• MammaBrink

Järntablett...När?

Har börjat med järntabletter, men när brukar ni ta dem? Alltså till frukost eller till kvällen..? Eftersom järnet inte tas upp av viss mat o dryck, tänker jag på. Brukar ta till frukost, men sen dricker jag choklad o det ska visst inte ta upp järnet?????
    Ville bara höra hur ni andra gör!

Kram Godisgris

• Svar på tråden Järntablett...När?
  • Peztis

Har för mig det bästa är på kvällen i smaband med måltid men det viktigaste är ju att du överhuvudtaget tar dem!

Jag har vanan att at vitamineraltabletter på morgonen så valet var ju enkelt, hade aldrig kommit ihåg på kvällen...

• ruffe4

Det är mjölken du har i chokladen (förmodar att det är oboy du menar) som gör att kroppen har svårt att ta emot järnet. Drick apelsinjuice till iställen Vitamin C och järn är en bra kombination

• Belana

Så rätt, ta dem absolut inte med mat som är mjölkbaserad, de försämrar kroppen supptag av järn. Så chokladmjölk går inte att dricak till (däremot vattenchoklad utan mjölk går ju bra).
    Jag tar mina på kvällen innan jag lägger mig. 1 niferex och 4 hemofer + massor av c-vitamin samtidigt. Vitamin c förbättrar kroppens upptag av järn. Så nu har mitt järnvärde gått upp till 110!!! (legat på 95-99 innan i 2 månader) Jag får lite halsbrännekänsla av det, men det går att hantera.

När jag bara tog 1 niferex om dagen (utan att äta mat och utan att ta vitamin samtidigt) så fortsatte det minska för mig, ökade inte på 2 månader.

• Magica deHex

Tänk vad det där med järn får folk att reagera olika?! Jag har tagit Niferex en gång om dagen sedan v25 (v37 nu) och i princip alltid tagit dem i samband med att jag masar mig upp för att kissa första eller andra gången varje natt . Detta innebär att jag max har druckit ett glas vatten till (för att hindra svullnader i fötterna på morgonen, inte för tablettens skull'). Har inte upplevt halsbränna och järnvärdet är stabilt mer eller mindre. Men å andra sidan tror jag att jag hade tur som motade Olle i grind. Hade redan från början relativt bra b-värde och tillät det aldrig att sjunka....

• Belana

Ja, mota Olle i grind är klokt, börjar det falla lite ska man börja direkt. Men det kan falla fort också, jag föll från 119 till 99 mellan 2 BM-besök.

• stina ärtan

Min bm sa att det var bäst att ta på kvällen eftersom man inte äter något på några timmar då och där med slipper man ju tänka på vad man stoppar i sig på dagen. Men har man problem med att komma ihåg det är det ju värre, ett tips är att ha tabletterna bredvid tandborsten! Jag har fått Ercofer, nån som äter dom?

• Dizzi

Ja, jag har också ercofer. Jag har för mig att det står att man inte ska ta dem i samband med mat, så jag har försökt ta dem mitt mellan två måltider, dvs kanske två timmar efter frukost eller lunch. Men det var ju en utmärkt idé som stina ärtan skrev, att förvara dem vid tandborsten, det ska jag börja med! Sen finns det ju inget som är så viktigt som att dricka ordentligt med vatten till tabletten, annars blir man hård i magen.

• MammaBrink

Tack för alla svar!! Det får bli på kvällen hädanefter.

Svar på tråden Järntablett...När?