• Isalel

När kan man tidigast ställa ett barn på ett par slalomskidor :)

Hur gammal måste man vara för att prova på det, och hur känsliga är barn? Om dom sitter helt fast i pjäxan känns det ju inte som om dom skulle kunna ramla och slå sig så illa?
    Eller?
    Nu tänker jag på att åka slalom med sele där föräldern bromsar och styr alltså?

Någon som erfarenheter?

• Svar på tråden När kan man tidigast ställa ett barn på ett par slalomskidor :)
  • elink

en kollega till mamma på sjukhuset där hon jobbar, en sån där knädoktor (vad heter det? ortoped?) sa att hans ungar aldrig skulle få åka slalom före 6 års ålder pga av att små barn är för mjuka i lederna för att klara påfrestningarna. man kan skapa problem med knän och höfter senare i livet.

sen vill jag minnas att när jag var yngre och åkte mycket till trysil i norge så hyrde de inte ut till barn under skolåldern.

men skulle jag åka med så små barn skulle jag aldrig i livet släppa dem utan sele. de får upp rätt höga farter i backen och de har inget omdömme när de är så små. av samma anledning som så små barn inte ska vara ute i trafiken och cykla i den åldern ska de inte vara i en slalombacke och åka på egen hand. de är en livsfara både för sig själva och för andra.

• Miss Lau

elink- Jag har en läkarkompis som säger precis samma sak, tror att det har att göra med att om något händer ett barn under 6 år blir skadan mycket värre och i värsta fall bestående. Fast trots det har mina barn fått börja vid 4 år, då dög inte pulkabacken längre

• Blåklockan79

Jag tänkte låta min dotter prova nästa vinter när hon är drygt 1 år (född i september), självklart med sele och korta dagar. Sålänge hon kan stå ordentligt så ser jag inte varför man inte ska prova.
    Vet en tjej som vars pappa tänkte att hon skulle lära sig åka skidor innan hon lärde sig gå. Nu gick inte det för hon han lära sig gå innan vintern kom, men hon stod hemma på en pappkartong och följde med när pappan körde svängar med den över golvet... Så hon var dryga året när hon åkte första gången, och hon åkte ner för backen själv i sele, sen tog pappan henne på axeln upp i liften (han är jättelång och orkade inte stå dubbelvikt upp). Tror de åkte både gröna och blåa backar. Men sen var ju pappan iof chef över skidlärarna (och skidlärare själv) på den anläggningen som vi alltid åker till

• Winnertaco

Jag var 6 år, syrran var nog bara 4. Vi har åkt mycket slalom i våra dagar, även som små utan att få några problem. Därmed inte sagt att risken inte finns!

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Nervis

he,he själv testade jag med tösen förra vintern då 3 år men det gick inte så bra, eller hon stod ju mest o tyckte det var svårt o besvärligt. Vi kom oss aldrig ens upp i backen än mindre testa barnliften Det var verkligen som en blind som leder en blind för jag kan ju inte heller åka knappt. Fick dock rådet då att själv lägga skidorna åt sidan första ggr och gå med barnet och dra barnet i staven sas så de får känna på att åka en bit nedför (så gjorde vi till slut) O visst ramlar hon men de hinner ju inte riktigt få upp nån fart att tala om på det sättet. mest känna på själva grejen. Skall faktiskt upp i vinter om de har samma erbjudande igen om gratis timme för barn...

• elink
    Nervis skrev 2008-12-12 13:10:51 följande:
    he,he själv testade jag med tösen förra vintern då 3 år men det gick inte så bra, eller hon stod ju mest o tyckte det var svårt o besvärligt. Vi kom oss aldrig ens upp i backen än mindre testa barnliften Det var verkligen som en blind som leder en blind för jag kan ju inte heller åka knappt. Fick dock rådet då att själv lägga skidorna åt sidan första ggr och gå med barnet och dra barnet i staven sas så de får känna på att åka en bit nedför (så gjorde vi till slut) O visst ramlar hon men de hinner ju inte riktigt få upp nån fart att tala om på det sättet. mest känna på själva grejen. Skall faktiskt upp i vinter om de har samma erbjudande igen om gratis timme för barn...
    du, de lär sig fort. och se dig omkring i de halvsvåra backarna så ska du se på små ungar som åker störtlopp..... nä de är för små, för de har inte förstånd att bedömma farten och avstånden.
  • AnnaH

Jag började vid nyfyllda 3 år. Pjäxor strl 25. Fanns ingen barnbacke då så jag fick stå mellan knäna på pappa i stora liften och vi hoppade av i mitten av backen.

♥ Evina 080509 ♥ evina.babyblogg.se/
  • AnnaH

Kan tillägga att jag aldrig åkte med sele. Den som åkte med mig plogade baklänges så det fanns stöd för mina skidor samt höll mig i händerna. Kommer göra detsamma med min dotter när det är dags. Hon lär få prova på vid 2,5 år om intresse finns.

♥ Evina 080509 ♥ evina.babyblogg.se/
  • Thegran

började vid 3.
    hade aldrig sele, utan fick börja karriären med att åka mellan pappas skidor, han höll i mig såklart , och att åka själv i barnbacken.
    har en fd skidlärare till pappa så det var inte tal om annat än att lära sig åka tidigt :)

• Cocarola

Sonen gick i skidskola när han var 2 år 10 mån och lärde sig åka knapplift själv + ploga ner (miniliten barnbacke, inhägnat område). Han tyckte knappliften var roligare än att åka nerför!
    Vi åkte lite med honom mellan knäna eller hållande i staven på sidan om också, men det är jobbigt + de har inte så mycket styrsel på så vis utan hänger mest med.

Året efter fick vi låna en sele, och omvändes från skeptiker till anhängare! Sonen tyckte det var jättekul och vågade mycket mer, och vi slapp åka som märlor. Plötsligt kunde vi åka hela familjen tillsammans!

• Cornelias mamma Pethra

Jag var 3 år och har även hört att man kan låta barn testa så fort de står bra och har en bra balans.

• mummelman

Dottern ska få prova i år hon blir 2 i februari. Provar hemma på gården eller i barnbacken. Jag tror inte att det gör någon större skada att prova.

• Millakilla

Vi provade på sportlovet. Då var sonen nästan tre år (blev tre i maj) men det gick inte alls, han ville absolut inte.

• rosakaninen

Mina barn var 3½ resp 5½ när de började. Det krävs ju mer tålamod av föräldern ju yngre barnet är. Jag har sett glada 2-3 åringar i backen men även många ledsna och lite rädda, så det är nog bara att prova sig fram utan att ha för stora förväntningar.
    (Personligen tycker jag ca 4 år verkar vara en bra ålder)

Svar på tråden När kan man tidigast ställa ett barn på ett par slalomskidor :)