• babykaboom

    Hur funkar det att doktorera?

    hallihallå!

    Är det någon som vet hur det funkar med de som doktorerar?
    Hur mycket ska man ha pluggat tidigare? Är det en magister man ska ha innan?

    Tar man studielån? Eller får man lön?
    Söker man det som en tjänst?

    Hoppas någon kan hjälpa mig! Väldigt intresserad av detta!
    Tack!

  • Svar på tråden Hur funkar det att doktorera?
  • Jindra

    Jag kan inte helt hur det fungerar...men som jag har fattat det så är det två steg...dels så måste man bli antagen till doktorandutbildning, jag tror man måste ha en fil kand iaf men det kan ju vara olika beronde vad man läser...sedan måste man kunnna finansiera detta genom antingen vara anställd som doktorand på en högskola eller bli finansierad på något annat sätt genom forskningsbidrag eller liknande...tror jag... kolla www.vxu.se under forskning så tror jag att det står en del...

  • Lisabettan

    Hejsan,
    det varierar väldigt mycket vad som gäller från institution till institution. Där jag jobbar är det formella kravet en kandidatexamen, men i praktiken blir ingen antagen innan man har läst minst 10p i D-kurser (utöver eventuellt examensarbete på D-nivå).

    Man skall absolut INTE ta studielån när man doktorerar. Det bästa är om man kan få en doktorandtjänst, det är en helt vanlig lön och minimilönen är 18600kr. Ibland blir man erbjuden utbildningsbidrag, förutom att den är lägre än doktorandtjänsten så är den inte heller SGI-grundande m.m. Utbildningsbidrag måste övergå i doktorandtjänst när halva tiden gått. Vissa finansierar doktorandstudierna med stipendier, men då hålls man utanför alla sociala skyddsnät.

    Det är väl tänkt så att alla doktorandtjänster skall utlysas och att man söker precis som ett vanligt jobb. Då ansöker man om att bli antagen som doktorand. Finansieringsformen brukar framgå. Men är du verkligt intresserad så skadar det inte att ta kontakt med en professor/docent inom ditt område, gärna någon du kommit i kontakt med under grundutbildningen eller om någon kan introducera dig, och berätta om ditt intresse. För visst skapas det en hel del lämpliga doktorandtjänster skräddarsydda för en viss kandidat.

    Lycka till!

  • babykaboom

    åh, tack för era svar!

    Så om jag har en fil.kand. i teatervetenskap, och nu kanske ska läsa teatervetenskap på magisternivå så kan jag alltså diskutera mina planer om att vilja doktorera med mina professorer till hösten...

    Eller?

  • JochJ

    Jag doktorerar, har gjort det på heltid i ett år, om du har andra frågor får du gärna höra av dig!! Jag halkade in på ett bananskal, genom att "hänga lite" på institutionen. Lycka till!

Svar på tråden Hur funkar det att doktorera?