• Catchie80

Varför denna fientlighet mot romer?

Nu har jag läst i DN om hur italien behandlar romer. Hur dom stänger av vattnet så dom inte har rinnande vatten, ingen el, ingen värme osv. Därtill hur 2 små romska flickor drunknade på en badstrand och folk fortsatte bada som om inget hade hänt!!!!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=810293

Och idag hör jag hur Sverige tänker utvisa en 16-årig romsk tjej som är hotad av sin familj.

Va F*N är det frågan om? Är dom inte människor???

Vad har alla emot romer egentligen?

Min son är mitt liv
  • Svar på tråden Varför denna fientlighet mot romer?
  • Alvi

... tycker FOLK. Inte JAG.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • VulgusProfanum

Tyvärr handlar det om fördomar som dras till sin spets och det är beklämmande och djupt tragiskt när det får sådana här följder

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Catchie80
    Sisu skrev 2008-12-11 09:41:33 följande:
    Romer är oärligt sunkigt folk som stjäl. Därför gillar inte folk romer.
    Men varför i helskotta "antar" man att alla är så?

När jag stod på statoil var det en romsk kvinna som kom tillbaka till kassan och sa att kassören gett henne 20 kr för mycket. Hur oärlig är man då? Det hade inte jag gjort, jag hade behållt 20-lappen...
    Min son är mitt liv
  • Alvi
    Catchie80 skrev 2008-12-11 09:49:10 följande:
    Men varför i helskotta "antar" man att alla är så? När jag stod på statoil var det en romsk kvinna som kom tillbaka till kassan och sa att kassören gett henne 20 kr för mycket. Hur oärlig är man då? Det hade inte jag gjort, jag hade behållt 20-lappen...
    För att människan inte är särskilt komplicerad.
  • namera

Förtrycket av romer har en lång historia och tyvärr är vi människor ganska dåliga på att bryta mönster.

De där små flickorna som drunknade... usch, jag börjar nästan gråta bara av att tänka på det.

• Alvi

(JAg hade också behållt tjugan. Fick tillbaka växel på en femhundring en gång när jag betalade en drink för en hundring... den festade vi gott på...
    Fast hade jag varit nykter hade jag nog sagt till... kassörstackaren får ju betala igen med egna pengar... )

• Catchie80

Men det är ju helt j*a sjukt!

Det finns förtryck överallt, men det finns fasen INGEN folkgrupp som är så förföljd vart dom än går som romer, och det är helt j*a tragiskt!

I Turkiet är 2 av landets största sångare "icketurkar", den ena kurd och den andra är en romsk kvinna. Detta är ju helt okej för dom är kända, men de andra romerna ocyh kurderna är inte alltid okej. Konstigt?

Min son är mitt liv
  • Skogsflickan

jag har ABSOLUT inget emot romer snarare tvärtom! Mkt väluppfostrade barn m.m...Uppväxt i ett område där de var majoritet och alla utom min familj i huset var romer (5 våningshus), aldrig haft problem med dom utan då var det ett lugnt område innan de flyttade...

Där jag jobbar nu bor det många romer och de är otroligt hjälpsamma...Om jag kommer med bil och inte hittar parkering i närheten och de står ute flyttar de sin bil för att jag ska få plats..De kommer till vår avdelning med fika på advent m.m och umgås med barnen jag jobbar med (boende/avdelning för svårt hjärnskadade)...Så nej, hellre bor jag granne med romer än en familj med ouppfostrade ungdomar som smäller i dörrar och spelar hög skitmusik...

• Catchie80
    Skogsflickan skrev 2008-12-11 10:50:13 följande:
    jag har ABSOLUT inget emot romer snarare tvärtom! Mkt väluppfostrade barn m.m...Uppväxt i ett område där de var majoritet och alla utom min familj i huset var romer (5 våningshus), aldrig haft problem med dom utan då var det ett lugnt område innan de flyttade...Där jag jobbar nu bor det många romer och de är otroligt hjälpsamma...Om jag kommer med bil och inte hittar parkering i närheten och de står ute flyttar de sin bil för att jag ska få plats..De kommer till vår avdelning med fika på advent m.m och umgås med barnen jag jobbar med (boende/avdelning för svårt hjärnskadade)...Så nej, hellre bor jag granne med romer än en familj med ouppfostrade ungdomar som smäller i dörrar och spelar hög skitmusik...
    Min son är mitt liv
  • namera

Var en gång i en ICA-butik och såg hur butiksinnehavaren kastade ut en romsk familj. De protesterade och sa att de inte gjort något och att de bara skulle köpa blöjor till bebisen, men han menade att "vi vet nog hur ni är!". Hoppas han sov dåligt den natten.. grrr!

Romer är för övrigt den grupp som i västvärlden är mest utsatt för diskriminering och trakasserier (vetenskapligt fastslaget). Det är en jobbig läsning att läsa om hur Sverige behandlat romer genom historien.

(Kom på att det finns en väldigt bra bok i ämnet. Begrav mig stående av Isabel Fonesca. Rekommenderas varmt!)

Svar på tråden Varför denna fientlighet mot romer?