• Tuva73

"Allergivänlig hund"

Om man frågar en läkare eller veterinär så säger ju de att det inte finns några allergivänliga hundar (iaf säger de som jag har frågat det!)
    Men nu frågar jag er: Har ni några tips på raser som kan funka trots att man är allergisk?
    Jag hade en blandrashund på foder när jag träffade pappan till vårt blivande barn (som bör komma om ca:2veckor-bäbisen alltså,hi,hi!!!) Men jag fick tyvärr lämna tillbaka honom för det funkade inte alls med min allergiske pojkvän!

Men då jag har haft hund i tio år tyckte jag det var så svårt att bara avstå från hund så vi började kolla runt efter "allergivänliga" raser, verkade då som pudel var säkraste kortet att satsa på så vi köpte en dvärg-mellanpudelblandning! (Trots att jag innan aldrig någonsin kunnat föreställa mig mig själv med "en jävla pudel") Denna "jävla pudel" är nu 10 månader och har vuxit upp till en härlig och underbar familjemedlem som dock min sambo lite grand känner av (mest egentligen när han klipper honom) men inte så mycket utan att det absolut går att ha kvar honom.

Våra planer är att skaffa en kompis till vår pudelvalp så småningom men jag undrar....har ni någon erfarenhet av att man kan tåla ngt annat än pudel? Vi skulle ju kunna skaffa en likadan till eftersom det ju funkat bra ändå, fast jag är nog lite kvar i gamla hjulspår och vill ha något mer "rejält"!! (Förlåt Nemo och alla Pudelvänner!!)
    Hälsningar Tuva

• Svar på tråden "Allergivänlig hund"
  • lovelylocks

jag är allerigisk mot allt med päls i stort sett, men korthårig chihuahua har jag klarat av utan problrem!

• DaCiss

Bichon Frisé säger även jag. Men håller med första svaret också, finns risk att det blir för mycket och om allergin slår ut helt kanske ni måste göra er av med båda två.

Men min man är hundallergiker och hade en bichon. Han kände inget alls! Pälsvården är dock krävande, måste kammas dagligen typ. Men han kände inget och den löste inga hår alls! Sen ska man komma att tänka på att de är som mest allergena då de är valpar. De blir mindre då de blir äldre så om man känner av en bichon valp måste man inte nödvändigtvis känna av den som vuxen hund.

Vi känner andra som också är allergiska men har en bichon och det funkar bra även där.

• emmye

jag har en bichon havanais dom e super bra om man e allergisk...
    har honom i mitt galleri

• puss

kanske en kinesisk nakenhund??

annars är grisar underbara djur, och man blir inte allergisk. de har inte de där små krypen i pälsen, nämligen.
    jag har haft en gris, de är superduper trevliga!!

*grislover*

• DaCiss

puss, annars jag har hört något som jag bara tror är fördomar men måste ju fråga. Är det stor risk att grisar biter? Har hört att folk tror de biter och biter då hårt.

• puss

när de biter så har jag oxå hörs att de bits mycket hårt.
    jag har aldrig blivit biten, de är inte alls bitska v sig.
    de är sällskapllliga, sociala och trevliga.
    de kommer och gosar och "vill va mé" hela tiden!!
    grisar är klängapor!!

• DaCiss

Låter ju jätte gulligt Dom är jätte söta också, sett att dom säljer några här i trakten nu. Men min lott faller nog på katt ändå

Hmm, sorry ts för det blev så OT här! Ger din tråd "tillbaka" nu

• Gossensmamma32

Är man allergisk, jag är det jag har en rottweiler, har jobbat med hästar.

Är allergin inte för svår så kan man i bland träna upp imunförsvaret till att klara det.
    Det fick jag som svar när jag frågade min läkare för många år sedan.

Men det är inget att rekomendera men det kan funka, gjorde det för mig.

• guffen

Vi har två Siberian Husky som bara några av dem som brukar hälsa på här (och även sova över) känner av. Det är en helt underbar ras som vi bland annat valde för att det inte utestängde föräldrar och syskon med allergi från att hälsa på hos oss.

Som jag förstått har de inte alls lika mycket mjäll som andra raser på grund av deras tjocka underpäls.

Det är däremot en ras som kräver en hel del av ägaren i form av motion, så i kombination med en liten hund kan det nog vara olämpligt.

• Helena83

Vi har två stycken coton de tulear och min sambo är allergiker. Även min lillebror är det , men det funkar jättebra ingen av dem har någonsin eagerat.

• mini97

Samojeden är en alergivänlig ras. Min uppfödare som har astma har idag 5st samojeder.
    desutom är det en ganska rejäl ras storleksmäsigt och har bra mentalitet.

• wellah

Man kan vara ällergisk mot pälsen, saliven eller huden..... vilket är han allergisk mot?
    Pälsallergiker funkar i regel med raser man trimmar såsom pudel, schnauzer, bischon..., pumi... osv osv osv... finns rätt många raser som ej fäller hår....

Hade en pudel, en flat och så chihuahua och de som var pälsallergiker reagerade alltid starkast på chihuahuan *skratt* ingen av dom reagerade på pudeln och flatten var sådär.... dom stod ut med han kortare stunder..... omplacerade pudeln och flatten i våras pga vi började med bebisverkstaden!

• Tuva73

Oj vad många som har svarat...nu ska vi kolla upp alla raser och fundera!
    Tack till alla!! /Tuva

• Knytets

hallojs...=)
    jo, min mamma är allergisk mot pälsdjur o allt möjligt, men vi tog hem en Bichon Frisé på prov och det fungerade bra...så nu bor det 2 små Bichon Frisé hemma hos mina föräldrar...dom har pärlsen som en pudel, men är lite "bastantare" (lite tjockare runt kroppen) kortare ben och nos....dom e jätte gulliga...=) Hoppas ni hittar nån vovve..=)

Svar på tråden "Allergivänlig hund"