• Vallie

Porslinsfasader på framtänderna.

hej

jag hade också en stoooor glugg.
    Nu råkade jag vara med om en cykelolycka och mina tänder tog stryk och det var anledningen till att jag fixa dem.
    Har en porslinsfasad på ena framtanden och den andra är hela tanden porslin. Pga att det var en olycka och det var en hel del annat som skulle fixas så vet jag inte vad just fasaden kostade.

Men, gluggen ville jag ju inte ha kvar och det var inte alls några problem att fixa det.
    Färgmässigt så finns det massor med olika nyanser på porlinet så att hitta en färg som liknar resten av tänderna var aldrig något problem.

Gå till en duktig och erfaren tandläkare. Min erfarenhet av t.ex. folktandvården är inte den bästa.
    Lycka till!

• Vallie

kan ju säga också att det syns inte alls att det är porslin och de som inte vet om att jag fixat tänderna skulle aldrig misstänka det

• Vallie

på mig slipade de ner massor, blev en liten stump kvar bara.
    jag tycker 12000:- låter mycket, men jag kan ha fel då jag gjorde så mycket mer och bitt kostade betydligt mycket mer.

Varför kan inte din tandläkare fixa det? jag går också privat och det var min tandläkare som gjorde allt.

Det där med blekningen tror jag är en smaksak. jag satte först in fasaden och blekte de andra sen. Fick en skena och medel av tandläkaren och så blekte jag det hemma. blev jättebra men inte jättestor skillnad mot innan, mer att det blev jämnare.

borde ju gå att ringa runt till tandläkare och få en konsultation och prisuppfattning. så kan du kolla olika och se vd de säger.
    Jag är i alla fall jättenöjd!

• Vallie

färgmässigt så är det väl så att man får bleka regelbundet. jag gjorde mina tänder för kanske 7 år sen och har bara blekt precis när jag fick dem.

Min tandläkare har sagt att jag ska vara försiktig med att äta t.ex äpple och sånt där man sätter ner framtänderna och typ bryter bort bitar som man kan göra när man äter hela äpplen, så det aktar jag mig för. jag har inte haft några problem alls.

hur funkar det om du skulle ringa till tandläkare? är det jobbigt också? då kan du ju ta reda på om de gör detta själva och ev kostnad.
    vart bor du?

• Vallie

jag fick tillfälliga tänder så jag slapp gå runt med stumpen, men det kostar nog extra...

jag hade först någon form av plast på tänderna innan jag gjorde porslin. plasten var helt värdelös, lossnade bitar jättelätt och den blev missfärgad på bara något år.

• Vallie

synd att du inte bor i sthlm, då hade du kunnat få nummret till min tandläkare.

• Vallie

ja de tillfälliga tänderna funkade jättebra, jag hade de nog bara en vecka eller så men hade inga problem med att äta eller någonting. De är ju inte så snygga, men bra mycket bättre än att gå utan

Svar på tråden Porslinsfasader på framtänderna.