• Pappatilltwins

Varför har barn hijab?

Visste inte riktigt vad jag skulle säga till min dotter på 6år när hon frågade varför flickorna i skolan hade det.

Jag sa att det var för att inte visa håret för killarna.

Men det rör sig ju om så små barn. Det är barn upp till klass 6 i hennes skola.
    Det är väl eg inte påbud att bära hijab förrän puberteten??

Vad kan jag säga till dottern?

• Svar på tråden Varför har barn hijab?
  • MsBeauty

Att hon kan fråga dem. Om de går i skolan så kan de helt säkert svenska.

Eller så kan du säga att de kanske har det för att de vill göra som storasyster eller som mamma.

• Shadilly

När jag var liten hade jag en kompis som bar slöja innan puberteten, och det var för att hon ville börja medan hon var för ung för att ha mens. Hon tyckte det skulle vara makalöst pinsamt om alla fattade att hon fått sin mens när hon från en dag till en annan drog på slöjan.
    För slöja ville hon ha. Och det hade hon också tills hon kom upp i högstadiet, då kände hon inte att hon hade tron längre och tog av den.

We are your bastard children, all coming home And every day you try to build a higher wall
  • Pappatilltwins

MsBeauty skrev 2008-12-12 21:30:15 följande:

Att hon kan fråga dem. Om de går i skolan så kan de helt säkert svenska. Eller så kan du säga att de kanske har det för att de vill göra som storasyster eller som mamma.
    Min dotter är bara 6år och de "stora" flickorna är hon för blyg för.
  • MsBeauty

Jaha. Trodde att de också var 6 år.

Det vanliga är att man börjar med det i 10-12 års ålder eftersom det är då puberteten börjar. Det har inget med mensen att göra, utan när kroppen mognar.

Om de är i den åldern, är det väl bara att säga att deras religion är så att man tar på sig slöjan när man börjar bli stor. Om det är fråga om mindre flickor, så är det enligt min erfarenhet oftast för att likna storasyster eller mamma. Men de brukar inte få ha den i skolan.

• Pappatilltwins

Flickorna är 8-9år skulle jag tro. De går i trean. De är ju JÄTTEstora tycker dottern. De har på sig den i skolan så dottern har ju sett dem.
    De har ju sett att min bästa väns mamma också har hijab men det verkade vara lättare att förstå för dottern än när skolflickorna har det.

MsBeauty skrev 2008-12-12 21:44:07 följande:
    Jaha. Trodde att de också var 6 år. Det vanliga är att man börjar med det i 10-12 års ålder eftersom det är då puberteten börjar. Det har inget med mensen att göra, utan när kroppen mognar. Om de är i den åldern, är det väl bara att säga att deras religion är så att man tar på sig slöjan när man börjar bli stor. Om det är fråga om mindre flickor, så är det enligt min erfarenhet oftast för att likna storasyster eller mamma. Men de brukar inte få ha den i skolan.
  • MsBeauty

Men det är ju jättesvårt för en utomstående att svara på varför de har det. Det är inte obligatoriskt innan puberteten. Jag har inte upplevt det fastän jag bott i ett extremt invandrartätt område.

• TyskMamma

De vill kanske härma sin mamma och vara "vuxna"?

• nadja83

Måste bara säga att du verkar vara en bra pappa som frågar om råd av muslimer (för jag antar att frågan var riktad till oss) istället för att hitta på något negativt att säga till dottern, som jag säkert tror att vissa skulle göra.

Jag håller med det som tidigare skrivits, att det nog i många fall handlar om att flickorna vill vara som sina mammor. I de fall jag sett att småflickor har burit sjal har det heller inte varit särskilt konsekvent, de har tagit på och av dem lite som de vill. I Islam är det inget påbud för en flicka att ta på sig sjal innan hon nått puberteten, precis som du skriver.

• Everton

Jag tycker inte att barn som inte har kommit till puberteten än borde använda slöja. De flesta barn tycker om att "leka vuxen" och vara som mamma eller pappa, men inte sätter man bindor på nioåriga flickor eller låter en tioårig pojke raka sig bara så att de ska få vara som mamma och pappa.

Dessutom skickar det ut helt fel signaler. Det får barnet att verka äldre än vad hon är vilket kan orsaka problem. Jag var lärarvikarie en gång åt en sjätteklass och många av flickorna där klädde sig "vuxet", jag hade inte låtit min dotter klä sig på det sättet. Idag händer det till och med att tolvåringar är sexuellt aktiva, ofta för att de "leker vuxna", och det kan leda till förödande konsekvenser eftersom de helt enkelt inte är mogna för det.

Sjal brukar förknippas med puberteten, att flickan har blivit en kvinna och sexuellt tilltalande, därför döljer hon delar av sin kropp (sitt hår) Det finns absolut ingen som helst anledning för ett barn att ha slöja. Ett barn ska inte ses som sexuellt attraktiv, men slöjan indikerar på att hon har något sexuellt att dölja.

• Zebilah

Hur kan man jämföra slöja med att raka sig? Låter juh hel skumt. Varför ska inte småflickor kunna få ha slöja om dom vill det när andra barn får ha keps, mössa, hårband o.s.v?

Skulle min doter villa ha slöja skulle hon få det, vill hon nästa dag ha pippilotter får hon ha det med.

Svar på tråden Varför har barn hijab?