• carro 81

Larv i skafferiet!

Idag när jag skulle laga lunch upptäckte jag en larv i ett pastapaket. Vet inte vad man ska göra nu, kan det vara någon sorts skadedjur? Mår illa bara jag tänker på det men har försökt kolla lite och inte sett något mer. Någon som har haft larver i skafferiet och har något tips? Som det känns nu kommer jag ju inte vilka äta något av det som finns där inne och det finns MASSOR av mat. Tycker att vi har hållt det rent och fräscht och ändå blir det såhär. Vad ska man göra?

• Svar på tråden Larv i skafferiet!
  • tii

Usch vad äckligt. Själv har jag problem med pälsängrar, har miljontals av dom. Dom är överallt, har hittat såna i köksskåpen med. Tyvärr gör inte hyresvärden något åt det nu, eftersom mitt hus ska rivas, så när jag flyttar hoppas jag att jag blir av med dom.

Har fått slänga massor med kläder dom ätit hål på. skitvidrigt.

• namera

Glöm inte era sopor! Har hittar pälsängerlarver i gamla pizzakartonger hos en kompis. De verkar kunna ta sig överallt och överleva genom att käka precis vadsomhelst.

• Nyfiken gul
    namera skrev 2008-12-13 23:32:37 följande:
    Glöm inte era sopor! Har hittar pälsängerlarver i gamla pizzakartonger hos en kompis. De verkar kunna ta sig överallt och överleva genom att käka precis vadsomhelst.
    Ja glöm inte sopskåpet under slasken!!

Se till att det är rent och inte ligger en massa skit bakom rören och sånt!
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Stinsen

Jag hade fuktbaggar i hela mitt kök. Anticimex fick sanera hela köket och jag fick slänga allt som var öppnat :( Men jag vet att du kan kolla på deras hemsida för där ska det finnas bilder på alla äckliga djur och även vad som behöver göras åt dem. Jag bodde i lägenhet och mitt bolag hade avtal med anticimex så jag behövde bara ringa så kom dom. Kolla upp det för då kan du ju kanske få råd å så av dem. Men man blir verkligen äcklad av att ha dom i sitt hem :( Kryper i hela kroppen. Lycka till!

• vackrastarflow

Nyfiken gul skrev 2008-12-13 23:10:17 följande:

det hjälper tyvärr inte om man har otur , dom kan ligga där man inte ser dom också.. jag hittade fullt med mjölbaggar BAKOM ett köksskåp som vi skruvade ner när vi renoverade i köket, dom kryllade längs med listerna i köket.. anticimex fick komma o spruta från golv till tak o utrota skiten..
    usch fy *ryser*
    har aldrig haft mjölbaggar, men nån pälsänger nån gång. tyvärr är det ju så lite man kan göra för att förhindra dem...
  • thissan

Vilka kryp det än gäller så handlar det oftast om 2 veckor innan äggen kläcks. Därför kan de dyka upp om och om igen hur mycket man än försöker hålla rent.
    Ett tips om man inte orkar ringa anticimex är att städa ordentligt och köra Radar längs ALLA lister och i ALLA skåp och skrymslen och sen upprepa samma sak en gång i veckan i ungefär en månad. Om krypen inte hunnit etablera sig ordentligt så hjälper det nog.

• carro 81

Hur vet man om dom har hunnit etablera sig? Vi hade inte så jättemånga tror jag, kanske mellan 15-20 sammanlagt. Har börjat gå igenom resten av köket med men inte hittat några fler ännu så jag hoppas vi har "tur". Våran hyresvärd har avtal med anticimex så tror jag ska ringa och rådfråga dom imorgon iaf, höra vad dom tycker.
    Hehe ser jättetomt ut därinne nu, även om vi har handlat en del idag. Och det som finns ligger i täta burkar med lock eller med plastpåsar runt. Ska försöka gå igenom där sedan igen och kolla så det inte har kommit något mer. Lägger alla olika sorterna ägg?

• Isabelles85

Men vad bra!

MEn släng verkligen allt du hade innan..det hade jag gjort, lägg dme inte i burkar..köp nytt o lägg i burkar...
    hoppas det löser sig!

Ja tycker du borde göra en sanering iaf, de kan ha musat sig in bvland listerna eller under skafferierna, de sysn inte alltid, men de finns där ;)

• en glad

Kryp är inte kul, men är de farliga? Nej, inte alls .... ta det lungt. Frys lite då och då allt som verkar "osmittat" och använd det sedan .... Mott (som vi fått in via fågelfrön) är inte giftiga på något sätt .... men de älskar, choklad, nötter, ris, havregryn, te mm

• carro 81

Nja äta det som fanns i skafferiet vill jag nog inte. Men har sparat konserver iaf. Resten är köpt nytt, det är det som ligger i burkar och sådant.

• Lillasysters

Min kompis har haft problem med pålsänger larven,,,,hon hade anticemex hos sig och dom sa till henne att tvätta kläderna för dom äter på kläderna,,,,,och visste ni att pälsänger larven kommer ute ifrån fåglarna,,,dom förökar sig och ni som har såna ta gärna en extra koll under golv listerna för där trivs dom bra.

• Nyfiken gul
    Lillasysters skrev 2008-12-27 21:43:13 följande:
    Min kompis har haft problem med pålsänger larven,,,,hon hade anticemex hos sig och dom sa till henne att tvätta kläderna för dom äter på kläderna,,,,,och visste ni att pälsänger larven kommer ute ifrån fåglarna,,,dom förökar sig och ni som har såna ta gärna en extra koll under golv listerna för där trivs dom bra.
    japp!!

och därmed påminner jag också om alla kattägare att kolla sina kissar när dom springer ut och in... allehanda möss, sorkar, fåglar och annat läbbigt kan ha gud vet vad på sig i fjädrar o päls och kan "fröa" av sig inomhus den korta stunden katten har djuret inne....

så pass opp på kattens små presenter!!
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Larv i skafferiet!