• snobbe­n
    Äldre 27 Jul 16:00
    31619 visningar
    14 svar
    14
    31619

    Nytt glas på klocka?

    Fick en så fin klocka i 30 års present, tappade den nyss på klinkergolvet i badrummet...glaset gick sönder *suck*. Vad kan det kosta att byta glas??

  • Svar på tråden Nytt glas på klocka?
  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 16:10
    #0

    pliiis

  • Äldre 27 Jul 16:17
    #0

    Har du försäkring på klockan brukar det vara gratis. Har du inte klockförsäkring blir det nog tyvärr ganska dyrt.

  • Äldre 27 Jul 16:18
    #0

    Jag har haft sönder några klockor i mina dar...

  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 17:44
    #0

    vet inte om försäkringen gäller detta. Inte alla garantier som täcker det man gjort själv.

  • Äldre 27 Jul 18:45
    #0

    Jag har fått nytt glas på klockor jag krossat när jag mekat bil och slagit i eller när jag slagit mot pallställ mm. Borde även gå om man tappat i golvet, klockförsäkringarna tycks omfatta det mesta

  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 19:40
    #0

    Pratade med min bror som jag fick klockan av, det finns ingen försäkring. Jag är så ledsen, den är alldeles ny. Är det svindyrt att byta glas?

  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 20:45
    #0

    Ursäkta om jag tjatar :/...men har ingen bytt glas som vet vad det kan kosta?

  • Icapik­a
    Äldre 27 Jul 20:49
    #0

    Kan du inte gå till ett klockföretag och fråga?

  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 20:54
    #0

    Jo, det kan jag ju Men det hände idag och jag är så ledsen för det så jag skulle vilja veta vad det kan tänkas kosta så kanske jag kan slappna av mer. Antar att det är dyrt så jag ställer in mig på att ha ett trasigt glas.

  • Äldre 27 Jul 21:23
    #0

    Beror också vad det är för klocka.

    Vattentät?
    Vattentät är dyrare än en som bara är vattenskyddad. Då är det packningar och trycktest mm.

    Reservdelstillgång?
    Till billiga klockor finns det kanske inga reservdelar. Då kan man beställa ett som slipas till eller leta efter en annan klocka med liknande, passande glas och beställa som reservdel till den. Det senare har jag gjort ibland till tex bilar. Min första bil togs in i ca 2500 exemplar till Sverige, att hitta reservdelar till den 20 år senare var inte lätt. Men eftersom de ofta har samma underleverantörer var det bara att gå på skroten och titta på varenda bil. Med mycket tur kunde jag hitta en exact likadan komponent på en Audi, Opel, Alfa Romeo eller Porsche. Jag blandade hejdlöst, men delarna jag tog var exact identiska med de trasiga som satt på bilen från början. Eventuellt serienummer skiljde, men allt annat var samma. Och så är det med de flesta prylar, lyfter du på locket på en tvättmaskin, TV, dator, gräsklippare eller vad som helst ser du att de ofta köper delarna från samma ställe. Men som sagt, det kan bli mycket letande innan man hittar delen, gör man det själv är det egen tid och hur man värderar den. Om någon annan gör det åt en blir det ofta dyrt.

    Hur är urverket monterat?
    Man öppnar oftast klockor bakifrån. Jag har rivit många klockor (Kan inte kasta en teknikpryl utan att demontera den till minsta atom) och det är mycket varierande hur de är monterade. I en del kan man bara lyfta ur urverket i ett stycke. I andra klockor måste man demontera stora delar av urverket på plats och lyfta ur det bit för bit. Den första modellen är givetvis billigare att byta glas på.

    Hur är glaset monterat?
    Sedan beror det på hur glaset är fastsatt i boetten, där är mina kunskaper bättre på bilar

  • Icapik­a
    Äldre 27 Jul 22:22
    #0

    Man kan ju också fundera på vad det kostar med ett nytt klockglas gentemot en ny likadan klocka.
    Tycker du skall gå till en urmakare och fråga vad det kostar och om det är värt att byta det när man inte har försäkring. Kan tänka mig att det är rätt dyrt...

  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 23:03
    #0

    ja voj herra..ledsamt är det i allafall. Får nog gå med en klocka med trasigt glas.

  • Äldre 27 Jul 23:13
    #0

    Men fråga vad det kostar att byta glas respektive köpa likadan. Det KAN kosta långt mer än vad klockan kostade att byta. Men det kan också sluta på någon hundrig.

    Är klockan oförsäkrad förmodar jag att den inte var så dyr, kanske billigare att köpa en ny?

  • snobbe­n
    Äldre 27 Jul 23:41
    #0

    klockan kostade 400 kr. Men jag vill helst inte köpa nån ny, vill ha den jag fick. Jag är lite knasig. Jaja, ska höra vad det kan kosta i allafall.

Svar på tråden Nytt glas på klocka?