• Anonym (livrädd)

Hjälp! Jag kommer säkert hamna i fängelse!!!

Det är så här.. Jag stämplade via alfa kassan för ja kanske 1,5-2 år sedan. Var först timanställd men började sedan gå på schema. Vad jag inte visste några av det första mån på schema var att man inte ska fylla i vilka dagar man jobbat utan %.
    Så jag fick hem papper på att jag skulle betala tillbaka 10.000 då det inte stämde med arbetsgivarintyget dom fått.
    Eller nästan inget stämde med det där arbetsgivarintyget då jobbet tydligen har fel schema på mig i datorn så det blev liksom fel när jag fyllde i hur jag jobbat och vad som stod på intyget.

Men jag betalar nu tillbaka dessa pengar en summa varje månad. Trodde att det liksom var bra med det sen.

Nä, då får jag ett papper hem om att dom ska polisanmäla mig. Vad kommer hända. Jag är livrädd för att hamna i fängelse och behöva vara utan min dotter på 8 månader. Tänk om jag tappar vårdnaden och allt om henne?!
    Jag är så rädd så jag vet inte var jag ska ta vägen!! Hjälpa mig någon! Någon som vet vad det är för straff? Fängelse va?!

Åh, får jag fängelse vet jag inte vad jag gör. Tar livet av mig eller nåt!

• Svar på tråden Hjälp! Jag kommer säkert hamna i fängelse!!!
  • Anonym (livrädd)
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-11 09:10:58 följande:
    Ja då kan vi ju avskaffa brotten bedrägligt beteende och snatteridå det bara rör sig om max 800 kr...... ynka tusenlappar? om någon skulle sno det från dig hade du sagt samma sak då som nu? det är så märkligt att när någon svensson begår ett eko brott så då tycker man att lagstiftningen är för hård, annars så "skärp straffen" !Anonym (livrädd) skrev 2008-12-10 22:50:02 följande:
    Och det är ju lite konstigt då jag själv blivit utsatt för bedrägeri och det inte görs något. Köpte två telefoner på tradera. Betalade och väntade på att dom skulle komma. Det kom inga telefoner så ringde jag upp säljaren. Hon hade ingen aning om vad vi pratade om. Då visade det sig att det var hennes 17 åriga dotter som lagt ut telefonerna på hennes mammas konto. Vi gjorde en anmälan. Ett halvår ringer polisen och säger att dom försökt kalla henne till förhör men hon hade inte tid den dagen för hon skulle flytta. Det är åtta månader sedan och vi har fortfarande inte hört något mer...

Så det verkar ju vara skillnad på vilka dom gör utredningar på eller inte...
  • Anonym (utredare)

sa du inte att du ditt bedrägeri ägde rum för 1.5- 2 år sen? Då var ju ärndet med telefonerna ganska snabt upptaget till tredning. Det är ju heller inte nerlagt s vad klagar du på? hr du kolat hur många bedrägeriärendn polisen hos dig har på hög? os oss ligger 2500 ärenden oh väntar för vi hinner ej med alla som begår bedrägeri!

• MikPel

Anonym (utredare) skrev 2008-12-11 10:03:21 följande:

sa du inte att du ditt bedrägeri ägde rum för 1.5- 2 år sen? Då var ju ärndet med telefonerna ganska snabt upptaget till tredning. Det är ju heller inte nerlagt s vad klagar du på? hr du kolat hur många bedrägeriärendn polisen hos dig har på hög? os oss ligger 2500 ärenden oh väntar för vi hinner ej med alla som begår bedrägeri!
    Men om det nu är från försäkringskassan, är det inte färdig utrett från deras sida och det enda ni ska göra är att kontakta personen och säga att denna är misstänkt för bedrägeri,
  • Anonym (dum)

Idag fick jag brev från Åklagarmyndigheten att åtal ej väcks för bedrägeri, då uppsåt ej kan bevisas. Jag blir inte ens åtalad för försummelse. Allt är nedlagt. De förstod att jag är dum... Är så skönt! Jag blir bara återbetalningsskyldig. Puh!

Därför blir jag förvånad över denna tråd + en annan liknande med en tjej som faktiskt blev dömd och fick villkorlig dom och böter, och det var en mindre förseelse än denna. Men som sagt, de verkade förstå min förklaring.

• Anonym (utredare)

du kan inte åtalas för bedrägeri om du "försummat" Bedräri är ett UPPSTS-brott!!!! Bidragsfusk-lage trädde i kraft juli 07 om du försummat INNAN dess så kan det endast vra frågan om bedrägeri, men det faller påuppsåtet oh är därmed ej brottsligt ochdu blir bara återbetalninsskyldig.
    OM någon dömsför bedrägeri eller ej har meduppsåtet at göra. KAn räten styrka uppsåt så döms man. Samma gäller för alla uppsåtsbrott. HAr du upsåt att döda dms du för mrd. Saknas det faktiska uppsåtet kan du dömas för dråp, saknas det rekvisit fr dråp och du har varit tex grvot oaksam kan du dömas för vållande till annans död.....Dessa olia "steg" saknas vid bedrägeri. Det är antingen eller.....
    Anonym (dum) skrev 2008-12-12 22:36:13 följande:

Idag fick jag brev från Åklagarmyndigheten att åtal ej väcks för bedrägeri, då uppsåt ej kan bevisas. Jag blir inte ens åtalad för försummelse. Allt är nedlagt. De förstod att jag är dum... Är så skönt! Jag blir bara återbetalningsskyldig. Puh!Därför blir jag förvånad över denna tråd + en annan liknande med en tjej som faktiskt blev dömd och fick villkorlig dom och böter, och det var en mindre förseelse än denna. Men som sagt, de verkade förstå min förklaring.
  • Anonym

men hallå..kolla igenom inlägget innan du postar - man ser ju inte vad du skriver för alla bortfallna bokstäver!

• Kloss

Anonym:

Han är troligen en polis och de skriver sina rapporter med
    pekfingret.Det kanske inTe förväntar sej att nån ska läsa dessa utan enbart arkiveras. *LER*

• Kloss

Anonym:

Han är troligen en polis och de skriver sina rapporter med
    pekfingret.Det kanske inTe förväntar sej att nån ska läsa dessa utan enbart arkiveras. *LER*

• Anonym (jurist)

Anonym (utredare) skrev 2008-12-10 22:03:33 följande:

Visst! vissa får begå brott men inte andra..... tror du int att polisen föröker "få fast" våldäktsmän och annat??? Du har begått ett bedrägeribrot och det finns endast fängelse i straffskalan. Om du är ostraffad blir det nog omvandlat till villkorlig dom.(förmodar att brottet begicks före juli 2007)Anonym (livrädd) skrev 2008-12-10 00:49:54 följande:
    Nej nej nej.... Det finns inte "endast fängelse" i straffskalan, och om det fanns det så skulle man inte kunna omvandla det till villkorlig dom..

Bedrägeri har både böter och fängelse i straffskalan. Det absolut vanligaste är att man döms till villkorlig dom som då enligt huvudregeln kombineras med ett bötesstraff. Är man tidigare ostraffad och det inte rör sig om extremt höga straff och ett väldigt förslaget bedräeri är det i princip omöjligt att bli dömd till fängelse för bedrägeri.

När det sedan gäller huruvida bedrägeriet är brottsligt eller inte så är ju så att det skall ha skett uppsåtligen.. Samtidigt ska man ha i åtanke att många som misstänks för bedrägeri invänder att "de hade så mycket annat att tänka på" eller "det var så svårt att förstå pappren" eller vad det nu kan vara. Man får då se till helheten och om det verkar röra sig om förklarliga misstag eller medvetna felskrivningar...

Hur som helst TS så skall du inte vara orolig för att hamna i fängelse på grund av detta, för det kommer du inte... Lycka till..
  • Anonym (dum)

Anonym (utredare) skrev 2008-12-13 16:49:57 följande:

du kan inte åtalas för bedrägeri om du "försummat" Bedräri är ett UPPSTS-brott!!!! Bidragsfusk-lage trädde i kraft juli 07 om du försummat INNAN dess så kan det endast vra frågan om bedrägeri, men det faller påuppsåtet oh är därmed ej brottsligt ochdu blir bara återbetalninsskyldig.OM någon dömsför bedrägeri eller ej har meduppsåtet at göra. KAn räten styrka uppsåt så döms man. Samma gäller för alla uppsåtsbrott. HAr du upsåt att döda dms du för mrd. Saknas det faktiska uppsåtet kan du dömas för dråp, saknas det rekvisit fr dråp och du har varit tex grvot oaksam kan du dömas för vållande till annans död.....Dessa olia "steg" saknas vid bedrägeri. Det är antingen eller.....Anonym (dum) skrev 2008-12-12 22:36:13 följande:
    Det var efter juli -07, så jag trodde de skulle åtala för grov försumelse i så fall, men polisanmälan gällde bedrägeri.
Svar på tråden Hjälp! Jag kommer säkert hamna i fängelse!!!