• Catchie80

Varför denna fientlighet mot romer?

Nu har jag läst i DN om hur italien behandlar romer. Hur dom stänger av vattnet så dom inte har rinnande vatten, ingen el, ingen värme osv. Därtill hur 2 små romska flickor drunknade på en badstrand och folk fortsatte bada som om inget hade hänt!!!!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=810293

Och idag hör jag hur Sverige tänker utvisa en 16-årig romsk tjej som är hotad av sin familj.

Va F*N är det frågan om? Är dom inte människor???

Vad har alla emot romer egentligen?

Min son är mitt liv
  • Svar på tråden Varför denna fientlighet mot romer?
  • romani princess

aha, så din farmor skulle ha varit tattare? Men då stämmer det säkert, då tillhör ni säkert nån resandesläkt i sverige. Har du nån aning om hennes flicknamn?

Renlighet, t.ex. att det alltid måste vara välstädat o bortdiskat, att man inte äter med bestick som rört golvet eller liknande, att man separerar tvätt beroende på vad det använts till osv.

• Catchie80
    iubirea adevãratã skrev 2008-12-15 09:54:01 följande:
    aha, så din farmor skulle ha varit tattare? Men då stämmer det säkert, då tillhör ni säkert nån resandesläkt i sverige. Har du nån aning om hennes flicknamn?Renlighet, t.ex. att det alltid måste vara välstädat o bortdiskat, att man inte äter med bestick som rört golvet eller liknande, att man separerar tvätt beroende på vad det använts till osv.
    Japp, det är farmor upp i dagen.... Med renligheten alltså. Pappa är inte lika noga så, men använder ALDRIG bestick som trillat i golvet tex. Separerar tvätt gör dom båda två.

Vet itne hennes flicknamn... Ska fråga farsan!
    Min son är mitt liv
  • Catchie80
    Catchie80 skrev 2008-12-15 09:57:26 följande:
    Japp, det är farmor upp i dagen.... Med renligheten alltså. Pappa är inte lika noga så, men använder ALDRIG bestick som trillat i golvet tex. Separerar tvätt gör dom båda två.Vet itne hennes flicknamn... Ska fråga farsan!
    Fick inte tag på farsan, men mamma trodde Dahlin. Inte speciellt romskt hahaha! Men om "tattarlinjen" går på min farmors mammas sida, så fick ju inte min farmor med sig namnet... Hmmm, jag måste verkligen kolla med pappa vad folk hette!
    Min son är mitt liv
  • Mikah

Jag använder ju inte heller bestick som trillat i golvet men jag kan ju diska det först. Menar ni att ni slänger besticken då eller ni diskar? För det är ju inget udda

• romani princess

Sen som du skriver, romer ser väldigt olika ut, det finns de som är ljusa o de som är väldigt mörka. Min kusins fru o familj t.ex o min ena svåger är jättemörka i skinnet, mörkare än t.ex. många araber. Medan jag o min man är ganska ljusa, min mamma är mörkare än mig men pappa är ljus i hyn o jag har fått hans ljusa hy o mammas svarta hår..min mans mamma är ljusare än pappan som är mörk o en syster är mörk men resten av syskonen är ljusa fast med mörka ögon..sen finns det romer som är jäätesvarta fast med blå eller gröna ögon!  Helt nyligt träffade jag några finska zigenare på Willys o deras son var blond!

• romani princess
    Mikah skrev 2008-12-15 10:01:56 följande:
    Jag använder ju inte heller bestick som trillat i golvet men jag kan ju diska det först. Menar ni att ni slänger besticken då eller ni diskar? För det är ju inget udda
    egentligen ska de slängas men det håller på att falla bort, men tappar jag nåt så diskar jag jättenoga..men skulle det falla så det hamnar under mig kastar jag det!
  • romani princess
    Catchie80 skrev 2008-12-15 10:01:03 följande:
    Fick inte tag på farsan, men mamma trodde Dahlin. Inte speciellt romskt hahaha! Men om "tattarlinjen" går på min farmors mammas sida, så fick ju inte min farmor med sig namnet... Hmmm, jag måste verkligen kolla med pappa vad folk hette!

ja, gör det.

Är du intresserad av resande så finns en bra bok som heter Resandefolket av jag tror han heter Bo Hazell, eller nåt liknande. Jag läste den då jag var nyfiken på resande och deras koppling till oss zigenare.

• Mikah

Aha Då blir det ju genast lite annorlunda. Från mitt sätt att se på saken menar jag förstås.

iubirea adevãratã skrev 2008-12-15 10:07:35 följande:

egentligen ska de slängas men det håller på att falla bort, men tappar jag nåt så diskar jag jättenoga..men skulle det falla så det hamnar under mig kastar jag det!
  • Mikah

Så romer, zigenare och tattare har ingen koppling? Jag har trott att det var liknande folkslag. Näst intill att det är samma folkslag med olika namn.

• romani princess
    Mikah skrev 2008-12-15 10:15:10 följande:
    Så romer, zigenare och tattare har ingen koppling? Jag har trott att det var liknande folkslag. Näst intill att det är samma folkslag med olika namn.
    jag har gjort en slags förklaring längre upp i tråden, läs gärna den för det är rtt jobbigt att utreda
Svar på tråden Varför denna fientlighet mot romer?