• carro 81

Larv i skafferiet!

Idag när jag skulle laga lunch upptäckte jag en larv i ett pastapaket. Vet inte vad man ska göra nu, kan det vara någon sorts skadedjur? Mår illa bara jag tänker på det men har försökt kolla lite och inte sett något mer. Någon som har haft larver i skafferiet och har något tips? Som det känns nu kommer jag ju inte vilka äta något av det som finns där inne och det finns MASSOR av mat. Tycker att vi har hållt det rent och fräscht och ändå blir det såhär. Vad ska man göra?

• Svar på tråden Larv i skafferiet!
  • Nyfiken gul

kasta allt!  skura ur skåpet.

det du handlar sen ska förvaras i burk med lock.

titta på anticimex hemsida och se vad det var för djur, min gissning är att det är en mjölbagge - fast i larvstadiet.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • carro 81

Tack för era svar! Kollade anticimex hemsida och tror det är en mjölbagge, fast larv då. Vad äckligt. Hatar verkligen småkryp. Får vänta tills sambon kommer hem och sedan får vi plocka ur allt. Ska ringa hyresvärden på måndag med, är det dom eller vi som står för om anticimex kommer hit? För det vill jag nog i vilket fall...känns säkrare. Usch, har aldrig varit med om sådant här förut.

• pilla82

Vi hade mottfjärilar i vårt skafferi. De ser oxå ut som larver i början. Små gula typ.
    Vi bor i hyresrätt och jag ringde anticimex direkt, det betalade hyresvärden.
    Han på Anticimex sa att det kan vara så att det är nån annan i en lägenhet över eller under som har problemet men inte upplever det som ett problem och därför inte gör nåt åt det. Då kan de "vandra" mellan lägenheterna. Eller så kan de komma in med någon matvara.
    Du behöver absolut inte slänga all mat om det skulle vara mottfjärilar. Bara kolla igenom, skaka... han på anticimex sa att man oftast slänger för mkt!

Sen när de är borta..ha allt mjöl och liknande i burkar eller med plastpåsar runt! Jag har dock hittat någon enstaka ibland då och då nu efteråt. Men men, det har inte med er renlighet att göra och inget man dör av, även om det är obehagligt!

Lycka till!

• carro 81

Hmm...ja mottfjärilar kanske det kunde vara med. Den såg lite mörk ut i ena änden liksom. Men hur lång tid tar det från larv till fjäril? För någon fjäril har jag inte sett. Men det kanske kommer när vi börjar rensa ur ikväll. Vad gör anticimex sedan då? Sprutar med något eller? Vet inte om jag kommer vilja äta något från skafferiet sedan men det som inte är öppnat funkar iaf?

• carro 81

Nu såg jag en död eller ett skal i ett litet russinpaket och såg att torkad frukt är något som mottfjärilar angriper så det borde väl vara det isf? Usch vad jobbigt att det finns i mer än ett paket. Då har det ju spridit sig.

• carro 81

Usch, nu håller vi på för fullt och rensat. Har hittat i lite flera grejor, både levande och döda. Har även sett en del på hyllorna. Men bara larver, inga fjärilar eller baggar.
    Nu är frågan bara vad man kan spara? Konserver lär ju inte vara någon fara med, men resten? Vet inte om jag kommer våga äta något av det sedan, eller låta min son äta det, om jag inte är helt säker på att det är lugnt.

• Analoga
    carro 81 skrev 2008-12-13 21:15:40 följande:
    Usch, nu håller vi på för fullt och rensat. Har hittat i lite flera grejor, både levande och döda. Har även sett en del på hyllorna. Men bara larver, inga fjärilar eller baggar. Nu är frågan bara vad man kan spara? Konserver lär ju inte vara någon fara med, men resten? Vet inte om jag kommer våga äta något av det sedan, eller låta min son äta det, om jag inte är helt säker på att det är lugnt.
    Kasta allt!! Fast konserver ska det väl inte vara någon fara med, men jag hade kastat allt annat!
  • carro 81

Ja det är nog säkrast, jag är rätt kräsmagad när det gäller djur och sådant. Känns tråkigt att slänga så mycket mat men då blir det utrensat iaf. Synd bara att man inte hade sopsäckar hemma, blir måånga kassar nu.

• Isabelles85

Detta hände mig med,,,fast hade 500 mjölbaggar krypandes ÖVERallt...de höll sig dock längt uppe i skafferiet, läääängst inne låg ett mjölpaket, sen städae ja ur allt,kasta ALLT, köpte glasburkar till ALLT..bäst så :)

hyresvärden ska normalt stå för sånt..ring dem så fort som möjligt..

Svar på tråden Larv i skafferiet!