• Pappatilltwins

Varför har barn hijab?

Visste inte riktigt vad jag skulle säga till min dotter på 6år när hon frågade varför flickorna i skolan hade det.

Jag sa att det var för att inte visa håret för killarna.

Men det rör sig ju om så små barn. Det är barn upp till klass 6 i hennes skola.
    Det är väl eg inte påbud att bära hijab förrän puberteten??

Vad kan jag säga till dottern?

• Svar på tråden Varför har barn hijab?
  • Rebecca G

Rebecca G skrev 2008-12-15 18:58:52 följande:

Men snälla du detta skrev jag ju om igår till just dig.....Det är ju så att ett svar leder ju till en ny fråga hos barn.Så då är det ju i full gång...Tycker inte du att det är rätt av mig att låta barnen få ta ställning till detta när dom förstår vad det handlar om, Istället för att jag ska säga vad jag tycker: Just att det bara är påhitt. Jag försöker ju inte påverka barnen med mitt tycke utan är neutral.
    Så nu kan du svara... om du vill
  • Dizd

Haraaz skrev 2008-12-15 19:04:25 följande:

Jag utgår från det som står i Koranen för att beskriva muslimer, dvs: Slöja/täckande kläder, inte äta griskött, alkohol, göra nåt som skadar en själv, ha sex utanför äktenskapet, be 5 ggr om dan, osv osv osv du kan väl förmodligen reglerna.Om man inte följer det, utan bara är muslim för man heter Abdullah så bryr jag mig inte inte, jag kallar den personen muslim då lika lite som jag kallar nån kristen som inte bryr sig alls om kristendomen!
    låt säga att jag är muslim utan slöja, tar ett par glas vin nån fredag, ger mer än jag tar till människor omkring mig, jag tror på islam, men väljer bort några huvudpunkter inom islam, o väljer istället att vara den jag vill och se ut som jag vill, men endå är jag inners inne god mot mina medmänniskor helt genom snäll, och att jag pratar med min gud och ber till honom, o sen att höra dig som är den där "perfekta" säga till mig att du inte anser mig som muslim, det hade kvittat för mig, säkert lika mkt om jag sagt till dig att du är en slavisk muslim, spillerill, man är den man vill vara i varje religion gäller det att vara ene god människa
  • Jasmina
    Svar på #99
    Dizd skrev 2008-12-15 19:06:04 följande:
    Jasmina skrev 2008-12-15 19:02:39 följande:
    hehe och jag inom mitt land ;) ...men där är slöja sälsynt rent kulturellt, men sen hur dom utövar sin religion är upp till var och en och ingen människa har rätt att säga om någon är "rätt" eller "god" muslim,.....för är vi inte lika iför ghud
    Jag håller med om slöjan är sällsynt rent kulturellt på Balkan. Sen har jag mer erfarenhet från Serbien och där är ju majoriteten ortodoxa som sagt.

Men man kan faktiskt inte kalla sig muslim om man inte utövar religionen till sin bästa förmåga även om man finner det svårt att följa påbuden till punkt och pricka.
  • Jasmina
    Svar på #101
    Rebecca G skrev 2008-12-15 19:09:08 följande:
    Rebecca G skrev 2008-12-15 18:58:52 följande: Så nu kan du svara... om du vill
    Citer MIG.

Oj oj vad tjafsigt detta vart nu.

Vad sägs om att enas? Du gör som du behagar och jag som jag vill.
  • Dizd

vadå vi föddes ju nakna och tack gode gud för dom kvinnliga formerna oavsett storlek och vikt varför täcka sig, gud har skapat oss sådana

• Jasmina
    Svar på #102
    Dizd skrev 2008-12-15 19:09:20 följande:
    Haraaz skrev 2008-12-15 19:04:25 följande:
    låt säga att jag är muslim utan slöja, tar ett par glas vin nån fredag, ger mer än jag tar till människor omkring mig, jag tror på islam, men väljer bort några huvudpunkter inom islam, o väljer istället att vara den jag vill och se ut som jag vill, men endå är jag inners inne god mot mina medmänniskor helt genom snäll, och att jag pratar med min gud och ber till honom, o sen att höra dig som är den där "perfekta" säga till mig att du inte anser mig som muslim, det hade kvittat för mig, säkert lika mkt om jag sagt till dig att du är en slavisk muslim, spillerill, man är den man vill vara i varje religion gäller det att vara ene god människa
    Det är Allah som ska döma oss. Vi gör väl alla vårt bästa, ingen är perferkt.
  • Jasmina
    Svar på #105
    Dizd skrev 2008-12-15 19:11:20 följande:
    vadå vi föddes ju nakna och tack gode gud för dom kvinnliga formerna oavsett storlek och vikt varför täcka sig, gud har skapat oss sådana
    Gud har även sagt åt oss att täcka oss.
  • Dizd

Jasmina skrev 2008-12-15 19:11:49 följande:

Svar på #102Dizd skrev 2008-12-15 19:09:20 följande:
    Det är Allah som ska döma oss. Vi gör väl alla vårt bästa, ingen är perferkt.
    precis, så jag kan vara muslim utan att jag har slöja och att jag dricker ett o annat glas vi kommer ju ändå stå där inför den store en vacker dag (dom som tror på det ) så i slutänden är du ju Hon som bestämmer
  • Rebecca G

Jasmina skrev 2008-12-15 19:09:43 följande:

Svar på #99Dizd skrev 2008-12-15 19:06:04 följande:
    Jag håller med om slöjan är sällsynt rent kulturellt på Balkan. Sen har jag mer erfarenhet från Serbien och där är ju majoriteten ortodoxa som sagt. Men man kan faktiskt inte kalla sig muslim om man inte utövar religionen till sin bästa förmåga även om man finner det svårt att följa påbuden till punkt och pricka.
    Vems rätt är det att av göra vem som gör rätt??
    Man kan ju tolka massa saker på olika sätt.
    Du skrev: Man kan faktiskt INTE kalla sig muslim om man ......
    .......
    Det är bara ditt tycke!!!
  • Dizd

Jasmina skrev 2008-12-15 19:12:51 följande:

Svar på #105Dizd skrev 2008-12-15 19:11:20 följande:
    Gud har även sagt åt oss att täcka oss.
    har han? ...varför föddes vi nakna hmm ...fast han kanske menade fr att vi inte skulle frysa , undrar vad han menade med att täcka oss då..täcka vad? täcka barn oxå hmm...
Svar på tråden Varför har barn hijab?