• Jen nifer

Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?

Någon som har en sådan?

Vill gärna ha bra tips på uppfödare. Och gärna era erfarenheter av rasen.

Vi har schäfer nu. Hon är 6 år, och vi har sagt att vi så småningom kanske vill ha en tollare. Vi känner att storleken mindre vore skönt. Så vad tycker ni om rasen? Bra familjehund?

• Svar på tråden Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?
  • DizNick

Min kompis har en korsning. En underbart söt dam med mycket energi! Dock ganska skällig men som sagt underbar! Andra halvan är någon collie.

• Jen nifer

Okej. Jag vill dock inte ha någon blandras. Någon mer som vet mer om rasen? Har dom några särskilda drag?

• DizNick

Sa inte att du skulle skaffa en blandis=) Skrev bara att detta var den enda som jag träffat som har tollare i sig och hon är trevlig!

sök på svenska kennelklubben. där får du svar!

• presens konjunktiv

Jag har en tollare. Hon är inte så bra på tolling, men hon *älskar* att bada, så lite märks det att hon är tollare. Jag har inte så mycket erfarenhet eftersom det är min första hund, och vet inte om det är personlighetsdrag eller rasdrag. (Jag har inte jättemycket koll på rasen eftersom det inte var jag som valde, och det egentligen inte är min hund.)

Hon är rolig att jobba med, och alltid arbetsvillig, men hon är inte så mycket för detaljer och finputsning. Hon lär sig hellre nya saker än övar på gamla. Storleken är perfekt.  Hon är definitivt inte skällig, drar inte iväg efter fåglar eller kaniner, är väldigt mattebunden och älskar som sagt vatten. Hon har inte varit särskilt barnvänlig, men det har nog en hel del att göra med att ett barn slog henne med pinnar när hon var valp. Hon är inte bitsk eller elak eller så, men hon behöver tid på sig för att lära känna barnet innan det är okej.

What do you call Santa's helpers? Subordinate clauses!
  • köttbullelydnad

Det är en otroligt rolig lättarbetad hund. Hittar du rätt knappar att trycka på kan ni gå hur långt som helst i valfri gren Underbara familjehundar men måste få jobba för att komma till sin rätt.

• DizNick

Sa inte att du skulle skaffa en blandis=) Skrev bara att detta var den enda som jag träffat som har tollare i sig och hon är trevlig!

sök på svenska kennelklubben. där får du svar!

• Jen nifer

Vad roligt. Jag tycker ju det är roligt att träna lydnad, men kan absolut tänka mig att lära mig nått nytt. Det är ju de som är så kul.

Tips på bra kennlar?

• Woodcock

Har haft en hane och aldrig mer den rasen! Nu var väl inte han som han skulle rent mentalt förstås... Väldigt vaktig och anföll till slut grannen grabb och en äldre farbror han brukat träffa. Veterinären trodde kanske han hade fått borelia när vi avlivade honom efter hans anfall på farbrorn. Tränande mycket med honom men det hjälpte föga.
    Har haft ett flertal på kurs efter det och kan säga att det behövs en mycket bestämd förare för att få någorlunda koll. Inte alls som övriga i retrivergruppen.
    Håller med om att storleken är nimm, men usch för den här rasen enligt mig... Är för all del färgad av mina erfarenheter från den jag hade själv, vet flera som har som är nöjda.

• Bubsan

Har haft en hane och aldrig mer den rasen! Nu var väl inte han som han skulle rent mentalt förstås... Väldigt vaktig och anföll till slut grannen grabb och en äldre farbror han brukat träffa. Veterinären trodde kanske han hade fått borelia när vi avlivade honom efter hans anfall på farbrorn. Tränande mycket med honom men det hjälpte föga.
    Har haft ett flertal på kurs efter det och kan säga att det behövs en mycket bestämd förare för att få någorlunda koll. Inte alls som övriga i retrivergruppen.
    Håller med om att storleken är nimm, men usch för den här rasen enligt mig... Är för all del färgad av mina erfarenheter från den jag hade själv, vet flera som har som är nöjda.

Du har inte blandat ihop tollare med Chesapeake bay retriver? Har hört att de kan va ganska hårda i sitt sätt, är absolut ingen förstahund. Tollare brukar vara som de flesta retrivers.

Svar på tråden Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?