• Strix

Optimera förutsättningarna efter erfarenhet

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på om det finns någon skillnad i resultat mellan olika IVF-metoder. Jag är inte ensam om att behöva fler försök än ett. Tänkte att om vi samlar våra resultat på ett ställe kanske man kan påverka sin egen behandling. Så, tacksam om ni som lyckats bli gravida med IVF svarar på följande.

1. din ålder
    2. långa eller korta metoden
    3. vilket preparat
    4. antal ägg
    5. antal befruktade ägg
    6 embyonas kvalitet?
    7. något annat som kan ha påverkat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 16:33
    OCH, vilka doser av exempelvis Gonal-F/puregon/menopur fick ni?

• Svar på tråden Optimera förutsättningarna efter erfarenhet
  • Mattea

1. din ålder
    33 år

IVF1 - Långa metoden (MA i v 9)
    FET - från IVF1 (MA i v 8)
    IVF2 - Korta metoden (bebis född 081114)

3. vilket preparat
    IVF1 - Synarela (nässpray) & Puregon (200 enh)
    FET - Puregon (150 enh) och sedan Menopur (150 enh) efter 13 dgr med Puregon pga låga östrogenvärden
    IVF2 - Menopur (300 enh)

4. antal ägg
    IVF1 - 9 ägg
    IVF2 - 12 ägg

5. antal befruktade ägg
    IVF1 - 6 st varav 4 st fyrcelliga (1 tillbaka till mig, 3 st till frysen)
    IVF2 - 11 st varav 7 st fyrcelliga (1 tillbaka till mig, 6 st till frysen)

6 embyonas kvalitet?
    IVF1 - 4 st toppkvalitet
    IVF2 - 7 st toppkvalitet

7. något annat som kan ha påverkat?
    Menopur ger bättre östrogenvärden för mig än Puregon.

• Skruttefia

Tilläggsinfo

Skruttefia skrev 2008-12-12 16:21:46 följande:
    1. din ålder41 år2. långa eller korta metodenLånga metoden3. vilket preparatFärskförsöket: Synarela, Gonal-F, Ovitrelle, ProgesteronvaggisarFrysförsöket: Gonal-F (låg dos), Ovitrelle, Pregnyl4. antal ägg10 ägg5. antal befruktade äggSamtliga befruktade, varav 7 delade sig normalt6 embyonas kvalitet?5 av sk toppkvalitet (2 till ET, 3 till frysen - fick tillbaks 2 vid FET det sista dog vid upptining)7. något annat som kan ha påverkat? Vet ej. Blev gravid vid FET. Har hört ryktas om att nedreglering inte alltid är optimalt för oss "äldre".
    Vid "färskförsöket" levde jag som vanligt (och testade minus efter ET).

Inför frysförsöket - som jag plussade efter - gick jag på akupunktur och enligt aku var det viktigt med akupunktur samma dag som ET/FET (el dagen innan, men ej efter). Därutöver så tog jag 1/4 Albyl minor per dag från ET fram till ca v 8/9 samt även en tablett Betapred (starkt kortisonpreparat som jag har utskrivet pga astma) från några dagar efter ET och några veckor framöver.

Akupunkturen fick min kropp o själ i balans. Om verkligen bidrog är mer än jag kan säga. Barnalbyl + kortison tog jag på eget bevåg efter att ha läst om diverse olika tips i trådar här på FL.
    Mamma til A 060121 & BF 090606
  • Pimpinellan

Jadu,Feia...får du ut nåt av all denna info. gör du det bra. Jag ser inga samband alls mellan de som både blitt gravida OCH fått barn. För jag tycker det är det enda intressanta egentligen-hur bär man sig åt för att verkligen FÅ barn i slutänden och inte bara bli gravid gång på gång? Olika åldrar,olika metoder och olika medicin och leverne. Det beror nog- som läkarna poängterar gång på gång- endast på slumpen vem som får barn eller inte. Ingen kan ha följt fler råd än mig eller levt nyttigare och inte sjutton har jag fått barn ändå! Det kvittar fullständigt vad man gör-det beror bara på om man råkar ha ett bra ägg kvar och att då finna det ägget.

*less i kubik!*

• Glitter2

1. din ålder
    28 år vid ivftillfället

Gjorde en kort med endast pergotabletter

3. vilket preparat
    Pergotabletter dubbel dos 5 dagar

4. antal ägg
    1
    5. antal befruktade ägg
    1
    6 embyonas kvalitet?
    Topp, 4 celligt vid insättning

7. något annat som kan ha påverkat
    Jag gick på akupunktur och följde så gott jag kunde de direktiv som jag fick där.
    Åt Trombyl innan ÄP, slutade 2 dagar innan och började igen dagen efter. Fick vid plusset Fragminsprutor. Flera kvinnor som haft svårt att bli gravida har förhöjda TNF-alfavärden vilket påverkar chanserna att bli gravid. Trombylen hjälper mot detta.

• Strix

Pimpinellan, hittills vet jag att jag tänker testa Menopur och trombyl. Jag tycker att det är tröstande att läsa om alla som lyckats och att försöka påverka sina chanser. Sedan påverkar naturligtvis slumpen och vad kroppen bestämmer sig för, men jag tänker försöka maxa chanserna.

Tycker det är TOPPEN att så många svarar!

• didda

Pimpinellan skrev 2008-12-14 18:44:28 följande:

Jadu,Feia...får du ut nåt av all denna info. gör du det bra. Jag ser inga samband alls mellan de som både blitt gravida OCH fått barn. För jag tycker det är det enda intressanta egentligen-hur bär man sig åt för att verkligen FÅ barn i slutänden och inte bara bli gravid gång på gång? Olika åldrar,olika metoder och olika medicin och leverne. Det beror nog- som läkarna poängterar gång på gång- endast på slumpen vem som får barn eller inte. Ingen kan ha följt fler råd än mig eller levt nyttigare och inte sjutton har jag fått barn ändå! Det kvittar fullständigt vad man gör-det beror bara på om man råkar ha ett bra ägg kvar och att då finna det ägget.*less i kubik!*
    Jag kan väl iofs tycka att det är intressant att det är så många som haft upprepade mf/ma som efter att ha fått trombyl eller annat blodförtunnande fått behålla sina graviditeter (jag är själv ett sådant exempel, iofs räknas inte jag med ditt sätt att se eftersom jag inte fått mitt barn ännu men att vara i v18 jämfört med mina tidigare 2 ma tycker jag är en stor framgång...men det kanske bara är jag som är patetisk?)

Nog finns dte något samband mellan upprepade mf och att dte kan gå bättre om man får blodförtunnande...varför skulle de annars medicinera så många?
  • Strix

Håller fullständigt med mom70!

Jag tänker så här. Elitidrottare tränar och gör allt för att vara i toppform till en tävling. Ändå kan de inte förklara varför dagsformen är toppen eller mindre bra när det väl gäller. Man kan prestera bättre eller sämre än väntat på grund av dagsformen, men de håller sig ändå inom ett spann och det spannet har de tränat hårt för att hamna i. Jag vill hamna i det bästa spann jag kan. För mig kan det innebära Menopur och trombyl, men jag vet inte det för jag har inte provat. De hade tänkt ge mig samma sak som vid förra ivf-försöket (puregon), vilket jag dessutom använt under ytterligare sex cykler för att "förstärka ägglossningen". Det tror inte jag på längre och vill prova nåt nytt.

Dessutom är det så att olika kliniker testar olika saker. Sophiahemmet har t.ex. varit helt emot blastocystodlingar tills nu, när de ska börja med det. De har inte heller använt sig av trombyl. Det här är ett försök att samla kunskap från olika kliniker.

• entjej

Om det nu är ofarligt att ta trombyl så undrar man ju varför man inte kan rekommenderas att testa det om man haft ett missfall. Jag har blivit gravid igen (hoppas jag är det fortfarande) och frågade läkaren om trombyl eller om jag i varje fall kunde självmedicinera med 1/4 albyl minor. Han avrådde från det. Då vågade jag inte men det kanske var dumt, det vet jag inte. Folk här har skrivit att det först är när någon haft 3 missfall på rad som läkarna inte längre ser det som att det beror på otur att man fått missfall. Tycker det är konstigt att vänta så länge innan man kollar upp saker.

• Strix

Ja, särskilt om det är svårt att bli gravid. Samma problem kan ju ligga bakom både det och missfallen. Dessutom kan man ju ha haft så tidiga missfall att man inte vet om det.

Svar på tråden Optimera förutsättningarna efter erfarenhet