• Strix

Optimera förutsättningarna efter erfarenhet

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på om det finns någon skillnad i resultat mellan olika IVF-metoder. Jag är inte ensam om att behöva fler försök än ett. Tänkte att om vi samlar våra resultat på ett ställe kanske man kan påverka sin egen behandling. Så, tacksam om ni som lyckats bli gravida med IVF svarar på följande.

1. din ålder
    2. långa eller korta metoden
    3. vilket preparat
    4. antal ägg
    5. antal befruktade ägg
    6 embyonas kvalitet?
    7. något annat som kan ha påverkat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 16:33
    OCH, vilka doser av exempelvis Gonal-F/puregon/menopur fick ni?

• Svar på tråden Optimera förutsättningarna efter erfarenhet
  • pp08

feia skrev 2008-12-12 16:56:43 följande:

Tack för att ni svarar!! Har lagt ut länken lite här och var och hoppas på en tillräckligt stor "infobank" för att börja se lite mönster. Kul att se att du fortfarande tänker på oss pp08 och att det verkar gå bra med din graviditet!
    Tack! Hoppas det går bra för dig med vid din nästa behandling! Att bedömma från listan ovan behöver inte åldern vara det största problemet. Lycka till!
  • Fismamman

1. din ålder 36
    2. långa eller korta metoden långa
    3. vilket preparat Gonal-f
    4. antal ägg 5
    5. antal befruktade ägg 5
    6 embyonas kvalitet? ett försvann snabbt. Fyra var bra. Ett var kanon och sattes in efter två dagar. De andra tre långtidsodlade då de var för dåliga att frysas. Ett klarade sig till blastocyt och det frös de in.
    Var rädd att min övervikt skulle påverka men det gick bra. Har barn sedan innan. Vi led av sekundär barnlöshet. Blev gravid efter et. Missfall i v 7. Väntade en cykel och gjorde sedan fet på vår långtidodlade. Denna blasto är idag Olle 10 månader.

• michaelani

1. din ålder
    37 år
    Korta metoden.
    3. vilket preparat
    Menopur
    4. antal ägg
    1
    5. antal befruktade ägg
    1
    6 embyonas kvalitet?
    11 av 12 poäng dvs toppägg
    Står egentligen på kö för äggdonation då mina ägg varit utdömda vid 2 tidigare IVFer med Gonal-F, få ägg samt dålig kvalitet. Nu gravid v 14.

• Pimpinellan

1. din ålder: Då 39,5 c:a
    2. långa eller korta metoden: långa
    3. vilket preparat: Menopur
    4. antal ägg: sex från tio blåsor
    5. antal befruktade ägg: fem
    6 embryonas kvalitet? Två toppkvalitet-ett till mig(IVF) och ett till frysen(ICSI)
    7. något annat som kan ha påverkat? Det sägs att fler blir gravida på sommaren när det är varmt... Ingen aning om det påverkat,gick ju ändå åt skogen.

• Glenda Glad

1. din ålder 37
    2. långa eller korta metoden långa
    3. vilket preparat Suprefact, Gonal-f (225 ie ), pregnyl, Crinone Gel
    4. antal ägg 15
    5. antal befruktade ägg 11
    6 embyonas kvalitet? 1 tillbaka till mig (8 poäng av 10) , 5 till frysen varav 1 var lika bra, 3 var ganska bra och  1 ganska halvdant
    7. något annat som kan ha påverkat? ¨Vet inte. Jag hade tur och lyckades på första försöket

Vill du titta in hos mig, så skicka ett meddelande så lägger jag med dig i min adressbok
  • Pimpinellan

Vad jag själv också lurar på om det påverkade resultatet andra IVF:en då när jag blev gravid är att jag bytte från Ovitrelle till Pregnyl. Tredje försöket tog jag återigen Ovitrelle och då gick det sämre igen.

• Mael

1. ålder: låga 36 vid första plusset, höga 36 vid andra.
    2. Metod: Långa
    3. Preparat: Suprecur, Puregon (första startade på 150 sänkte succesivvt till 93 fick costa, andra startade på 100 minskade till 75), minns inte ÄL-sprutan, progesteronvag.
    4. Antal ägg: 18 båda gångerna
    5. Befruktade ägg: första 5 andra 10
    6. Kvalitet: första ett toppägg tillbaka, andra ett toppägg tillbaka och ett till frysen
    7. Annat. Andra gången gick jag på akupunktur hos Marietta Thunström, men hade sämre psykiskt utgångsläge med tanke på hur det första slutade. 

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • kråkan krax
    1. din ålder: 28
    2. långa eller korta metoden: långa 
    3. vilket preparat: suprefact och gonal F 112.5
    4. antal ägg: 18
    5. antal befruktade ägg: 3
    6 embyonas kvalitet? Toppen!
    7. något annat som kan ha påverkat? Nej...
    Mamma till Hubert
  • flodputte

Endast ett konstaterat +

1, 38
    2, korta
    3, gonal-f och orgalutran
    4, 9
    5, 5
    6, topp(alla 4 behandligar har varit topp)
    7, Den låg i äggledaren visade det sig(i vecka 6) och troligen stannade den kvar för att det inte behövs samma blodtillförsel där som i livmodern. Den utvecklas ju inte normalt där. Mitt problem är troligen att syre och blodtillförsel inte funkar. Kan hända att jag blir gravid men att den släpper efter ett par dagar, dvs något tidig mens. Förklaringen vid utredning var oförklarlig men det finns ju alltid en förklaring även om man inte hittar den.

Lycka till

• Eskobar77
    1. din ålder
    Var  29½ när vi gjorde vårt IVF.

Långa metoden

3. vilket preparat
    Sprayen var Synarela. Tror att sprutorna var gonal-f. ( Kommer ej ihåg dosen) Ägglossningssprutan var Ovitrelle. Efter återförande fick jag använda progesteronvagitorier.

4. antal ägg
    7 stycken ägg blev det.

5. antal befruktade ägg
    4 av 7

6 embyonas kvalitet?
    Kvalitén var mycket bra och samtliga långtidsodlades till blastocyster. Ett fick vi tillbaka - som resulterade i dottern, 10½ månad idag, och de andra tre gick till frysen.

Inför IVF-behandlingen gick jag på akupunktur ett antal gånger och vissa säger ju att det ökar chanserna. Jag har PCO och det sägs ju att vi pco-are ofta har bra äggkvalité när vi väl får utvecklade ägg.
    När jag var gravid i v 8-9 fick jag en försenad överstimulering och hamnade på sjukhus i en vecka - men bebisen klarade sig fint
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ines 080201 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Optimera förutsättningarna efter erfarenhet