (d v s även plocka upp på golven). Detta krävs ju först, innan man kan börja med dammsugning och skurning etc.

Det här är en äldre person som p g a åldersskäl fått svårare att städa och därför inte plockat upp under senaste åren, och som inte haft hemtjänst heller. Därför finns påsar, små kartonger etc lite här och var på golven tillsammans med reklamblad etc, och små gångar mellan rummen. Kan nog ta 3 dagar att plocka undan allt på golven för att sedan kunna komma igång med vanlig städning.

Vet ni om det finns städfirmor som även gör den typen av städning?

Det är ju inte så smutsigt egentligen (d v s från början ett välvårdat hem), men däremot mycket på golven och på alla möbler och så damm förstås i alla hörn....

Tacksam för tips.

• MissKaos
    Fantasia78 skrev 2011-01-12 22:46:25 följande:

Jag har kontaktat två större städfirmor, som har bra rykte. Men de städar bara om golven är helt undanplockade, om jag har förstått rätt?. Jag behöver dock hitta en städfirma som kan tänka sig att mot betalning på timbasis även göra den typ av städning när man hjälper en äldre person att skapa grundordningen (d v s även plocka upp på golven). Detta krävs ju först, innan man kan börja med dammsugning och skurning etc.

Det här är en äldre person som p g a åldersskäl fått svårare att städa och därför inte plockat upp under senaste åren, och som inte haft hemtjänst heller. Därför finns påsar, små kartonger etc lite här och var på golven tillsammans med reklamblad etc, och små gångar mellan rummen. Kan nog ta 3 dagar att plocka undan allt på golven för att sedan kunna komma igång med vanlig städning.

Vet ni om det finns städfirmor som även gör den typen av städning?

Det är ju inte så smutsigt egentligen (d v s från början ett välvårdat hem), men däremot mycket på golven och på alla möbler och så damm förstås i alla hörn....

Tacksam för tips.

Kolla mindre firmor. Vår städtjej (som är underbar) gör  det man ber om.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Fantasia78
    MissKaos skrev 2011-01-23 14:40:53 följande:
    Kolla mindre firmor. Vår städtjej (som är underbar) gör  det man ber om.
    Ja, fast man skulle ju vilja ha referenser för att hitta någon bra... Någon som vet om det finns något bra sätt att få fram städfirmor med bra betyg? I stil med rejta.se fast gärna bättre.
  • MissKaos
    Fantasia78 skrev 2011-01-24 00:26:54 följande:
    Ja, fast man skulle ju vilja ha referenser för att hitta någon bra... Någon som vet om det finns något bra sätt att få fram städfirmor med bra betyg? I stil med rejta.se fast gärna bättre.
    Ingen aning.
    Vi använder homework.se Vi bor i Göteborg.

Majsan, är det den Majsan som startade svarta rummet? *nyfiken*
  • Fantasia78
    MissKaos skrev 2011-01-25 12:18:43 följande:
    Ingen aning.
    Vi använder homework.se Vi bor i Göteborg.

Majsan, är det den Majsan som startade svarta rummet? *nyfiken*
    Tack för tips. Nej, det är inte jag. Men blir förstås nyfiken. Vad är "svarta rummet"?
  • MissKaos
    Fantasia78 skrev 2011-01-25 18:17:10 följande:
    Tack för tips. Nej, det är inte jag. Men blir förstås nyfiken. Vad är "svarta rummet"?
    Det finns inte kvar, men det var en grupp här på FL om barnlöshet.
  • Fantasia78
    MissKaos skrev 2011-01-25 20:10:44 följande:
    Det finns inte kvar, men det var en grupp här på FL om barnlöshet.
    OK. Kanske finns själva tråden kvar, även om det inte går att posta i den? Vad händer förresten med trådar när de funnits länge? Finns de i något arkiv som man kan söka i? Eller tas de bort helt?
  • Sabbe123

Kolla in www.städfirmastockholm.com jag lämna en förfråga ochvdom ringde tillbaka och erbjöd en jävligt bra deal på flyttstäd 76kvm för 2000:- efter Rut-avdraget, dom fixade med allt.

• susanna545
    Jag skulle putsa fönstren inför julen. Jag hade faktiskt inte putsat dem på jättelänge. Dessvärre blev jag sjuk och kunde inte göra det själv för annars hade jag kunnat må ännu värre. Jag beställde fönsterputsning hos Ania's Städ Roslagen AB. Fönstren blev glänsande rena och det hela gick väldigt snabbt och kostade inte mycket. Jag var mycket nöjd och kunde passa på och vila.
  • Anghammarad
    susanna545 skrev 2018-01-10 13:00:25 följande:
    Jag skulle putsa fönstren inför julen. Jag hade faktiskt inte putsat dem på jättelänge. Dessvärre blev jag sjuk och kunde inte göra det själv för annars hade jag kunnat må ännu värre. Jag beställde fönsterputsning hos Ania's Städ Roslagen AB. Fönstren blev glänsande rena och det hela gick väldigt snabbt och kostade inte mycket. Jag var mycket nöjd och kunde passa på och vila.
    Och du har såklart ingen som helst koppling till de som driver företaget... Obestämd
Svar på tråden Städfirma