• Anonym (Villrådig)

Varningtecken om psykisk misshandel ev fysik???

Mötte för ett tag sen en man, som jag inte alls förstår mig på!
    Sitter själv i en uppbrottssituation och då lätt man trillar dit på fel man.
    Det, som fått mig att reagera, det är bla snabba känslokast. Ena minuten är man hans livs kärlek och nästa stund kommer bitande och nedvärderande kritik. Fast ej med grova ord, men sånt som tar väldigt hårt.
    Sarkasmer!!!
    Är det ren dumhet? Kan ej bedömma det!
    Vidare har han nyss lämnat en kvinna, som var djävulen själv..
    Det klassiskt för tex misshandlare..
    Men visst finns dessa elaka kvinnor!!
    Fast jag har också hört, att JAG stygg och känslokall..
    Han är inte i balans, det förstår jag!!
    Men döljer det sig mer?????
    Sen går han hos någon sk MansJour..
    Kan det bero på han misshandlat sitt X??
    Han nämnt, att han slagit henne en gång, för hon fick ett sk hysteriskt anfall. Enligt gammal tradition, ska man visst ge den hysteriska en örfil då..
    Men går inte just misshandlare hos dessa MansJourer??
    Han har barn, men inte med sitt X.
    I sig behöver det bara vara en man i obalans.
    Men risken det ligger mer bakom skrämmer mig!!!
    Har ingen, som jag kan tala om detta med!!
    Snälla, kan någon vara ett bollplank???!!!

• Svar på tråden Varningtecken om psykisk misshandel ev fysik???
  • Anonym (Villrådig)

Tack ALLA!!!
    Trodde jag såg spöken på ljusan dagen!
    Detta kanske också kan ge andra en tankeställare.
    Liknande tecken och man vill tro så gott, om människor..
    Har ju egna barn och vill inte heller dra in dem i något!!!
    Det var så verkligt bra i början..
    Men måste säga, att hans verkligt konstiga sätt vid ett tillfälle, det fick mig oerhört betänksam!
    Sen efter det, så mild och otroligt hjälpsam..
    Dessa märkvärdiga telefonsamtal, som kontrast!!
    Började tro, att jag pga skilsmässan själv inbillat mig en massa.
    När vi tjejer sitter i en besvärlig situation, då drömmer vi ju om att Den Rätte, ska komma som en slags kompensation.
    Han verkade så äkta!!
    Det var för bra för vara sant. DÅ!!!!
    Nu går det närmast runt i magen, när jag läser era Inlägg och jag förstår, att jag inte haft noja.

• Anonym (16)

Min pappa har gått via mansjouren på samtal p g a psykisk och fysisk misshandel och självklart kontrollbehov över min mamma. Samtalen hos mansjouren är frivilliga och handlar om att mannen ska ta sitt ansvar för sitt beteende och sluta skylla ifrån sig på kvinnan. Jag känner igen min pappas beteende i det du beskriver om mannen, men även min mammas tankar om pappa, det där med att börja tvivla på sina egna tankar. Har bara ett råd till dig precis som de andra, bryt kontakten med mannen och när du har gjort klart för mannen att du inte vill träffas mer så svara inte i telefonen eller ha någon som helst kontakt alls.Bryt nu medans du fortfarande har självförtroendet kvar, var rädd om dig!

• Anonym (Villrådig)

Anonym(16)!
    Det är tydligen väldigt lätt tvivla på sig själv , även när man känner, något är FEL!
    Faktum är, han själv nämnt denna mansjour, men jag vet inte, om det handlar om det, egentligen. Fast det verkar, som han går på regelbundna samtal.
    Där är fler saker, som verkat konstiga.
    Trots denna X brutit ned honom(?), så är det mitt fel, att han inte längre är glad.
    Hallå, karlen levt i flera år med sitt X och nyligen brutit upp pga av hennes sk vansinne.
    När han talade om henne, då gick rösten upp i falsett. Skröt, att han berättat ALLT om henne för folk i deras närhet.. Trots, hon bett honom hålla saker inom familjen.
    Hon gjort hans barn till hackkycklingar. Hur kunde han tillåta det??
    Ändå de stod på hennes sida..(???)
    Men nu krävdes det psykvård för den ene.
    Detta, hela tiden (utom den första), att det mitt fel, att han inte positiv längre.. När han blev allt mer underlig, drog jag ner på kontakten nyligen. För få respit, men DÅ, var det genast skälet till hans nedstämdhet. Inte förrän han träffat mig, så åkte hans humör ned..
    Vet inte, mycket om honom, men han har varit noga ta reda på det mesta om mig. Har inte blivit kallad för något grovt, men fått allt negativt, man kan säga om en annan, serverat. Trots, att jag snarast varit undflyende och det jag sagt, det har ursäktat hans påhopp. Men det var en ren test från min sida, nu i slutet. I början köpte jag alla anklagelser, när de kom. Blev så paff!!
    När jag själv läser min text, så inser jag mer och mer, vilken blåögd person jag varit.
    Den karlen är störd!

• Viewsonic

Anonym (Villrådig) skrev 2008-12-13 13:44:28 följande:

Hej Viewsonic! Håller med!!! Vill bara höra andras åsikt. Man inbillar sig lätt att man paranoid. Hej Lemonad! Ska nog dra.. FORT!!!
    Oki, jag slutar tjata.
  • MaijaO

Säger som de andra, lyssna på din intuition och stick. Men jag kan också känna att går han på mansjour så är han i alla fall inte helt omedveten om sig själv eftersom dessa är frivilliga. Men å andra sidan kan det lika gärna vara så att han känner sig som ett offer från den tidigare relationen och därför går där. Och jag tror inte att du behöver oroa dig för att lämna, det är faktiskt bara ett fåtal som blir våldsamma bara för att man lämnar. Ni har ju inget riktigt etablerat förhållande än så gör du bara en snygg avslutning så går det säkert bra.
    Lycka till!

• Anonym (VARNING!!)

Se det som att du kom undan med blotta förskräckelsen och tacka din lyckliga stjärna att du inte blev mer involverad.
    Det är typiskt att en del kvinnomisshandlare söker hjälp, det gjorde mitt ex också, enbart för att vinna poäng och därmed fortsätta manipulera sin omgivning. Det behöver alltså inte alls innebära att den här mannen har kommit till någon sorts självinsikt.
    Det du beskriver är verkligen TYPISKT, in i minsta detalj.
    De psykiskt sjuka männen är svårare att 'avslöja' eftersom de inte alltid följer kvinnojourens vanliga varningslista.
    Mitt ex var fantastisk i början och det första slaget kom inte förrän jag blev gravid.
    Han kontrollerade mig på ett subtilt sätt, inte på ett uppenbart kvinnoförtryckande sätt. Han kallade mig inte heller för fula saker eller var nedlåtande innan misshandeln började efter två år (!).
    I efterhand har jag förstått hur han långsamt vävde ett komplicerat psykologiskt nät kring mig tills jag var helt fångad. Han fick mig t.o.m. att tvivla på min egen verklighetsuppfattning mot slutet.
    Han har manipulerat härdade polisutredare, övervakare, domare och psykologer tills han en dag flippade helt och avsöljade sitt sjuka inre.
    Han är vacker, ovanligt intelligent och verbal. Men jag har aldrig träffat en så iskall, grym och utstuderat ond person.
    Det är dessutom ingen slump att du träffade den här mannen nu när du är sårbar efter din skilsmässa. Den här typen av män vittrar sig till 'svaghet' direkt.
    Mitt ex scannar människor efter svaga punkter på 0-tid. Sedan använder han det emot dem, helt skoningslöst.
    Jag har lärt mig mycket av mitt ex, t.ex. hur man genomskådar manipulationer, även av det mer banala slaget, och att man ska välja väl vem man blottar sina sårbara sidor för.
    Känn absolut ingen skuld i det här. Det kan verkligen hända vem som helst. Att du upptäckte det tidigt tyder på att du är en sund person med integritet och självbevarelsedrift.

• Anonym

Anonym (Villrådig) skrev 2008-12-13 12:50:44 följande:

Tack inlägg nr 1 och nr 2! Har nog kommit till den slutsatsen själv också. Tyvärr, vet han lite väl mycket om mig, för han var så mjuk i början.. Så jag får lämna försiktigt.. Annars kan han ställa till en hel del, om han nu är någon typ av psykopat. Ligger som sagt i en skilsmässa själv.Någon kan det där med MansJourer??! Det är väl många gånger riktat till just de , som varit våldsamma, eller?? Dvs, det jag vet , det är han går på någon terapi, som han själv benämner, som MansJour. Han säger X´t tänkt anmäla honom för vanvård av barnen. De verkar nästan för påpassade. En med stark ångest. Kan det vara för bevisa han ställer upp för sina barn i nuläget? Allt går runt i huvudet på mig..
    låter som att du kunnat stött på mitt gamla ex han lät liknande förutom att han inte gick på mansjour...

Att han gör det betyder för delen inte att han är dömd för misshandel och därför gör det tyvärr är det olika runt om landet beroende på kommun om män kan få komma till mans jour utan att blivit dömda.

Kanske bor ni i en sån kommun och om det är snat det han säger att jhan slog henne en gång och har sökt up mans jouren själv så visst finns den chansen..

Men duu den chansen är för LITEN DRA NU!
  • Anonym

Anonym (16) skrev 2008-12-13 18:04:10 följande:

Min pappa har gått via mansjouren på samtal p g a psykisk och fysisk misshandel och självklart kontrollbehov över min mamma. Samtalen hos mansjouren är frivilliga och handlar om att mannen ska ta sitt ansvar för sitt beteende och sluta skylla ifrån sig på kvinnan. Jag känner igen min pappas beteende i det du beskriver om mannen, men även min mammas tankar om pappa, det där med att börja tvivla på sina egna tankar. Har bara ett råd till dig precis som de andra, bryt kontakten med mannen och när du har gjort klart för mannen att du inte vill träffas mer så svara inte i telefonen eller ha någon som helst kontakt alls.Bryt nu medans du fortfarande har självförtroendet kvar, var rädd om dig!
    Nekj INTE FRIOVILLIGT ÖVERALLT DEN MÖJLIGHETEN HAR TYVÄRR INTE FUNNITS I ALLA KOMMUNER OCH VÄRRE BLIR DET FÖR MAN BÖR VARA DÖMD IAF ALLA FALL HÄR I STRÄNGNÄS
  • Anonym (Villrådig)

Hej Viewsonic, MaijaO och " VARNING!!" !
    Det är lite skrämmande, det måste jag säga..
    Det känns, som jag stått vid ett stup, utan att jag fatta det helt! Alla de klassiska varnings signalerna kanske inte är där, eller jag ser dem inte.
    Har ändå reagerat, annars hade jag inte heller öppnat denna Tråd!
    Nu gäller det sticka på ett sånt sätt, att jag inte får honom i ryggen..
    Nej, INGA möten och inget mer dalt per telefon.
    Han ändå medgett, att han slagit sitt X, det kan ju röra sig om betydligt mer..
    På så sätt har han ej ljugit, om det skulle komma fram, att det varit våld med i bilden. Det är ju ett manipulativt drag, i så fall.
    Har nog inte upplevt honom, som just manipulativ.
    Mer, obs! efter "smekmånaden" , som konstig.
    Dessa humörs svängar!!
    Alla verbala anklagelser, utan någon grund.
    En slags självcentrering, som svår att beskriva och en underlig känslokyla.
    Ett slags " Hurra vad jag är bra!!", som inte heller liknar något jag stött på tidigare..
    Har ändå erfarenhet inom psykvården.
    Han har pension, fast han ej har åldern inne eller lider av någon fysisk åkomma. Det kan ju också tyda på där finns en kraftig mental störning. För att han blev överflödig på sitt jobb, det innebär inte, att man får pension.. Har inte tänkt på det förrän nu..
    Har tydligen inte tänkt alls.. Först blev jag kär och sen förbluffad.. Sen kom en obehaglig känsla.. Men jag sitter ju med mitt första uppbrott också.. Så jag har inte vetat, vad som var vad.. Sen ska man fungera i andra sammanhang.
    Det bara be en stilla bön, att det inte blir något otäckt efterspel.. Något säger mig, att han kommer inte bara dunsta bort..

• Anonym

Anonym (Villrådig) skrev 2008-12-13 22:52:11 följande:

Hej Viewsonic, MaijaO och " VARNING!!" ! Det är lite skrämmande, det måste jag säga.. Det känns, som jag stått vid ett stup, utan att jag fatta det helt! Alla de klassiska varnings signalerna kanske inte är där, eller jag ser dem inte. Har ändå reagerat, annars hade jag inte heller öppnat denna Tråd! Nu gäller det sticka på ett sånt sätt, att jag inte får honom i ryggen.. Nej, INGA möten och inget mer dalt per telefon. Han ändå medgett, att han slagit sitt X, det kan ju röra sig om betydligt mer.. På så sätt har han ej ljugit, om det skulle komma fram, att det varit våld med i bilden. Det är ju ett manipulativt drag, i så fall. Har nog inte upplevt honom, som just manipulativ. Mer, obs! efter "smekmånaden" , som konstig. Dessa humörs svängar!! Alla verbala anklagelser, utan någon grund. En slags självcentrering, som svår att beskriva och en underlig känslokyla. Ett slags " Hurra vad jag är bra!!", som inte heller liknar något jag stött på tidigare.. Har ändå erfarenhet inom psykvården. Han har pension, fast han ej har åldern inne eller lider av någon fysisk åkomma. Det kan ju också tyda på där finns en kraftig mental störning. För att han blev överflödig på sitt jobb, det innebär inte, att man får pension.. Har inte tänkt på det förrän nu..Har tydligen inte tänkt alls.. Först blev jag kär och sen förbluffad.. Sen kom en obehaglig känsla.. Men jag sitter ju med mitt första uppbrott också.. Så jag har inte vetat, vad som var vad.. Sen ska man fungera i andra sammanhang. Det bara be en stilla bön, att det inte blir något otäckt efterspel.. Något säger mig, att han kommer inte bara dunsta bort..
    Eller så är det mitt ex... Och han har ändrat diagnos efter det som passar hans titel inom yrket...
Svar på tråden Varningtecken om psykisk misshandel ev fysik???