• Anonym (Glugg.)

Porslinsfasader på framtänderna.

Mina tänder har alltid varit min svaga punkt.
    Första gången jag började skämmas för dem (som jag minns alltså, kan ju ha varit tidigare med) var jag nio-tio något.
    Nu är jag 28.

Jag har mått så dåligt över mina tänder att jag inte ens klarat av att gå till tandläkaren, nu har jag äntligen efter tio år tagit mod till mig och börjat fixa dem, en del som ska göras och dyrt blir det men ÄNTLIGEN är jag på gång.

Mitt största problem är dock att jag har en glugg mellan framtänderna. Har blivit retad hela livet (inte ofta, men av ett fåtal och det har satt sig djupt).
    Var jag än varit, vart jag än flyttat så har det alltid funnits NÅGON plågoande där.

Nu har det gått så långt att jag inte klarar av att träffa folk, jag håller mig hemma. Vill inte prata med folk för jag skäms för mina tänder, kan inte le.

Min tandläkare tycker inte alls att jag ska göra porslinsfasader, utan bara jämna till framtänderna lite så blir de fina.
    Jag vill inte ha kvar min glugg!! Jag hatar den, hela mitt liv förstörs av den där jävla gluggen!

Nu till saken:
    Är det någon som haft samma problem som mig, som gjort porslinsfasader?
    Mina tänder i övrigt är fina (bara det som behövs lagas blir klart) så det är bara de två främsta framtänderna jag vill sätta fasad på.

Hur funkar det, vad kostar det på ett ungefär?
    Min TL sa ca 12000:- för båda tänderna, är det en rimlig uppskattning?
    Hur blir det färgmässigt jämfört med de andra tänderna?
    Tror jag ska bleka dem lite också, men vill inte bleka för mycket så det blir onaturligt.

Jag vill veta allt!

• Svar på tråden Porslinsfasader på framtänderna.
  • Anonym (Glugg.)

Ingen?

• Vallie

hej

jag hade också en stoooor glugg.
    Nu råkade jag vara med om en cykelolycka och mina tänder tog stryk och det var anledningen till att jag fixa dem.
    Har en porslinsfasad på ena framtanden och den andra är hela tanden porslin. Pga att det var en olycka och det var en hel del annat som skulle fixas så vet jag inte vad just fasaden kostade.

Men, gluggen ville jag ju inte ha kvar och det var inte alls några problem att fixa det.
    Färgmässigt så finns det massor med olika nyanser på porlinet så att hitta en färg som liknar resten av tänderna var aldrig något problem.

Gå till en duktig och erfaren tandläkare. Min erfarenhet av t.ex. folktandvården är inte den bästa.
    Lycka till!

• Vallie

kan ju säga också att det syns inte alls att det är porslin och de som inte vet om att jag fixat tänderna skulle aldrig misstänka det

• Anonym (!)

Gissar att tandläkaren är emot porslinsfasder eftersom man då måste slipa ner dom riktiga tänderna så pass mkt.

Har läst på lite, eftersom jag själv har lite glugg på ett ställe, men inte mitt fram iofs. Alternativ till fasader är att lägga på lite extra komposit för att bygga ut tänderna. Är också intresserad av att höra mer..

• Anonym (Glugg.)

Vallie skrev 2008-12-10 09:26:40 följande:

hejjag hade också en stoooor glugg. Nu råkade jag vara med om en cykelolycka och mina tänder tog stryk och det var anledningen till att jag fixa dem.Har en porslinsfasad på ena framtanden och den andra är hela tanden porslin. Pga att det var en olycka och det var en hel del annat som skulle fixas så vet jag inte vad just fasaden kostade.Men, gluggen ville jag ju inte ha kvar och det var inte alls några problem att fixa det. Färgmässigt så finns det massor med olika nyanser på porlinet så att hitta en färg som liknar resten av tänderna var aldrig något problem. Gå till en duktig och erfaren tandläkare. Min erfarenhet av t.ex. folktandvården är inte den bästa.Lycka till!
    Jag går privat nu och när jag tog upp det (bara att ta upp det har varit ett stort problem för mig, byter ämne när det kommer till tänder än idag) så sa hon att de i så fall ska skicka en remiss var-det-nu-var och att det kostar ca 12000:- för båda.
    Men eftersom det inte är "min" tandläkare som gör det då tydligen så är jag lite osäker på hur pass bra priset stämmer..

Ska man bleka tänderna innan eller hur gör dem?
    Läste någonstans att man bleker tänderna runtom..
    Slipar de ner tanden mycket innan de sätter på själva fasaden?
  • Anonym (Glugg.)

Anonym (!) skrev 2008-12-10 09:31:13 följande:

Gissar att tandläkaren är emot porslinsfasder eftersom man då måste slipa ner dom riktiga tänderna så pass mkt. Har läst på lite, eftersom jag själv har lite glugg på ett ställe, men inte mitt fram iofs. Alternativ till fasader är att lägga på lite extra komposit för att bygga ut tänderna. Är också intresserad av att höra mer..
    Frågade vad det fanns för alternativ och gjorde klart för tandläkaren att jag inte vill ha kvar min glugg, kosta vad det kosta vill.
    Det kostar mer i psykiskt lidande just nu än alla pengar i världen.

Men hon sa iaf att komposit går, men det är inte säkert att det håller och det kan lossna..
  • Anonym (!)

Dom slipar bort din emalj, och den kan aldrig återskapas. Det är därför vanliga tandläkare avråder personer friska tänder att göra det. Vad gäller färgen har jag gjort en porslinstand efter en olycka. Dom hade då en enorm "nagellackskarta" med olika färger.

• Vallie

på mig slipade de ner massor, blev en liten stump kvar bara.
    jag tycker 12000:- låter mycket, men jag kan ha fel då jag gjorde så mycket mer och bitt kostade betydligt mycket mer.

Varför kan inte din tandläkare fixa det? jag går också privat och det var min tandläkare som gjorde allt.

Det där med blekningen tror jag är en smaksak. jag satte först in fasaden och blekte de andra sen. Fick en skena och medel av tandläkaren och så blekte jag det hemma. blev jättebra men inte jättestor skillnad mot innan, mer att det blev jämnare.

borde ju gå att ringa runt till tandläkare och få en konsultation och prisuppfattning. så kan du kolla olika och se vd de säger.
    Jag är i alla fall jättenöjd!

• Anonym (!)

Anonym (Glugg.) skrev 2008-12-10 09:34:59 följande:

Anonym (!) skrev 2008-12-10 09:31:13 följande:
    Frågade vad det fanns för alternativ och gjorde klart för tandläkaren att jag inte vill ha kvar min glugg, kosta vad det kosta vill. Det kostar mer i psykiskt lidande just nu än alla pengar i världen.Men hon sa iaf att komposit går, men det är inte säkert att det håller och det kan lossna..
    Verkar som porslinsfasader också kan lossna. En känd person som tappat porslinsfasaden, flera ggr, och också pratat om det är Carola. Under verkade hon bara ha en "tagg" kvar av sin äkta tand. Sett det på bild.
  • CoolaSuperMamsen

jag har porslinsfasader på bägge framtänderna! jag hade problem med att det var fläckar på dem de var jätte fula hade problem att le i skolan, tandl hade försökt slipa dem och lagt på plast vilket gjorde att det såg ännu mer förjävligt ut. dessa fläckar berodde troligen på gammal skada på mjölktänderna eller en viss pencilin som jag fick som barn.

men det var min tandl som fixade allt jag hann få de nya fasaderna innan jag fyllt 20 så jag slapp betala men priset är ca 6000kr per tand, jag är väldigt glad för mina framtänder de har exKT Samma form som de gammla bara att de är fläckfria och fina.
    gluggen kan de fixa till då de gjuter av de gammla tänderna.

stolt mamma till snart 4 flickor och en liten änglapojke,
Svar på tråden Porslinsfasader på framtänderna.