• Hädvigg

färg i köket?

Vi håller på och renoverar och väntar just nu på våra nya köksskåp. De kommer att vara vita (matta), mörggrå bänksskiva, mörkgrått golv.

Nu är frågan, vad ska resten av köket vara för färg???

Fram med era Idéer, åsikter och bilder!

(snälla)

• Svar på tråden färg i köket?
  • Marie IE B

Låter som vårt kök, bortsett från golvet. Våra luckor är helt släta, vitmålade med S-0500-N, vi har en mörkgrå bänkskiva och som stänkskydd har vi glas. Våra vitvaror är vita och vi har dessutom vita möbler OCH vitmålade väggar. Bilder finns i mitt galleri.

• Hädvigg

Tack, Marie IE B!

Ert kök är jättefint! Jag hade tänkt mig vita vägggar från början och mörkgrått kakel, men nu när vi måste bestämma oss blev det svårt. Därför försöker jag hitta olika alternativ så jag kan jämföra lite och fundera på vad vi vill ha. I inredningstidningar är det oftast antingen eller, endera ett helvitt kök eller massor med färg. Inga "lagom" alternativ.

Flera bilder eller förslag?

• K a j s a s

Jag skulle valt vitt och satsat på lite attiraljer med färg istället. Pappelina-matta med lite färg, släta gardinkappor i matchande färg osv..

• Hädvigg

kajsas

lite den linjen var jag inne på, min man vill gärna ha någon färg, så jag tänkte jag skulle kolla alternativen.

Bör det vara samma vita färg som på skåpen, tro? Eller kan man sätta in en lie mjukare vit färg, börjar det se underligt ut?

• K a j s a s
    Hädvigg skrev 2008-12-16 17:36:29 följande:
    kajsaslite den linjen var jag inne på, min man vill gärna ha någon färg, så jag tänkte jag skulle kolla alternativen.Bör det vara samma vita färg som på skåpen, tro? Eller kan man sätta in en lie mjukare vit färg, börjar det se underligt ut?
    Vi har tvärtom i vårt kök. Lite mjukare vit på kösluckorna och vitare vit på väggarna. Ger lite liv med olika vita nyanser. Det enda man ska tänka lite på tycker jag är tt inte blanda in alltför mkt gult i det vita. 0500-N är en skönt bruten vit, lite åt det grå hållet men upplevs helt vit. Tar du 0502-Y så får du mer gult i och kan upplevas lite nikotingul, vilket jag inte gillar.
  • oxytocin
    K a j s a s skrev 2008-12-16 18:48:21 följande:
    Vi har tvärtom i vårt kök. Lite mjukare vit på kösluckorna och vitare vit på väggarna. Ger lite liv med olika vita nyanser. Det enda man ska tänka lite på tycker jag är tt inte blanda in alltför mkt gult i det vita. 0500-N är en skönt bruten vit, lite åt det grå hållet men upplevs helt vit. Tar du 0502-Y så får du mer gult i och kan upplevas lite nikotingul, vilket jag inte gillar.Vi har S 0502-Y i vårt sovrum, och det ser vitt ut, inte alls gult. Och då har vi ändå sydväst-läge på det rummet.
  • K a j s a s

oxytocin skrev 2008-12-16 19:23:14 följande:

K a j s a s skrev 2008-12-16 18:48:21 följande:
    Vi har S 0502-Y i vårt sovrum, och det ser vitt ut, inte alls gult. Och då har vi ändå sydväst-läge på det rummet.
    Var det länge sedan ni målade eller nyligen? För de har nämlöigen ändrat doseringen av gult i den. Tidigare var den mkt bättre än den är nu.
  • oxytocin

K a j s a s skrev 2008-12-16 19:29:39 följande:

oxytocin skrev 2008-12-16 19:23:14 följande:
    Var det länge sedan ni målade eller nyligen? För de har nämlöigen ändrat doseringen av gult i den. Tidigare var den mkt bättre än den är nu.
    Hur då ändrat doseringen? 0502-Y betyder ju att färgen innehåller 2% gult.
  • K a j s a s

oxytocin skrev 2008-12-16 19:36:52 följande:

K a j s a s skrev 2008-12-16 19:29:39 följande:
    Hur då ändrat doseringen? 0502-Y betyder ju att färgen innehåller 2% gult.
    nej alltså när de gjorde om systemet och satte dit ett S framför färgerna så hände ngt med den vita färgen. Det sa min färghandlare till mig och jag har hört flera som instämmer. Men vad vet jag?
    05052-y är ju en vit färg som väldigt många väljer. Själv väljer jag hellre 0502-n som känns renare.
  • Hädvigg

Tack till alla er som svarat

Fler är förstås välkomna att bidra med åsikter och bilder, om de vill!

Jag ska ta en tur och kika på färger i helgen.

• Hädvigg

Kajsas

Vilket vackert hem ni har!

• Lillasysters

Låter som vårt kök,,,,mörka bänkar ,vit kakel,håller att på lägga vårt mörk gråa golv,och väggarna hade jag tänkt mig mer i äggskalsfärg eller helt vita,,,och ek möbler.svarta linne gardiner,,,,men färgen på väggen är inte helt bestämd ännu,,,vill ha en fondvägg vid matbordet,,,,o då har jag funderat på en ljus varm terrakotta färg,,,,,,
    Vi har vit kyl o frys men sen diskmaskin osv är i rostritt.

ni får gärna kommentera och ge råd vilka färger som blir snygga....

Ska försöka att lägga in bild på mitt kök också

Svar på tråden färg i köket?