• Rulle06

Ont i händer o svullna fingrar... Reumatiskt?

Har i ca 10 års tid inte klarat av att skala potatis, då fingrarna som jag håller potatisen med, låser sig.
    Varje morgon vaknar jag och är svullen om fingrarna. Är även öm o har en otäckt krypande känsla i fingrarna. Har även ont i fötterna, svårt att gå ner för trappen. Upptäckte i somras att jag har en knöl på insidan av ena foten. Detta röntgades men såg normalt ut...
    Är svullen och öm i fingrarna i stort sett hela dagarna. Medans fötterna besvärar mig bara på morgonen.

Kan detta vara något som är reumatiskt? Någon som känner igen sig.
    Reumatism finns på mina bägge föräldrars sidor..
    Hoppas o tackar för svar.

• Svar på tråden Ont i händer o svullna fingrar... Reumatiskt?
  • suset

jag har samma med alla mina leder, ta kontakt med din läkare och be dom göra en utredning så du får det svart på vitt vad det är. Först då kan du få hjälp med medicin.

• Rulle06

Har du genomgått en utredning? Vad visade den? Är det bara blodprov att lämna eller?
    Tack för ditt svar.
    Fler som har något att säga?

• Tecken

Min första tanke, när jag läste TS, var: gikt. Ta kontakt med din vårdcentral för utredning.

• Björnmossa

Mina släktingar hade så och de har blivit helt bra av att gå över till vegetarisk kost (de äter mejeri, ägg och fisk/skaldjur).

Prova ett par veckor och se om det funkar för dig med!

• Rulle06

Tecken: Ska söka lite om gikt o se vad det visar.
    Trodde bara att gikt satte sig i tår...

Vegetarisk kost skulle jag aldrig klara av, tyvärr..

• Björnmossa
    Rulle06 skrev 2008-12-15 17:31:59 följande:
    Vegetarisk kost skulle jag aldrig klara av, tyvärr..
    Du gör som du vill förstås, men jag skulle ha testat och se om det funkar. Rättelse, jag tror att jag också kommer utveckla det här så jag räknar med att jag kommer testa och se om det funkar. I så fall är det synd, men det blir som att ha en allergi och då är det ju så.

Men allt beror förstås på hur svåra besvär man har!
  • Kulta17

Jag hade gått till läkaren. De kan med ett blodprov se om du har förhöjda värden i ditt blod. Om du sedan behöver skickar de dig vidare till reumatolog. Om det inte är reumatism kan det ju vara något annat och då får du svar på det.

Har själv varit hos reumatologen då mitt blod påvisade förhöjningar efter min graviditet. De röntgade mig mm. Går nu på kontroll en gång i halv året. Mycket bra läkare. Just nu har jag inte ont, men hade ont i fingrar och fötter.

• Tecken
    Rulle06 skrev 2008-12-15 17:31:59 följande:
    Tecken: Ska söka lite om gikt o se vad det visar. Trodde bara att gikt satte sig i tår...Vegetarisk kost skulle jag aldrig klara av, tyvärr..
    Nej, gick kan sätta sig i flera leder, än bara de vid tårna: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
  • Tecken

Äsch, stavade ju fel... Suck. gick = gikt.

• Rulle06

Idag har jag varit duktig o ringt o bokat tid till läkaren. Sköterskan tyckte oxå att det lät som något reumatiskt, av det jag beskrev.
    Så nu blir det ca 2 veckors väntan.

Svar på tråden Ont i händer o svullna fingrar... Reumatiskt?