• Tuva73

"Allergivänlig hund"

Om man frågar en läkare eller veterinär så säger ju de att det inte finns några allergivänliga hundar (iaf säger de som jag har frågat det!)
    Men nu frågar jag er: Har ni några tips på raser som kan funka trots att man är allergisk?
    Jag hade en blandrashund på foder när jag träffade pappan till vårt blivande barn (som bör komma om ca:2veckor-bäbisen alltså,hi,hi!!!) Men jag fick tyvärr lämna tillbaka honom för det funkade inte alls med min allergiske pojkvän!

Men då jag har haft hund i tio år tyckte jag det var så svårt att bara avstå från hund så vi började kolla runt efter "allergivänliga" raser, verkade då som pudel var säkraste kortet att satsa på så vi köpte en dvärg-mellanpudelblandning! (Trots att jag innan aldrig någonsin kunnat föreställa mig mig själv med "en jävla pudel") Denna "jävla pudel" är nu 10 månader och har vuxit upp till en härlig och underbar familjemedlem som dock min sambo lite grand känner av (mest egentligen när han klipper honom) men inte så mycket utan att det absolut går att ha kvar honom.

Våra planer är att skaffa en kompis till vår pudelvalp så småningom men jag undrar....har ni någon erfarenhet av att man kan tåla ngt annat än pudel? Vi skulle ju kunna skaffa en likadan till eftersom det ju funkat bra ändå, fast jag är nog lite kvar i gamla hjulspår och vill ha något mer "rejält"!! (Förlåt Nemo och alla Pudelvänner!!)
    Hälsningar Tuva

• Svar på tråden "Allergivänlig hund"
  • snowflake

räkna med att ju fler djur ni har, desto större risk att din pojkvän börjar få rejäla allergiproblem... skulle inte skaffa fler hundar om jag vore som er, utan vara tacksam för att det ändå funkar med den hund ni har, annars kanske ni måste göra er av med båda hundarna så småningom för att ni provocerat fram rejäl allergi hos din pojkvän... har erfarenheter av allergier hos familjen (brorsan och pappa) och de måste idag leva utan djur, för vi hade lite för många tidigare, medan jag som inte alls är pälsallergiker klarar hur många djur som helst hemma...

• giz
    vi shih-tzu´s ska ju vara allergivänliga enligt sägen, och ack så ståtliga å stabila i psyket.......vi är som en stor hund i en liten kompakt bärvänlig kropp
    *hjälp mitt t-bord är kapat av en hund*
    *trampar ner matte med ena tassen å fortsätter*
    *krach* *pang*
    *ge hit mitt t-bord*
    *grrrrrrr*
  • Hybr1d

Puli som jag har fäller inte och är bra på det sättet, de har en speciell päls som tovar sig naturligt och bildar rastaflätor.

• Aiwendil

Bichon Frisé

Min mamma och pappa har en.
    Pappa är VÄLDIGT allergisk mot hundar... och jag är också allergisk
    men vi känner inte av nånting!

Hon fäller dessutom INGA hår alls!
    Luktar inte "hund" heller...
    Hon luktar som ett nytvättat gossedjur

• Eliva

Pumi är "släkting" till pulin men har kort hår. Lite enklare att sköta? Min älskade Dinkey är pumi, superlätt att träna, härligt psyke. Min mamma är allergisk och Dinkey bor ofta hos mina föräldrar och även när vi var yngre innan jag flyttade hemifrån. Hon har inga problem med honom. Mina föräldrar skaffade oxå en pudel som min mamma "kände av" mer.

Men jag håller även med Snowflake. Svårt det där, för det är härligt med två hundar plus att dom får sällskap. Men desto fler hundar, desto mer ökar ju risken.

• Shagwell

Irish Soft Coated Wheaten terrier kan fungera, likaså Kerriern Blue Terriern, svart kort ullig/lockig päls som ser blå ut i visst ljus...därav namnet.
    MEN många gånger är det inte pälsen man blir/är allergisk mot utan deras hudavlagringar och den har dem ju oavsett pälssort.
    Vet även en tjej som reagerar på deras saliv, dvs slickar dem henne på handen så börjar det att klia och blir alldeles rött...

Om möjlighet finns vore det bästa att prova att ha en sådan hund hemma i några veckor på prov för att se om det verkligen fungerar, att köpa valp och sedan upptäckta att "nehej det här gick inte" är hemskt, man fäster sig något otroligt och att lämna bort sin "hund-bebis" är INTE lätt!!!

Jag har två hundar, är något allergisk men klarar mig utan medicin ändån. Kärleken övervinner allt

• Enzo

Är själv allergiker. Är ruskigt allergisk mot katter, kaniner och fåglar. Känner av de flesta hundraser. Vi har dock själva en hund som jag tåler utan problem, han sover till och med i min säng. Rasen är löwchen, en helt underbar liten hund som inte fäller. Har ett helt underbart temprament och är inte lika skällig som andra små hundar (inte sagt att alla småhundar skäller men många gör). Titta gärna på honom i mitt galleri.

• MinSeth

Jag har en bild på min Bichon Frisé, Devil, i mitt galleri om du vill slå en kik...

• Tuva73

Tack snälla alla för era svar...jag ska nogsamt kolla upp dessa raser, men först ska vi klämma fram lilla bäbis och låta henne/honom bli några månader...sen är det nog dags för Nemos kompis!

Svar på tråden "Allergivänlig hund"