• carro 81

Larv i skafferiet!

Idag när jag skulle laga lunch upptäckte jag en larv i ett pastapaket. Vet inte vad man ska göra nu, kan det vara någon sorts skadedjur? Mår illa bara jag tänker på det men har försökt kolla lite och inte sett något mer. Någon som har haft larver i skafferiet och har något tips? Som det känns nu kommer jag ju inte vilka äta något av det som finns där inne och det finns MASSOR av mat. Tycker att vi har hållt det rent och fräscht och ändå blir det såhär. Vad ska man göra?

• Svar på tråden Larv i skafferiet!
  • thissan

Det kan vara pälsängrar också. Man hittar ofta spår efter dem i form av skal som de ömsat.
    Dem har jag råkat ut för. De SKA ju hålla sig mest till garderober och textilier och sånt men de rackarna gilla rskafferier och kryddskåp och sånt också. Kolla hur det ligger till under kyl, frys och spis och liknande, ofta kan de ligga där och mumsa sig feta och äckliga.

• vackrastarflow

ska man ta hem Anticimex för att man har mjölbaggar? Det är väl bara att kasta och skura ur?

• Nyfiken gul
    vackrastarflow skrev 2008-12-13 21:36:38 följande:
    ska man ta hem Anticimex för att man har mjölbaggar? Det är väl bara att kasta och skura ur?
    det hjälper tyvärr inte om man har otur , dom kan ligga där man inte ser dom också..

jag hittade fullt med mjölbaggar BAKOM ett köksskåp som vi skruvade ner när vi renoverade i köket, dom kryllade längs med listerna i köket.. anticimex fick komma o spruta från golv till tak o utrota skiten..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • carro 81

Haha ja fy vad äckligt det är med sådant här, hoppas vi slipper det någon mer gång. Ingen aning vad det var riktigt, men nu är det dammsuget och urskurat iaf. Imorgon blir det handling och sedan blir det täta burkar till allting. Usch, ryser i hela kroppen. Känns ju som det kryper överallt efteråt.
    Ingen aning exakt vad det var men får hoppas dom håller sig borta nu.
    Tack alla som har svarat.

• Nyfiken gul
    carro 81 skrev 2008-12-13 23:12:17 följande:
    Haha ja fy vad äckligt det är med sådant här, hoppas vi slipper det någon mer gång. Ingen aning vad det var riktigt, men nu är det dammsuget och urskurat iaf. Imorgon blir det handling och sedan blir det täta burkar till allting. Usch, ryser i hela kroppen. Känns ju som det kryper överallt efteråt.Ingen aning exakt vad det var men får hoppas dom håller sig borta nu.Tack alla som har svarat.
    inte för att vara taskig men kolla ordentligt i resten av köket också.. kryddhyllan är typiskt gömställe för flera invånare - allra helst om man har kryddorna BAKOM hyllan till spisfläkten...

kolla också brödburkar och bakom micron!
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • carro 81

Nyfiken gul skrev 2008-12-13 23:14:50 följande:

inte för att vara taskig men kolla ordentligt i resten av köket också.. kryddhyllan är typiskt gömställe för flera invånare - allra helst om man har kryddorna BAKOM hyllan till spisfläkten... kolla också brödburkar och bakom micron!
    Usch vad äckligt. Det ska jag absolut göra. Vet inte om man ska ringa hyresvärden på måndag ändå? Om inte annat för att meddela ifall det kan sprida sig i huset? Jag vet ingening om sådant här. Lägger alla olika sorterna ägg? Usch, orkar inte mer ikväll iaf men måste kolla så snart som möjligt känner jag.
  • namera

Jag har fångat (läs: dammsugit upp) mjölbaggar som hållt på och försökt gömma sig bakom TAKlisten. Mitt tips är att ni storstädar hela köket - såväl mjölbaggar, mott som pälsängrar har en tendens att inte hålla sig till ett skåp.

• Hallonröd
    thissan skrev 2008-12-13 21:35:33 följande:
    Det kan vara pälsängrar också. Man hittar ofta spår efter dem i form av skal som de ömsat.Dem har jag råkat ut för. De SKA ju hålla sig mest till garderober och textilier och sånt men de rackarna gilla rskafferier och kryddskåp och sånt också. Kolla hur det ligger till under kyl, frys och spis och liknande, ofta kan de ligga där och mumsa sig feta och äckliga.
    Ja men det finns en köksvariant också...fläskänger....ser ungefär lika dan ut.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • carro 81

namera skrev 2008-12-13 23:19:13 följande:

Jag har fångat (läs: dammsugit upp) mjölbaggar som hållt på och försökt gömma sig bakom TAKlisten. Mitt tips är att ni storstädar hela köket - såväl mjölbaggar, mott som pälsängrar har en tendens att inte hålla sig till ett skåp.
    Okej bäst att göra det då. Får ta en heldag snart framöver. Tack för ditt svar.
Svar på tråden Larv i skafferiet!