• Zekelina

    Tips inför samtal med kurator/kvinnokliniken

    Jag ska på ett samtal med kurator nästa vecka och hoppas att hon kanske kan hjälpa mig med att få gå direkt via sjukhuset och slippa MVC.

    Bakgrund: Jag känner mig inte alls trygg med dem på MVC då de dels flyttade vår lilla knatte ca tre veckor utan att blinka, trots att vi påpekade att det inte kan stämma. (Han dog sedan utan förvarning i magen runt v 20-26 pga tillvaäxthämning.) Efter det fick jag ett tidigt MF och nu är jag alltså gravid igen, tredje gången på ett år, men fick inte ens komma upp på ett kort samtal förrens tidigast i v 10 då "de inte gör något annorlunda pga vanlig oro".

    Min fråga är nu om det är något särskilt jag ska trycka på eller förmedla till min kurator? Jag har inte varit hos kurator innan då vi inte har känt något behov av det. Det är alltså inte för att jag ska må bättre jag går dit utan för att jag inte vill gå hos MVC. (Finns inga privta alt där jag bor). Jag vill ha en plan inför denna grav, jag vill veta om det är ngt särskilt jag behöver tänka på, jag vill ha ett bollplank så jag slipper vara orolig, jag vill veta hur en "normal" graviditet är, jag vill veta vad som händer om det inte går vägen denna gången heller... Vad vill jag mer?

    Tacksam för tips/input!

  • Svar på tråden Tips inför samtal med kurator/kvinnokliniken
  • malidad

    Hej!
    Vi har en kurator som vi snart har träffat ett år. Hon kom in i bilden ett par månader efter att vår son dog. Först hade vi en på spec mv men hon fungerade inte så bra. Den vi träffar nu arbetar med barn iva och med föräldrar till sjuka och döda barn. Vi har inte varit på vanliga mvc en gång denna graviditet. Fick komma direkt till spec mv på sjukhuset. Detta inte för att de tror att något kan hända. Vårt fall var "bara" ren otur. Det som Aaron hade sker i v 3-10 i graviditen och 80% av de barnen blir missfall. Att han kommit hela 40 veckor gjorde att han hade 50% att klara sig. Ingen familj i världen har två fall av diafragmabrock. Vi får gå på specen för att vi ska vara lugna. Det har ni rätt till också.
    Kunnig personal som är vana vid att ta hand om föräldrar med den erfarenhet som vi har. Min bm lyssnar till allt och tar allt på allvar. Helt underbar. Det är jobbigt som det är endå, man behöver inte stångas med oproffsig personal också.

    Stå på dig, det är du värd!
    Hälsningar Malidad

  • Zekelina
    malidad skrev 2008-12-10 12:21:27 följande:
    Hej!Vi har en kurator som vi snart har träffat ett år. Hon kom in i bilden ett par månader efter att vår son dog. Först hade vi en på spec mv men hon fungerade inte så bra. Den vi träffar nu arbetar med barn iva och med föräldrar till sjuka och döda barn. Vi har inte varit på vanliga mvc en gång denna graviditet. Fick komma direkt till spec mv på sjukhuset. Detta inte för att de tror att något kan hända. Vårt fall var "bara" ren otur. Det som Aaron hade sker i v 3-10 i graviditen och 80% av de barnen blir missfall. Att han kommit hela 40 veckor gjorde att han hade 50% att klara sig. Ingen familj i världen har två fall av diafragmabrock. Vi får gå på specen för att vi ska vara lugna. Det har ni rätt till också.Kunnig personal som är vana vid att ta hand om föräldrar med den erfarenhet som vi har. Min bm lyssnar till allt och tar allt på allvar. Helt underbar. Det är jobbigt som det är endå, man behöver inte stångas med oproffsig personal också.Stå på dig, det är du värd!Hälsningar Malidad
    Tack för ditt svar. Jag håller verkligen tummarna för att vi får gå till spec mv pga vår historia, inte för att det är någon risk nu som du skrev.

    Är bara lite orolig att de inte lyssnar på mig på sjukhuset heller... Är rädd att jag "missar" att säga något pga att vi mår bra, men jag känner inte att jag ska straffas för att vi varit starka hittills, jag vill ha bra stöttning denna gången.
  • pigglet

    Beklagar allt du varit med om sista året! Inte konstigt om du känner dig orolig! Däremot tycker jag det låter konstigt att de inte kan erbjuda dig något extra den här grav. för att stilla oron lite. Här (Skellefteå) var de väldigt generösa med extra kontroller osv, det var bara säga hur jag ville ha det.

    Skriv ner det du vill ha sagt, då riskerar du inte att glömma något... Hoppas det går bra imorgon!

Svar på tråden Tips inför samtal med kurator/kvinnokliniken