• Mercedes

Operera ut visdomstand i morgon!! Hjälp

I morgon 8.40 på morgonen ska jag operera ut en visdomstand uppe.
    Den växer snett ut mot kinden och sitter liksom ovanför tandraden..
    Har väntat på denna op i 9 mån men nu börjar jag bli nervös som fan
    Fattar inte hur de ska kunna komma åt tanden överhuvudtaget liksom när den sitter så. Går ju inte att gapa så stort när den sitter på sidan!!
    Kan man få lugnande om det blir för hemskt eller ska man sagt till om det innan?
    Ursch, jag mår redan illa..
    Finns det någon som har nåt lugnande att säga!
    Tanden är bara framme litegran så de måste skära upp tandköttet med

• Svar på tråden Operera ut visdomstand i morgon!! Hjälp
  • Mercedes

Tack, känns lite bättre nu faktiskt!
    Läste om de som fått skador så de tappat känseln i tungan och läppen!
    Ok, vet att man inte ska läsa om sånt men..
    Så då blev jag orolig för det också!
    Men det känns ju skönt att veta att det kanske inte är så vanligt i överkäken då!

• fluortanten

Förstår att det är lätt att fastna för "skräckhistorier". Man vet ju kanske heller inte hur ovanligt det faktiskt är med besvär. Kan väl generellt säga att om man mot förmodan få efterbesvär så är det i större utsträckning efter operation av underkäkens visdomständer i så fall, inte överkäkens.

Känselbortfall i tungan och läppen är OTROLIGT ovanligt och händer BARA vid ingrepp i underkäken (då oftast vid operation av knepigt placerade underkäksvisdomständer). Alltså inget att oroa sig för när det gäller din tand!
    Lycka Till!

• oxytocin

nadja84 skrev 2008-12-14 10:30:11 följande:

Just d man måste ta 2st 500mg alvedon för att få samma effekt som citodon sa hon på apoteket
    Eh nej! Det är ju kodein i Citodin, vilket omvandlas till MORFIN i kroppen, så det är inte på långa vägar lika effektivt att äta enbart paracetamol/Alvedon.
  • oxytocin

Menade Citodon, inte Citodin! Eller Panocod, det är samma verksamma substans i dem.

• Mercedes

Tack för svaren!
    Ska göra mig klar och åka och jobba snart!
    Skriver i morgon hur det gått!
    Kramar

• Sweetie82

Gutegirl: hmm.. jag har alltid trott att Ipren innehåller paracetamol Man lär sig nåt nytt varje dag

• nadja84
    Mercedes skrev 2008-12-14 11:12:50 följande:
    Tack, känns lite bättre nu faktiskt! Läste om de som fått skador så de tappat känseln i tungan och läppen! Ok, vet att man inte ska läsa om sånt men.. Så då blev jag orolig för det också! Men det känns ju skönt att veta att det kanske inte är så vanligt i överkäken då!
    Är inte så stor procent som tappat känseln sa min tandläkare
    Det är om tanden sitter illa till i nervkanalen på underkäken det är störst chans.
    Lycka till imorgon
  • Mercedes

Hej alla!
    Nu är jag hemma igen!
    Kirurgen var jättetrevlig och även sköterskorna var sååå snälla och gulliga.
    Jag fick bedövning som inte kändes, vet inte hur han gjorde för sist gjorde beövnngen så himla ont att tårarna kom. Men nu kändes inget
    Sen började han pilla vid tanden och efter en liten stund säger dom att tanden är ute!
    De borrade inte eller nåt sånt utan allt gick snabbt och lugnt!
    Är så tacksam att jag kom till så trevlig och duktig personal!
    Nu siter jag här och bedövningen är fortfarande kvar så än är det lugnt iaf
    Får se hur det känns sedan!
    Skickade karln till apoteket för att köpa nåt att skölja med, tandläkaren sa inget om det och jag glömde fråga, men nåt ska man väl skölja med ett par dar med va?
    Priset för operationen blev 1400kr tack vare det var på folktandvården!
    Om jag hade måsta till sjukhuset hade det blivit lite dyrare!
    Känns så skönt att det är gjort, har gruvat i månader för detta.

• oxytocin

Mercedes: Vad skönt att det gick bra! När jag opererade mig sköljde jag inte med någonting. Jag blödde 2-3 "tussar" och sen inget mer. Men det är ju så himla olika. Jag är glad över att jag har abonnemang på FTV, för jag har lagat 4 hål, opererat ut 2 visdomständer och lite annat på mindre än ett år, och det kostade ju inget extra... hade blivit en dyrsmäll annars.

• Mercedes

oxytocin: oj det var många ingrepp på bara ett år! Hoppas du klarar dig ett bra tag nu då
    Jasså, du behövde inte skölja. Kanske jag får ringa och höra hur jag ska göra, men de sa inget alls om det.
    Det enda han sa var att jag kan ta alvedon idag om det blir besvärligt!
    Jag tog två st nu eftersom jag känner att bedövningen börjar släppa lite

• oxytocin

Ja 4 hål var mycket för att vara jag. Men jag små-åt och tröst-åt så himla mycket när jag var gravid och det straffade sig sen...

• Maddisen80
    Svar på #41
    lycka till idag,det kommer gå bra ska du se mercedes ,jag opererade bort en visdomstand och en cysta på tandköttet och en annan tand, det gick bra, du får ju bedövningsprutor.
  • gutegirl
    Mercedes skrev 2008-12-15 11:29:41 följande:
    Hej alla! Nu är jag hemma igen! Kirurgen var jättetrevlig och även sköterskorna var sååå snälla och gulliga. Jag fick bedövning som inte kändes, vet inte hur han gjorde för sist gjorde beövnngen så himla ont att tårarna kom. Men nu kändes inget Sen började han pilla vid tanden och efter en liten stund säger dom att tanden är ute! De borrade inte eller nåt sånt utan allt gick snabbt och lugnt! Är så tacksam att jag kom till så trevlig och duktig personal! Nu siter jag här och bedövningen är fortfarande kvar så än är det lugnt iaf Får se hur det känns sedan! Skickade karln till apoteket för att köpa nåt att skölja med, tandläkaren sa inget om det och jag glömde fråga, men nåt ska man väl skölja med ett par dar med va? Priset för operationen blev 1400kr tack vare det var på folktandvården! Om jag hade måsta till sjukhuset hade det blivit lite dyrare! Känns så skönt att det är gjort, har gruvat i månader för detta.
    Grattis! Tänk nu på att inte peta i såret, det kan bli en gråaktig geggig beläggning över hålet och det är sårskorpan. Den måste sitta kvar.
    Om du vill kika på hur min mun såg ut efter att jag drog en kindtand i somras finns en bild i min blog
    Jag ska sätta in en guldtand där sedan
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Mercedes

gutegirl: huuuu, tur att jag inte ser mitt hål så tydligt blir coolt med guldtand!

• oxytocin

Maddisen80 skrev 2008-12-17 10:10:52 följande:

Mercedes hur gick de med op ?
    Se inlägg #49...
  • Maddisen80

usch vad dyrt de var ,jag slapp betala för jag har grönt kort :9 hade frikort, egentligen skulle kirurgen sagt åt dig att du skulle ha hexident för absolut inte listerin eller en annan stark sort

Svar på tråden Operera ut visdomstand i morgon!! Hjälp