• Anonym

Vad tjänar du som är vårdbiträde eller undersköterska?

Ja, vad har du för bruttolön du som arbetar som vårdbiträde eller undersköterska? Jobbar du heltid? Vad har du för utbildning? Trivs du?

• Svar på tråden Vad tjänar du som är vårdbiträde eller undersköterska?
  • Anonym

Ni som arbetar inom äldrevården, både som uska och vårdbiträden, vad har ni för arbetsuppgifter egentligen?

• Winterfresh
    Anonym skrev 2008-12-10 09:46:00 följande:
    Ni som arbetar inom äldrevården, både som uska och vårdbiträden, vad har ni för arbetsuppgifter egentligen?
    Hos oss är våra arbetsuppgifter: Hjälpa de boende med påklädning, dusch, städ av lägenhet + ytterområden. Medicingivning omm an är delegerad.
  • Anonym

Jag jobbar som vårdbiträde har 11425 innan skatt men på enbart 67 %
    Utbildar mej till usk. Vad vill du veta?? Arbetar på ett demensboende, med 16 pensionärer. Sjuksköterskan har hand om blodprov och läkarkontakt. Vi ger mediciner, insulin, tar blodsocker, sår omläggningar m.m Vi som är "nere" på golvet känner ju bättre till de som bor där så sjuksköterskan.

• Mallan76

Nu är jag inte uska men sjuksköterska och tjänar 20 500 kr i månaden. Tog examen 2001, har alltså jobbat 7 år i yrket. Ser att många uskor tjänar bättre än mej som ssk:a...
    Ni är självklart värda en hög lön, men det gör mej lite ledsen att 3 års högskolestudier + mer ansvar inte lönar sig det minsta...

• Anonym (usk)

19700, heltid, 7 år som undersköterska, innan dess 2 år som v-biträde.
    Har trivts och det var det jag ville göra!
    Har jobbat på infektionsavdelning, medicnakuten, samt kirurgakuten. Nu har jag en fast tjnst på ett äldreboende.
    Känner mig tyvärr ganska trött på mitt jobb Det är med lite sorg jag skrver det faktiskt.

Tycker att man har så kasst betalning för det man gör, man gör ju allt som undersköterska. Städar, tvättar, fixar mat till viss del, tar hand om mat och matbeställningar, har hand om förråd och inköp, schemaansvaret har vi också och att se till att det alltid finns personal på plats. Jag undrar allt mer var pensionärerna får plats
    Tyvärr är det så det ser ut hos oss Vi gör verkligen vad vi kan för våra gamla då det är dessa vi vill jobba med inte allt tjafs runtom kring. Men vi är för tillfällett alldeles för få händer, för många boende, och fö mycket bisysslor.

detta gäller förhoppningsvis inte överallt....?

Jag ska sätta mig i skolbänken till hösen och plugga till socionom

• Winterfresh

Kom på mer som vi uskos gör på vår avdelning. Vi sitter och ringer vikarier om vi vill ha semester eller någon är sjuk, beställer specerivaror(bröd, mjölk,ost osv), gör blöjbeställningar, fixar mat till viss del (middagen kommer till lunch kall och vi värmer, kokar potatis osv)Sen ska vi även försöka få tid att umgås med 8 boende när vi är 2 personal som jobbar dagtur och 2 personal som jobbar kvällsturen.
    Förstår dock inte riktigt hur man ska hinna med det...

• Anonym (anonymusk)

19000 heltid sedan tillkommer ob.
    jobbar 75% efter skatt får jag ut ca 14500kr/mån

• Anonym

Tack för svaren, jätteintressant att läsa!

• Anonym (uska)

Jag är uskan som jobbar på en avdelning i Lund på lasarettet. Glömde skriva att jag trivs jättebra. Har jobbat inom äldre vården, men det tycker jag inte är lika roligt.
    Mallan 76 jag håller med dig. Jag har 21090kr på heltid, rätt mkt mer än vissa ssk på min avdelning, helt sjukt. Det är inte vår lön som är för hög , utan er lön som är på tok för låg...
    Lönen varierar ju oxå på var i sverige man bor, oftast har ju en uska i stockholm mer betalt än uskor här nere i skåne.
    Mitt jobb på sjukhuset är varierande, utvecklande och väldigt intressant.

• Sweetie82
    Mallan76 skrev 2008-12-10 10:02:50 följande:
    Nu är jag inte uska men sjuksköterska och tjänar 20 500 kr i månaden. Tog examen 2001, har alltså jobbat 7 år i yrket. Ser att många uskor tjänar bättre än mej som ssk:a... Ni är självklart värda en hög lön, men det gör mej lite ledsen att 3 års högskolestudier + mer ansvar inte lönar sig det minsta...
    jag förstår att du känner så. jag har själv haft funderingar på att plugga till ssk, men det känns inte som att det direkt är värt det tråkigt nog Ni ssk förtjänar så mkt mer i lön än vad ni har!!!
  • Sweetie82
    Anonym (usk) skrev 2008-12-10 10:04:40 följande:
    19700, heltid, 7 år som undersköterska, innan dess 2 år som v-biträde.Har trivts och det var det jag ville göra!Har jobbat på infektionsavdelning, medicnakuten, samt kirurgakuten. Nu har jag en fast tjnst på ett äldreboende.Känner mig tyvärr ganska trött på mitt jobb Det är med lite sorg jag skrver det faktiskt.Tycker att man har så kasst betalning för det man gör, man gör ju allt som undersköterska. Städar, tvättar, fixar mat till viss del, tar hand om mat och matbeställningar, har hand om förråd och inköp, schemaansvaret har vi också och att se till att det alltid finns personal på plats. Jag undrar allt mer var pensionärerna får plats Tyvärr är det så det ser ut hos oss Vi gör verkligen vad vi kan för våra gamla då det är dessa vi vill jobba med inte allt tjafs runtom kring. Men vi är för tillfällett alldeles för få händer, för många boende, och fö mycket bisysslor.detta gäller förhoppningsvis inte överallt....?Jag ska sätta mig i skolbänken till hösen och plugga till socionom
    känner precis som du.

sökte till socionomutbildningen nu till våren men fick reservplats 394 sjuuuukt!!! läste att det va va 4000 sökande tråkigt när man inte kan få utbilda sig till det man vill
    så nu är det tillbaka till jobbet som gäller
Svar på tråden Vad tjänar du som är vårdbiträde eller undersköterska?