• Långväntan

    Vad fick ni för svar på spermaprovet?

    Hej. jag undrar vad ni fick för svar på era sambos spermaprov? Hur många spermier hade dom per ml?

  • Svar på tråden Vad fick ni för svar på spermaprovet?
  • Gryntroll

    halloj, jo min har lämnat sperma prov men vi fick inte några siffror i resultatet. Det stog bara att det var normalt antal och normalt antal som rörde sig.

    Den remitterande läkaren hade däremot fått det verkliga resultaet men när han ringde upp var mannen så skärrad att han inte riktigt vet vad som sas i det telefonsamtalet, och minns minst av allt siffrorna som sades

    Däremot var det inte någon procent "ideal" spermie... så nu väntar fler prov.

  • Blomsteröga

    Vi fick inte heller några siffror. De sa bara att det var okej.

  • Gryntroll

    Kan tycka att det är lite tokigt att de skickar ut provsvar utan siffrorna.

    Tycker att det hade varit bättre om man fick det som ex hälsokontrollens resultat, sina egna i en kolumn och riktvärdena (intervall) i en annnan så att man vet vad man ska förhålla sig till.

    Sedan är det klart att en genomgång med läkaren helt klart är det bästa, men att få det skriftigt ger så mycket mer. Helt förklarligt så är man ju lite skärrad och nervös i sånna här sammanhang...

  • mysis123

    vi fick höra att 25% var duktiga simmare.jag blev orolig men då sa vår doktor att de räcker ju med 1% för att de ska bli bebis.
    lycka till

  • Blomsteröga
    Gryntroll skrev 2008-12-22 15:24:15 följande:
    Kan tycka att det är lite tokigt att de skickar ut provsvar utan siffrorna. Tycker att det hade varit bättre om man fick det som ex hälsokontrollens resultat, sina egna i en kolumn och riktvärdena (intervall) i en annnan så att man vet vad man ska förhålla sig till.Sedan är det klart att en genomgång med läkaren helt klart är det bästa, men att få det skriftigt ger så mycket mer. Helt förklarligt så är man ju lite skärrad och nervös i sånna här sammanhang...
    Ja det vore klokt.
    Jag tycker att det är lite dåligt att dom håller inne med siffrorna. Jag vill gärna veta resultatet i siffror och inte att det bara är okej. Jag kan i och för sig begära ut journalerna, men de kunde gott ha skrivit ut siffrorna i brevet tycker jag. Sjukvården är så himla rädda för att man ska misstolka, men jag vill ha så mycket fakta som möjligt. Det är ju min kropp det handlar om. 
  • Mulle77

    Vi fick också bara beskedet att det var bra inga siffror eller så.


    När blir det vår tur?
  • lilla my2

    Vi fick veta att min man hade 4 miljoner dugliga spermier men det behövs minst 36 miljoner-40 miljoner för att det ska vara "normalt" och lätt för att få barn, under denna summa räknas man som mer eller mindre benägen att få barn på egen hand!

    Vi gjorde då en provrörsbefruktning och vår dotter föddes 2005! Det hände sen ett och ett halvt år senare att jag blev gravid naturligt och vår son föddes 2007! Jag är helt säker på att det var bisolvon som hjälpte oss!

    Bisolvon är ett receptfritt läkemedel som finns på apoteket och det finns inga som helst vetenskapliga bevis eller forskning som visar att detta hjälper- för det är oetiskt att forska på sånt!

    Bisolvon gör slemhinnorna i kroppen tunnare och då blir det lättare för spermierna att simma igenom slemhinnorna och nå fram till ägget! Då de dessutom är så få, får de lättare att komma fram och behöver inte så många "kompisar" som hjälper till och gör vägar!

    Jag åt bisolvon en månad för vi byggde om på övervåningen och vi hade massa damm hemma så jag kräktes tom pga dammet! Den månaden hade vi sex en gång och vår son blev till! I sju år hade inget hänt- utan preventivmedel alla gånger men denna gång räckte en gång!

    Detta är ingen metod som jag vill lura i någon barnlös att det fungerar! Men för oss gjorde det så och jag har förstått efteråt att det har fungerat för fler! Vill som sagt inte lura in någon i falsk tro!!! Vill bara berätta vår historia!

  • Långväntan

    lillamy2- Vad kul det måste ha känts att du blev gravid efter en provrörsbefruktning. Ska prova bisolvon för det har jag hemma. men jag har i tabletter. vad hade du?

  • lilla my2

    Jag hade också tabletter! Jag åt i en månad varje dag pga byggdamm! Det är rätt "vanligt" att folk blir gravida efter de har gjort en provrörsbefruktning, men då har "felet" oftast inte upptäckts hos paret. I vårt fall så sa läkarna till oss rakt ut att det fanns inte en chans att vi skulle kunna få barn av oss själva! Därför tror jag att bisolvonet hjälpte spermierna!

Svar på tråden Vad fick ni för svar på spermaprovet?