• Rulle06

Ont i händer o svullna fingrar... Reumatiskt?

Har i ca 10 års tid inte klarat av att skala potatis, då fingrarna som jag håller potatisen med, låser sig.
    Varje morgon vaknar jag och är svullen om fingrarna. Är även öm o har en otäckt krypande känsla i fingrarna. Har även ont i fötterna, svårt att gå ner för trappen. Upptäckte i somras att jag har en knöl på insidan av ena foten. Detta röntgades men såg normalt ut...
    Är svullen och öm i fingrarna i stort sett hela dagarna. Medans fötterna besvärar mig bara på morgonen.

Kan detta vara något som är reumatiskt? Någon som känner igen sig.
    Reumatism finns på mina bägge föräldrars sidor..
    Hoppas o tackar för svar.

• Svar på tråden Ont i händer o svullna fingrar... Reumatiskt?
  • Kulta17

Lövnäs: Bra att du ringde. Bättre at få det utrett. Inget kul att gå runt och ha ont.

• Kulta17

Lövnäs: Bra att du ringde. Bättre at få det utrett. Inget kul att gå runt och ha ont.

• Rulle06

Om 1 timme ska jag till läkaren. NERVÖS!!!

Har dock mått lite bättre sista veckan. Fingrarna är nu bara svullna ibland. Inte 24 timmar per dygn. Fast jag har ff lika ont.
    Får se vad läkaren säger o tycker.

• Rulle06

Idag kom provsvaren.
    Allt ser normalt ut. Varför har jag då så här ont är så svullen??
    Ska ringa läkaren på onsdag o fråga hur vi kan gå vidare. Vill inte må så här längre.

• Anettan73

Hej hej.

Jag har med problem med händer o fötter. VAr sjukskriven i 6 månader. Fick inte jobba iom jag har ett stående o gående jobb. Nu jobbar jag fullt igen då jag måste söka nytt jobb kan ju inte vara sjukskriven då ju. Äter smärtstillande varje dag jag ´jobbar eller så kan jag knappt gå när jag kommer hem. Helt sjukt. Har haft problem i 6 år med mina fingrar och även det har blivit värre. Nu kan jag inte bäre en tung icakasse utan att jag nästan tappar påsen av smärta...

Jag har tagit blodprov men det visar inget

• Rulle06

Oki, vad tråkigt att du är så dålig!
    Jag känner mig lite som att jag kanske känner efter för mycket, när blodproven inte visar något. Men på morgnarna har jag så ont att jag inte bär ner dottern om m2b är hemma när hon vaknar. Klarar knappt av att fixa hennes frukost, o jag har fått mer ont sen jag var o tog proverna, men jag får försöka stå ut ett tag till o se om det blir bättre eller sämre.
    Kan inte förstå att du orkar med att jobba om du har så ont... Varför kan du inte vara hemma o vara sjukskriven när du söker nytt jobb?
    Ha det så bra du kan!
    Mvh. Madeleine

• Anettan73

I dessa tider tror jag knappast att någon vill anställa en sjukskriven 3 barnmamma..

• Rulle06

Nej det är sant, men jag tror inte heller att någon vill anställa någon som har så ont att hon går på värktabletter dagligen för att klara av vardagen... *styrkekramar*

• jennie1980

Men det är ju inte alltid reumatiska sjukdommar visas på blodprov så de borde ju kolla vidare. Har du fått röntga händer och fötter?

Jag fick ont i mina leder efter min förlossning. Fingerleder svullnade upp även knogar och handleder. Har röntgat fötterna och har förändringar på skellettet. Så jag har reumatism. Men det visade inte heller på blodprov först.

• Anettan73

jennie1980 skrev 2009-02-25 21:57:02 följande:

Men det är ju inte alltid reumatiska sjukdommar visas på blodprov så de borde ju kolla vidare. Har du fått röntga händer och fötter?Jag fick ont i mina leder efter min förlossning. Fingerleder svullnade upp även knogar och handleder. Har röntgat fötterna och har förändringar på skellettet. Så jag har reumatism. Men det visade inte heller på blodprov först.
    Röntgat fötterna då dom trodde att jag hade hälsporre. Fastän jag sade att jag inte hade ont mitt i hälen.

Där såg dom inget. Men dom kollade iofs bara om jag hade hälsporre.
  • Anettan73

Jag ska ringa läkaren imorrn vid 8. För att få en tid hos honom igen så att vi kan se hur vi kan göra...

JAg pallar inte mer. Är sååå jävla drygt att känna sig som 80 när man inte ens kommit halvvägs dit...

• Rulle06

Jennie1980: Mina fötter är röntgaden dock av en annan anledning. Men det kan absolut vara något att ta upp vid nästa läkarbesök, att de kollar om det är något reumatiskt.
    Tack för tipset!

• jennie1980

Men det behöver ju inte visas på röntgen heller. Men försök få en remiss till rematologen. När mina händer var som värst fick jag kortison sprutor i handlederna hjälpte jätte mycket. Hade svårt att bära min nyfödda lilla plutt. Men mina leder var svullna så de såg det på det.

Jag hade lite tur som fick en läkare på vårdcentralen som jobbat på reumatologen

• Anettan73
    jennie1980 skrev 2009-02-25 22:26:05 följande:
    Men det behöver ju inte visas på röntgen heller. Men försök få en remiss till rematologen. När mina händer var som värst fick jag kortison sprutor i handlederna hjälpte jätte mycket. Hade svårt att bära min nyfödda lilla plutt. Men mina leder var svullna så de såg det på det.Jag hade lite tur som fick en läkare på vårdcentralen som jobbat på reumatologen
    När jag fick mitt andra barn fick jag med kortison i handlederna och AJ vad ont det gjorde. Men efter 2 dagar var det bra mycket bättre. Sen har det blivit värre o värre. Jag ha r inte direkt "tjocka" svullna fingrar. Jo ibland men inte alltid. Jag ahr strl 17,5 i min vigselring och det är inte farligt. Ibland har jag iofs svårt att få av den när jag ska tvätta händerna o torka där ringarna sitter. Kvällarna är nästan värst. När jag knyter näven så gör det ont. mest i hö. När jag skulle vara duktig o gå med stavarna så domna höger hand efter max 10 min. Sen vart jag liggandes resten av em så gott som av smärta, ändå har jag riktiga promenadskor...
  • jennie1980

Ja kortison sprutorna gjorde grymt ont men så skönt efteråt.

Fick du problemen efter din graviditet? Undrar därför att det tydligen är vanligt med reumatism att det "blommar" ut efter förlossning

• Björnmossa

Att du inte testar med vegetarisk kost i en vecka... Jag säger inte att det säkert kommer funka, men jag känner flera med liknande symtom som blivit helt bra igen.

• Anettan73

Har varit på vc idag o tagit prover. Fick pratat med min läkare och han ställde en himla massa frågor. Slutsatsen var att detta kan bero på ämnesomsättning. Att den är rubbad. Jag har ju en del övervikt coh nr görs aldeles försällan och det kan bli så här då. Saknar B12 iblodet bla...
    Får se vad proverna ger för svar. Tar ca 1 v...

Svar på tråden Ont i händer o svullna fingrar... Reumatiskt?